سقوط شدید ارزش سهام اپل

قیمت سهام اپل در چند هفته اخیر افت کرده و به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

به گزارش اکونگار به نقل از دیجیاتو؛ اکنون قیمت سهام اپل در 170.12 دلار بسته شده است. جریمه 2 میلیارد دلاری توسط اتحادیه اروپا و کاهش 24 درصدی فروش آیفون در چین از علت‌های افت سهام اپل هستند. به‌طورکلی، سهام اپل به‌رغم رشد رقبا در بازار هوش مصنوعی، تاکنون 8.3 درصد در سال جاری میلادی کاهش یافته، این یعنی در سال 2024 نزدیک به 350 میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت از بین رفته است.

براساس گزارشی تازه، سرمایه‌گذاران به دلایل مختلفی نسبت به چشم‌انداز اپل بدبین شده‌اند. پس از یک سال رشد منفی درآمد در سال 2023، مدیران اپل رشد ملایمی برای درآمد ماه فوریه (بهمن و اسفند) پیش‌بینی کرده بودند. اما در بازار کلیدی چین، این شرکت از رقبای خود شکست خورده و آیفون دیگر پرفروش‌ترین گوشی این کشور بزرگ آسیایی نیست. همچنین جریمه 2 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به دلیل سیاست‌های «غیرقانونی» اپ استور، رشد درآمد خدمات این فروشگاه را تهدید کرده است.

براساس اطلاعات وب‌سایت MacroTrends، ارزش بازار اپل در آخرین روز معاملاتی سال 2023 یعنی 29 دسامبر روی عدد 2986 میلیارد دلار بسته شده بود، اما اکنون در پایان روز معاملاتی 5 مارس به 2638 میلیارد دلار رسیده است. بنابراین افتی 348 میلیارد دلاری را می‌بینیم.

کاهش سهام اپل در سال 2024

در طول ماه فوریه، میزان فروش اپل در چین بیش از 3 میلیارد دلار برآورد شده است. اما کاهش 24 درصدی فروش آیفون در شش هفته اول سال 2024 در مقایسه با یک سال قبل، سرمایه‌گذاران را ترسانده است. چراکه به‌نظر می‌رسد این رکود در طول سال جاری میلادی بهبود پیدا نکند و ممکن است سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند مانند هواوی، آنر و ویوو بتوانند میزان فروش این شرکت آمریکایی را بیش‌ازپیش کاهش دهند.

سهام اپل

در روز دوشنبه نیز پس از انتشار اخبار جریمه اتحادیه اروپا، سهام اپل تقریباً 3 درصد سقوط کرد. اتحادیه اروپا سیاست‌های اپل را غیرقانونی اعلام کرد. سرمایه‌گذاران نگران هستند که تغییرات اپ استور و امکان سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها در iOS 17.4 باعث کاهش درآمد و کارمزدها در خرید درون‌برنامه‌ای شود، که این امر مسیر رشد خدمات اپل را با مشکل مواجه می‌کند.

از سویی سهام دیگر غول‌های فناوری باتوجه به محبوبیت هوش مصنوعی، رشد چشمگیری داشته است. به‌عنوان مثال، سهام مایکروسافت در سال 2024 حدود 8.5 درصد و سهام سازنده پردازشگرهای گرافیکی هوش مصنوعی یعنی انویدیا تنها در سال 2024 حدود 78 درصد افزایش یافته است.

اپل تا حدودی در زمینه هوش مصنوعی از رقبای خود عقب مانده و تاکنون هیچ هوش مصنوعی مولدی عرضه نکرده است. بااین‌حال، شایعات نشان می‌دهند که قرار است در ماه ژوئن (خرداد 1403) در کنفرانس WWDC شاهد iOS 18 با قابلیت‌های هوش مصنوعی در سراسر این سیستم عامل باشیم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان