عربستان پایتخت استارتاپی خاورمیانه / سعودی‌ها پول پارو می‌کنند

با تبدیل یک پارکینگ به مرکز استارتاپی، عربستان صاحب بزرگترین منطقه استارتاپی خاورمیانه شد.

به گزارش اکونگار به نقل از وب سایت عربین بیزنس، عربستان سعودی در هفته‌ای که گذشت به صورت رسمی از The Garage رونمایی کرد، این منطقه بزرگترین منطقه استارتاپی خاورمیانه است که در شهر علم و فناوری ملک عبدالعزیز  شهر ریاض پایتخت عربستان واقع شده است.

این مرکز استارتاپی که در 28000 متر مربع مساحت دارد. در گذشته یک پارکینگ بزرگ بود، اما امروزه دارای 24 اتاق جلسه پیشرفته و یک فضای رویداد گسترده و مناطق کارگاهی است که می تواند بیش از 1000 نفر را در خود جای دهد.

در حال حاضر، این مرکز میزبان بیش از 300 شرکت نوپا است و مجموعه‌ای از خدمات را به استارتاپ‌های حاضر در آن منطقه ارائه می‌دهد. برخی این شرکت‌ها عبارتند از: «ACCESS»، «Garage Plus»، The Garage Incubator، GAIA Startup Accelerator، «MVP Lab»، «Antler» و «MVP Lab».

درآمد عربستان از استارتاپ‌ها بیش از 6میلیون دلار است

منطقه ویژه استارتاپی عربستان بیش از 230 استارتاپ را در 10 چرخه به رشد رسانده و 450 بنیانگذار استارتاپ را از بیش از 50 کشور پرورش داده است. این تسهیلات به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا به چندین نقطه عطف دست یابند و درآمدی بیش از 24.5 میلیون SR (تقریباً 6.5 میلیون دلار) ایجاد کنند. استارتاپ‌های حاضر در این منطقه همچنین بیش از ۲۱۵ میلیون SR (تقریباً ۵۷.۳ میلیون دلار) سرمایه‌گذار جذب کرده‌اند.

این منطقه میزبان بیش از 40 رویداد بود که شامل مشارکت 150 استارتاپ داخلی و بین المللی بود. در این رویدادها بیش از 3500 نفر از جمله کارشناسان صنعت، سرمایه گذاران، شرکا و کارآفرینان آینده نگر شرکت کردند.

منطقه ویژه استارتاپی عربستان برای اولین بار در اولین کنفرانس LEAP در سال 2022 به نمایش گذاشته شد و اکنون توانسته خود را به عنوان مرکز اصلی استارتاپ‌ها و یک انکوباتور برای سرمایه‌گذاری‌های سعودی و بین المللی تثبیت کند.

عربستان از گوگل و اپل الهام می‌گیرد

گفته شده این پروژه با همکاری دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالعزیز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فدراسیون امنیت سایبری و برنامه نویسی عربستان سعودی توسعه یافته است. همچنین به گفته رسانه‌های عربی این منطقه از فضاهای پارکینگی که زادگاه غول‌های فناوری مانند گوگل، اپل و آمازون بودند، الهام گرفته شده است. عربستان ادعا کرده درهای این مرکز اکنون به روی تمام موسسان از همه جای دنیا که مایل به پیوستن به جامعه و بهره‌مندی از اکوسیستمی از شرکا و نوآوران هستند، باز شده است.

برنامه‌های اقتصادی بلندمدت عربستان

عربستان سعودی سریع‌ترین رشد اقتصادی گروه 20 را در سال 2022 داشت. رشد کلی این کشور به 8.7 درصد رسید که نشان‌دهنده تولید بالای نفت است و رشد 4.8درصدی تولید ناخالص داخلی غیرنفتی، از مصرف خصوصی بالا و سرمایه‌گذاری خصوصی غیرنفتی، از جمله پروژه‌های گیگا حکایت دارد.

عربستان به درآمدهای نفتی خود بسنده نکرده است و برنامه‌های اقتصادی بلندمدت زیادی دارد. عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل، محرک‌های اصلی رشد غیرنفتی اقتصاد عربستان تا به امروز بوده‌اند، اما نگاه جدی آن‌ها به آینده و حمایت از عرصه‌های نوظهور مثل استارتاپ‌ها نشان از بلندپروازی کشورهای عربی دارد.

با وجود اینکه رشد اقتصادی در ایالات متحده و اروپا به شدت در حال کاهش است، انتظار می‌رود اقتصاد بازارهای نوظهور آسیایی حدود سه‌چهارم رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال پیش‌رو تشکیل دهند.

عربستان پیش‌رو در جذب سرمایه‌ جسورانه

اکوسیستم استارتاپی در کشورهای عربی، شاهد افزایش قابل توجهی در جذب سرمایه‌ جسورانه طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده‌اند؛ به‌طوری که استارتاپ‌ها در این منطقه بیش از ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۲۳ با جذب ۱۷۵ میلیون دلار در ۲۰ معامله، به لطف استارتاپ فین‌تک تامارا، که ۱۵۰ میلیون دلار تسهیلات از بانک سرمایه گذاری ایالات متحده یعنی گلدمن ساکس به دست آورد، در صدر جدول جذب سرمایه‌ جسورانه خاورمیانه قرار گرفت.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان