نگاهی به بزرگترین تولیدکنندگان طلا/افزایش قیمت انس جهانی چه دستاوردی داشت؟

با وجود افزایش قیمت انس جهانی در سال ۲۰۲۳ تقاضا چندان بالا نبود.

به گزارش اکونگار به نقل از بورس نیوز، در سال ۲۰۲۳ قیمت طلا شاهد افزایش چشمگیر ۱۲ درصدی بود؛ که این رشد عمدتاً به دلیل تقاضای پیوسته برای طلا به عنوان پناهگاه امن در پی تنش‌های خاورمیانه بود. با این حال، این روند صعودی در عملکرد سهام دو تولیدکننده بزرگ طلا، یعنی نیومانت و Barrick Gold، منعکس نشد.

در اوایل نوامبر، سهام نیومانت با فشار فروش مواجه شد، همزمان با خرید شرکت Newcrest Mining. این معامله موقعیت نیومانت را به عنوان بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان تقویت کرد، اما این اتفاق به نظر می‌رسد باعث نگرانی سرمایه‌گذاران از افزایش ریسک اجرایی شده است.

در طرف مقابل، سهام Barrick Gold در همان دوره ۱.۵ درصد رشد داشت. این افزایش ابتدا به درگیری‌های خاورمیانه نسبت داده شد، اما سپس روند نزولی به خود گرفت. Barrick همچنین پیش‌بینی تولید خود را به دلیل چالش‌های کوتاه‌مدت کاهش داده است، اما انتظار دارد تولید در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

در دوره‌ای پنج ساله، نیومانت بازدهی ۳۳ درصدی و Barrick بازدهی ۴۲ درصدی را به سهام‌داران خود ارائه داده‌اند. با وجود چالش‌های کوتاه‌مدت، شاخص طلا هم‌اکنون در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد. این افزایش با اظهارات رئیس فدرال رزرو، پاول، مبنی بر نزدیک شدن بانک مرکزی آمریکا به پایان سیاست‌های انقباضی خود، همراه بوده است.

بانک Bank of America، تولیدکننده اصلی طلا نیومانت را به دلیل تولید جریان نقدی آزاد قابل توجه، رهبری در صنعت و بازده از طریق مجموعه‌ای از دارایی‌های طبقه جهانی طلا و مس، مورد تحسین قرار می‌دهد. این بانک پیش‌بینی می‌کند که نیومانت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۳.۷ میلیارد و ۴.۵ میلیارد دلار جریان نقدی آزاد تولید کند، که نسبت به قبل به ترتیب ۸۳۵ میلیون و یک میلیارد دلار بیشتر است، و بازده سود سهام در سال ۲۰۲۴ را ۴ درصد پیش‌بینی می‌کند.

تحلیلگران انتظار دارند که نیومانت در دوره مالی پایان‌یافته در دسامبر ۲۰۲۳، ۱۱.۴۱ میلیارد دلار درآمد و ۱.۶۱ دلار سود هر سهم داشته باشد. در مقابل، پیش‌بینی اجماعی برای Barrick این است که درآمد ۱۱.۳۳ میلیارد دلار و سود هر سهم ۰.۸۳ دلار را برای همان دوره کسب کند.

جفریز، که توصیه به نگهداری سهام Barrick دارد، معتقد است که سهام این شرکت می‌تواند در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان بزرگ طلای آمریکای شمالی عملکرد بهتری داشته باشد. در یک سناریو مثبت، این کارگزاری اظهار دارد که Barrick می‌تواند از جریان نقدی آزاد در یک محیط قیمت طلای قوی و حاصل فروش دارایی‌ها برای افزایش بازده سرمایه استفاده کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان