سیل ورود غول‌های تکنولوژی جهان به عربستان

بلومبرگ در این گزارش وضعیت حضور شرکت‌های خارجی در عربستان سعوی، بویژه شرکت‌های فناوری را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش اکونگار به نقل از اکوایران؛ درست مانند فوتبالیست‌ها، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان نمی‌توانند در برابر جذابیت اقتصادی عربستان سعودی،‌ مقاومت کنند.

به نوشته بلومبرگ،‌ در ادامه تلاش سعودی‌ها برای تبدیل شدن به قطب ورزش، گردشگری، کسب‌وکار و تجارت،‌ این کشور توانسته در موج جدیدی از جذب سرمایه، نظر غول‌های تکنولوژی را به خود جلب کند. در حال حاضر نام‌هایی مانند گوگل،‌ مایکروسافت و آمازون،‌ همگی خواهان حضور پررنگ‌تر در عربستان سعودی هستند و مجوز تأسیس مراکز خود در عربستان را از مقامات این کشور دریافت کرده‌اند.

از سوی دیگر، سیل درخواست شرکت‌ها برای حضور در عربستان تنها محدود به حوزه فناوری نمی‌شود. شرکت‌هایی مانند ایرباس،‌ اوراکل و فایزر به‌تازگی توانسته‌اند مجوز افتتاح مراکز خود در عربستان را دریافت کنند.  

اقتصاد عربستان

بخش مهمی از برنامه اقتصادی محمد بن سلمان - ولیعهد سعودی - محدود کردن برخی از میلیاردها دلار هزینه دولت و شهروندان سعودی است که به‌طور سالانه از کشور خارج می‌شود. برای این منظور، مقامات دولتی عربستان می‌خواهند از اعطای قرارداد به شرکت‌های بین‌المللی که مدیران اجرایی آن‌ها به شکل دائمی در خاک عربستان حضور ندارند، خودداری کنند.

به عنوان بخشی از تلاش برای تقویت اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی، محمد بن سلمان محدودیت‌های مربوط به حضور مردان و زنان در مکان‌ها عمومی، رانندگی زنان و سرگرمی‌های عمومی را کاهش داده است اما وجود محدودیت‌های دیگر باعث شده‌‌ مدیران خارجی تمایلی به زندگی در این کشور نداشته باشند.

با این حال،‌ عنوان عربستان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه و داشتن برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری تریلیون‌ها دلار در جهت تبدیل شدن به قطب گردشگری و تجاری، باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی‌ نسبت به برنامه‌های خود در خاورمیانه تجدیدنظر کنند.

اقدامات عربستان به‌طور گسترده از سوی تحلیل‌گران تجاری و سیاسی به عنوان تلاشی برای رقابت با دبی - قطب تجاری برجسته خاورمیانه - تلقی می‌شود. دبی به دلیل سبک زندگی و مالیات پایین، از مدت‎ها قبل مورد علاقه شرکت‌های چندملیتی بوده است.

اقتصاد عربستان.

اغوا کردن سرمایه‌گذاران خارجی برای رها کردن زندگی راحت خود در سواحل دبی کار سختی است؛ با این حال، خطر از دست دادن بخشی از مبالغ هنگفتی که برای دگرگونی عربستان سعودی خرج می‌شود، به وضوح برای متقاعد کردن برخی از آن‌ها کافی بوده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان