بحران اقتصادی در اسراییل / ضربه۱۸میلیارد دلاری جنگ بر پیکر بودجه صهیونیست‌ها

روزنامه واشنگتن پست، صبح امروز، با انتشار یادداشتی به صدمات جنگ غزه به اقتصاد اسراییل اشاره کرد.

به گزارش اکونگار، اقتصاد اسراییل پیش از جنگ غزه در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و رشد قابل توجه شرکت‌های فعال در این حوزه منجر به توسعه اقتصادی اسراییل شده بود، اما با ادامه جنگ غزه و تشدید تنش‌ها اقتصاد اسراییل از وضعیت مطلوب فاصله گرفت. 

روایت اسراییلی از بار سنگین هزینه جنگ غزه / نبرد با حماس چند درصد تولید ناخالص را می‌بلعد؟

هشدار سازمان بین‌المللی کار درباره خطر نابودی ۶۱درصد مشاغل در غزه / ۸۰ درصد غزه‌‌‌ای‌ها زیر خط فقرند

ماه گذشته، اقتصاددان اسراییلی، هزینه انباشته جنگ غزه برای اقتصاد اسراییل را ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی تخمین می‌زنند و بسیاری از آنها برای کاهش آثار مخرب جنگ، خواستار آتش بس هستند.

یک ماه پس از گذشت جنگ هم چند موسسه مهم تحقیقاتی نسبت به ادامه آن واکنش نشان دادند و اعلام کردند که انتظار می‌رود چنین سناریویی از طریق کاهش سرمایه‌گذاری و صادرات خالص به‌طور قابل‌توجهی بر اقتصاد اسراییل تأثیر بگذارد،که با کاهش عرضه نیروی کار تشدید می‌شود، زیرا دولت حدود 350000 نیروی ذخیره  و حدود 8 درصد از جمعیت شاغل را بسیج کرده است.

جنگ غزه

به گزارش فارس، «اقتصاد اسرائیل ضربه سختی خورده است» این را وبگاه روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی به تاریخ امروز سی ام نوامبر منتشر کرده است.

این روزنامه به نقل از تحلیلگران اقتصادی نوشت که جنگ غزه ۱۸ میلیارد دلار یا حدود ۲۲۰ میلیون دلار در روز برای کابینه رژیم اشغالگر هزینه داشته است.

واشنگتن پست افزود: اقتصاد اسرائیل ضربه سنگینی خورده است و تاثیر آن بر بخش فناوری پیشرفته نگران‌کننده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین تاکید کرد که اسرائیل مبالغ هنگفتی را برای اعزام بیش از ۲۲۰ هزار سرباز ذخیره به جنگ و حمایت از حقوق آنها هزینه کرده است.

وبگاه تایمز اسرائیل هم دیروز گزارش داد که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری اسرائیل به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و جنگ غزه تا ۵۶ درصد کاهش یافته است.

چند روز پیش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد که انتظار می‌رود اقتصاد اسرائیل به دلیل تأثیر جنگ بر اشتغال ۲ درصد منقبض شود، زیرا صدها هزار کارگر پس از جنگ غزه بیکار یا به عنوان سرباز ذخیره فراخوانده شدند.

در ابتدای ماه جاری، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل در نوامبر گذشته حدود ۴.۵ میلیارد دلار کسری بودجه داشته است..

این وزارتخانه با اشاره به اینکه این جهش هزینه‌ها به دلیل تأمین مالی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه است، تأکید کرد «کسری بودجه نسبت به تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه گذشته به ۳.۴ درصد در نوامبر و  ۲.۶ درصد در اکتبر افزایش یافت.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان