واکنش بازار طلا و سکه به قیمت جهانی طلا / ادامه خواب پاییزی دلار

قیمت سکه در واکنش به کاهش قیمت جهانی طلا، در بازار امروز ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت.

به گزارش اکونگار، در روزهای ابتدایی پاییز و همزمان با اوج‌گیری جنگ غزه، قیمت دلار، طلا و سکه در بازار ایران دچار التهاب شد. سیگنال جنگ به بازار پر زرق و برق طلا، منجر به صعودی شدن قیمت‌ها شده و سکه طی یک روز در 17مهرماه نزدیک به 2میلیون تومان گران شد. قیمت دلار هم در روز دوم جنگ غزه از کانال 53هزار تومان گذشت و زمزمه‌های التهاب در بازار را جدی‌تر کرد، اما با فروکش کردن آتش جنگ و ارایه سیگنال‌های جدی در رابطه با نقش نداشتن ایران در جنگ غزه یک آرامش نسبی در بازار طلا، سکه و ارز حاکم شد. 

در یک ماه اخیر قیمت دلار در بازار آزاد حوالی کانال 50هزار تومان مسکوت مانده و به یک خواب عمیق پاییزی رفته است. از سوی دیگر در بازارهای جهانی قیمت طلا نوسانات جدی را تجربه کرده و در روزهای گذشته انس فراز و فرودهای جدی را تجربه کرده است. 

همزمان با فراز و فرودهای انس جهانی، بازار طلا و سکه هم به این موضوع واکنش نشان داده و افزایش و کاهش قیمت را تجربه کرده است، اما با وجود تلاطم‌های بسیار در بازارهای جهانی چرت دلار پاره نشد و همچنان کانال 50هزار تومان را حفظ کرده است. 

امروز همزمان با کاهش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه هم به این موضوع واکنش نشان داده و در بازار آزاد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حدود 200 هزار تومان ارزان شد. 

کاهش چشمگیر قیمت طلای جهانی منجر به خروج سرمایه‌گذاران از بازار طلا و سکه شده و سرمایه‌گذاران داخلی هم در واکنش به  این کاهش قیمت‌ها امروز  از بازار طلا خارج شدند. تابلوی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت طلا که دو روز قبل در محدوده ۲۰۰۵ دلار معامله شده بود در معاملات نقدی امروز تا سطح ۱۹۹۳ دلار پایین آمده است، همین موضوع نگرانی جدی برای سرمایه‌گذاران داخلی ایجاد کرده و منجر به خروج آنها از بازار سکه و طلا شده است. 

کارشناسان معتقدند که اخبار منتشر شده در روزهای اخیر،  انتظارها در مورد سیاست نرخ بهره فدرال رزرو را در سال آینده میلادی تغییر داد و موجب قدرت‌نمایی شاخص دلار آمریکایی در برابر طلا شد. به‌این‌ترتیب طلا تحت‌فشار قرار گرفت و معامله‌گران از احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارس عقب‌نشینی کردند.

در بازار داخلی هم خبری از اخبار تنش‌زا وجود ندارد و به نظر می‌رسد که بازار ارز در کشورمان دوره آرامش و یا سرکوب قیمتی را تجربه می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت دلار به چرت پاییزه رفته و امکان دارد با یک سیگنال کوچک این چرت پاییزه پاره شود. 

در یک ماه اخیر قیمت دلار در حدوده نیمه اول کانال 50هزار تومان فعال بوده و تغییر چندانی در این زمینه وجود ندارد. 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان