فرصت‌ سنا برای بررسی قانون ضد تیک‌تاک

تعدادی از سناتورهای آمریکایی می‌خواهند سنا برای تصمیم گیری درباره حمایت از لایحه مجلس نمایندگان که شرکت چینی بایت دنس را مجبور می‌کند تا اپلیکیشن ویدئویی کوتاه تیک‌تاک را ظرف مدت ۶ ماه واگذار کند یا با ممنوعیت مواجه شود، عجله نکند.

به گزارش اکونگار به نقل از ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه، تنها هشت روز پس از مطرح شدن لایحه پیشنهادی، با ۳۵۲ رای موافق در برابر ۶۵ رای مخالف، لایحه ای را تصویب کرد که به شرکت چینی بایت دنس حدود ۶ ماه فرصت می‌دهد تا داراییهای آمریکایی خود در اپلیکیشن ویدئویی تیک‌تاک را واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد. حمایت گسترده ای در سنا برای اقدام برای مقابله با تهدیدات امنیت ملی از جانب اپلیکیشن‌های خارجی مانند تیک‌تاک وجود دارد، اما هیچ توافقی در مورد رویکرد صحیح وجود ندارد.

شکایت اتحادیه اروپا علیه تیک‌تاک

ماریا کانتوِل، رئیس کمیته بازرگانی سنا، در مصاحبه با رویترز گفت: خواستار قانونی برای رفع نگرانی‌های گسترده در خصوص اپلیکیشن‌های خارجی است که در دادگاه باقی می مانند و مطمئن نیست که لایحه مجلس نمایندگان، به حد کافی در آینده موفق باشد.

کانتوِل گفت: ما احتمالا تا یک هفته دیگر، ایده بهتری خواهیم داشت که چه  گزینه هایی داریم. البته می‌خواهیم قوی ترین ابزار ممکن را داشته باشیم و می‌خواهیم قوی ترین ابزاری باشد که می توانیم به دست آوریم. رئیس کمیته بازرگانی سنا اظهار کرد: به برگزاری جلسات استماع فکر کرده است.

سناتور ران وایدن، یکی از دموکرات‌های پیشرو در مسائل فناوری، گفت: همچنان در حال بررسی لایحه مجلس است و نگرانی‌های جدی درباره هر اپلیکیشنی دارد که به دولت چین امکان دسترسی به داده‌های خصوصی آمریکایی‌ها را می‌دهد. وی اظهار کرد: من همچنین این را خواهم گفت تاریخ به ما می‌آموزد که وقتی قانونگذاران برای وضع قوانین در زمینه فناوری و شبکه های اجتماعی عجله می کنند، اشتباهاتی رخ می دهد.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه کمیته بازرگانی، به بلومبرگ نیوز گفت: این لایحه باید برای یک فرآیند اصلاحی کامل باز باشد، که می تواند هر اقدامی را به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازد.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا تنها گفته است سنا این قانون را بررسی خواهد کرد  و هیچ جدول زمانی برای اقدام ارائه نکرد.

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک، روز پنج شنبه برای دومین روز دیدارها با سناتورها، در کنگره آمریکا بود. وی روز چهارشنبه در ویدئویی که پس از رای گیری منتشر شد و بیش از ۲۵ میلیون دفعه مشاهده شد، گفت: اگر این قانون به مرحله اجرا گذاشته شود، به ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا ختم خواهد شد و میلیاردها دلار از جیب سازندگان و کسب و کارهای کوچک خارج می‌شود. این قانون، ۳۰۰ هزار شغل آمریکایی را در معرض خطر قرار می دهد.

دیک دوربین، دموکرات شماره ۲ سنا، هفته جاری، درباره ممنوعیت تیک‌تاک ابراز نگرانی کرد. وی به خبرنگاران گفت: نادیده گرفتن گروه بزرگی از رای دهندگان جوان، استراتژی خوبی برای انتخاب مجدد نیست.

لایحه مجلس نمایندگان، حمایت برخی از سناتورهای مهم از جمله مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا و مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد در این کمیته را کسب کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، این دو نفر اعلام کردند با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا این لایحه، در سنا تصویب شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان