پشت ماسک «ایلان ماسک» / خطرات هدف‌‌گذاری بی‌محابای مالک «ایکس» برای کاربران

ایلان ماسک، میلیاردری که دارای شخصیتی جذاب و نگران کننده‌ای است که می‌تواند برای ایکس بسیار خطرناک باشد.

به گزارش اکونگار به نقل از گاردین، در گزارشی به مطالعه شخصیتی جذاب ولی در عین حال نگران‌کننده یک میلیاردر سرشناس پرداخته شده است. 

وقتی کسی از عبارت«ویروس ذهن بیدار» استفاده می کند، آن را چندان جدی نمی‌گیرند،اما به طور فزاینده‌ای، وقتی صحبت از ایلان ماسک می‌شود، گزینه دیگری وجود ندارد. نظرات متعددی در مورد ایلان ماسک وجود دارد که به اندازه خود او بی ثبات و گسترده است، اما بیشتر نظرات بر بی‌ثباتی وضعیت او تاکید دارند.

در جستجوی طوفان‌ها

والتر ایزاکسون، زندگی‌نامه‌نویس ایلان ماسک می‌گوید: «وقتی اوضاع آرام است، او به دنبال طوفان‌ها می‌گردد. زمانی که ماسک مالکیت و کنترل توییتر را در سال 2022 به دست آورد و به سرعت نام آن را به ایکس تغییر داد، اینجا باید گفت که ماسک طوفانی را که دلش می‌خواست به پا کرد.

مستندی در مورد ایلان ماسک ساخته شده است که یک مطالعه شخصیتی اوست. در این مستند به تاریخچه‌ای از دهه آخر سیاست آمریکا  ارایه می‌شود. همچنین در این مستند یک کاوش دقیق و در عین حال نگران‌کننده در مورد اینکه چگونه رسانه‌های اجتماعی به یک انجمن ناکارآمد برای نارضایتی‌های جهان تبدیل شده‌اند، انجام گرفته است.

دلایل رشد رسانه‌های اجتماعی در جهان

یافته‌های این مستند نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا و ریاست‌جمهوری ترامپ یکی از مهمترین دلایل رشد رسانه‌های اجتماعی در جهان بودند. این دو دلیل را یکی از  قوی‌ترین تسریع‌کننده‌ها در این روند می‌شناسند. برای سال‌ها، توییتر تلاش کرده بود تا تعادلی بین آزادی بیان و جلوگیری از پراکندن سخنان نفرت بر‌انگیز و اطلاعات نادرست برقرار کند. اما زمانی که رئیس جمهور(ترامپ) شروع به انتشار صحبت‌های نادرست بر روی پلتفرم خود کرد، توییتر به این موضوع واکنش نشان داد، چون بخشی از این صحبت‌ها به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود. پاسخ توییتر به اقدامات ترامپ تعلیق بود. ماسک در آن زمان از تعطیلی اجباری کارخانه‌های تسلا خود ناراحت بود. بنابراین، در مخالفت با قرنطینه، یک اتحاد ایجاد کرد. بسیاری می‌گفتند ترامپ و ماسک فصل‌های مشترک بسیار دارند.

چه کسی ترامپ را در توییتر تعلیق کرد؟

چه کسی تصمیم به تعلیق یک رئیس جمهور می گیرد؟ در این مورد، افرادی مانند یوئل راث، که در بخش ایمنی توییتر کار می‌کرد، تصمیم گرفتند ترامپ را تعلیق کنند. راث جوانی صاحب سبک بود که به شیوه سنجیده خود، سرکشی می‌کرد. از راث پرسیدند که شما چه جایگاهی دارید که این تصمیم را گرفتید؟ او پاسخ داد« من هیچکس نیستم و این نباید تصمیم یک نفر باشد. »

نکته اصلی که وجود داشت،در آن زمان مدیران جوان توییتر به دنبال قدرت نبودند.آنها اساساً بچه‌هایی بودند که به موضوعات واکنش سریع  نشان می‌دادند.راث یک بار ترامپ را «نارنگی نژادپرست» در توییتر خطاب کرد.

در همان روزها ماسک بر روی تسلا تمرکز داشت و در شبکه‌های اجتماعی در مورد ارزهای دیجیتال تا سایر مباحث اجتماعی و پزشکی توییت می‌کرد. یکبار در توییتر مباحث پزشکی را  در مورد ترنس‌ها زیر سوال برد که با واکنش‌های بسیار سختی رو به رو شد.

انحراف گفتمان آزادی در شبکه‌های اجتماعی

آن زمان دوستان ماسک گفتند که از اینجا همه چیز نگران کننده شد. بی احتیاطی ماسک در بیان عقیده‌ها موقعیت او را بسیار خطرناک می‌کند. زمانی که دستیاران ماسک از فایل‌های توییتر (نشت اطلاعاتی که ادعا می‌شد تبانی بین دولت و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی است) به‌عنوان بهانه‌ای برای انتقاد از ریاست‌جمهوری جو بایدن استفاده می‌کردند، یک چیز مشخص شده بود، رسانه‌های اجتماعی با ظاهری آزادی‌بخش، گفتمان آزادی را منحرف می‌کنند.

وقتی ماسک، توییتر را خرید و به عنوان نخستین تصمیم‌گیر این رسانه اجتماعی معرفی شد، بسیاری از همکاران قبلی توییتر را ترک کردند. درحالی که گفته می‌شود،  ماسک گاهی اوقات به طرز خنده‌داری باشکوه است، اما به‌ راحتی وضعیت خسته کننده‌ای پیدا می‌کند که خود این موضوع می‌تواند راه تنفسی برای کارمندان باشد.

در مستندی که درباره ماسک ساخته شده است، او را مانند پسربچه‌ای آرام و در عین حال شرور نشان داده‌اند. در اوایل فیلم، کلیپی از او در  زمان پرتاب یکی از فضاپیماهایش وجود دارد. او شبیه پسر بچه‌ای به نظر می‌رسد که از این که فرصت، به عنوان بازی با بزرگترین و بهترین اسباب‌بازی‌های ساخته شده دنیا استفاده می‌کند. ماسک در این مستند، مانند کودکی است که از هیجان در حال جوشیدن است. وقتی ماسک توییتر را خرید، عده‌ای گفتند، او اسباب بازی جدیدش را به دست آورده است. البته بسیاری معتقدند که تفاوت زیادی میان یک شبکه اجتماعی و پرتاب فضا پیما وجود دارد.

واقعیت این است که تنظیم شبکه‌های اجتماعی و مدیریت آن در سال‌های آینده دردسرساز خواهد بود، از آنجایی که گفته می‌شود ماسک رفتارهای کودکان در برابر خواسته‌ها و یافته‌های خود دارد، این خطر وجود دارد که شبکه ایکس به جای خطرناکی تبدیل شود که دیگر ماهیت متعادل قبلی خود را ندارد و خطوط قرمز را حفظ نمی‌کند. با تشدید نگرانی‌ها درباره شبکه‌های اجتماعی و آشفتگی ماسک از وضعیت شبکه ایکس، آیا می‌توان امیدوار بود که روزی ایلان ماسک تصمیم بگیرد به پرتاب موشک‌های خود بازگردد؟

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان