جریمه اپل به اتهام گمراه‌کردن سهامداران

سهامداران در شکایتی مدعی شده بودند که «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، در سال ۲۰۱۸ درباره فروش آیفون در چین اظهارات نادرستی ارائه کرده بود.

به گزارش اکونگار به نقل از دیجیاتو؛ اپل با پرداخت 490 میلیون دلار برای حل‌و‌فصل یک شکایت دسته‌جمعی مربوط به سال 2019 موافقت کرده است. در این شکایت ادعا شده بود که «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، در سال 2018 در جریان یک جلسه اعلام درآمد، اظهارنظرهای نادرستی درباره فروش آیفون در چین داشته و همین امر باعث گمراهی سرمایه‌گذاران شده است.

ماجرای شکایت سهامداران از اپل

طبق گزارش رویترز، در تماسی که تیم کوک در اول نوامبر سال 2018 با تحلیلگران داشت، گفته بود که اپل در بازارهای نوظهوری که در آن ارزهای محلی درحال تضعیف بودند، مانند ترکیه، هند، برزیل و روسیه، با فشار مواجه شده است. اما او چین را در این فهرست قرار نداد. کوک در آن زمان گفته بود:

«بازارهای نوظهوری که شاهد فشار در آن‌ها هستیم، بازارهایی مانند ترکیه، هند، برزیل و روسیه هستند. در این بازارها، ارزهای داخلی طی دوره اخیر ضعیف شده‌اند. در برخی موارد، این امر منجر به افزایش قیمت‌ها شده است و آن بازارها آنطور که ما می‌خواهیم رشد نمی‌کنند.»

کوک در ادامه در مورد چین چنین گفت: «من چین را در این دسته‌بندی قرار نمی‌دهم. تجارت ما در چین در سه‌ماهه گذشته بسیار قوی بوده است. ما 16 درصد رشد کردیم که از آن بسیار راضی هستیم. به‌ویژه آیفون عملکرد بسیار قدرتمندی داشته و رشد دو رقمی را تجربه کرده است.»

چند ماه بعد، در ژانویه 2019، کوک نامه‌ای را با سرمایه‌گذاران به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد درآمد اپل برای سه‌ماهه چهارم سال 2018 حدود 84 میلیارد دلار است؛ این میزان کمتر از پیش‌بینی اولیه بین 89 تا 93 میلیارد دلاری بود. ا‌پل نهایتاً در 29 ژانویه 2019 درآمد 84.3 میلیارد دلاری را برای آن سه‌ماهه اعلام کرد.

همچنین قیمت سهام ا‌پل بین 1 نوامبر 2018 تا 31 ژانویه 2019 حدود 25 درصد کاهش یافت. کوک در نامه خود گفت که کُندی اقتصاد چین تا حد زیادی عامل کاهش درآمد اپل در آن سه‌ماهه بوده است: «درحالی‌که ما برخی از چالش‌ها را در بازارهای نوظهور کلیدی پیش‌بینی می‌کردیم، میزان کاهش سرعت اقتصاد، به‌ویژه در چین را پیش‌بینی نکرده بودیم. درواقع بخش زیادی از کاهش درآمد و بیش از 100 درصد کاهش درآمد سالانه ما در سراسر جهان، در چین رخ داده است.»

با اشاره به همین موارد، سرمایه‌گذاران ادعا کردند که کوک می‌دانست تقاضای آیفون در چین درحال کاهش است، اما این موضوع را اعلام نکرد. اپل هرچند این اتهامات را رد کرده و به هیچ تخلفی اعتراف نکرده، اما اکنون با پرداخت جریمه برای آن موافقت کرده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان