عملکرد خیره‌کننده در سایه حمایت تلگرام

بلاک‌چین تون‌ طی چند ماه گذشته به یکی از شبکه‌های برتر و محبوب بازار ارز‌های دیجیتال تبدیل شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ سرمایه‌گذاران بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال احتمالا طی چند ماه گذشته نام شبکه تون و ارز تون‌کوین را شنیده‌اند؛ شبکه‌ای که در ابتدا به‌عنوان بلاک‌چین اختصاصی پیام‌رسان تلگرام در حال توسعه بود؛ در نهایت به دست سازندگان مستقل افتاد و هدفی بزرگ‌تر را دنبال کرد. هدفی که امروزه به شکل‌گیری اکوسیستم بزرگ تون منجر شده و میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان به خود جذب کرده است.

برخلاف برخی از ارز‌های دیجیتال که صرفا براساس هیجان ایجادشده در میان سرمایه‌گذاران افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، به نظر می‌رسد که شرایط تون‌کوین متفاوت است و بخش قابل توجهی از محبوبیت آن تحت تاثیر کاربرد‌ها و ویژگی‌های جذاب شبکه تون است.  هم‌اکنون و با رشد شدید ارزش بازار این ارز در طی چند ماه گذشته، فرصت برای شبکه تون فراهم شده است تا جایگاه خود را در بازار رقابتی ارز‌های دیجیتال محکم کرده و به‌عنوان دروازه‌ای برای ارتباط و اتصال برنامه‌های غیرمتمرکز فضای بلاک‌چین و پلتفرم‌های متمرکز و محبوب اینترنت عمل کند.

هرچند با وجود کاربرد‌های جذاب و عملکرد عالی این شبکه در طی چند ماه گذشته، ارز دیجیتال تون‌کوین نباید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امنی برای کسب سود تضمینی در نظر گرفته شود و همان‌طور که در روز‌های اخیر دیده شد، تون‌کوین نیز همانند دیگر ارز‌های دیجیتال بازار نوسانات شدید و سقوط‌های قیمتی را تجربه می‌کند.

ارز دیجیتال تون‌کوین از سال۲۰۲۱ در یک روند صعودی ادامه‌دار قرار داشته و به‌طور مداوم و تحت تاثیر اخبار همکاری‌ها و توسعه اکوسیستم خود رشد‌های شدید قیمتی را ثبت کرده است. شبکه این ارز دیجیتال به‌ویژه با آغاز سال۲۰۲۴ مورد توجه قرار گرفت و همراه با رشد شدید ارزش بازار ارز‌های دیجیتال و افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به فعالیت در این بازار مالی، فرصت برای تون‌کوین فراهم شد تا در طی چند ماه گذشته از محدوده ۲دلار به بیش از ۷.۲دلار افزایش قیمتی داشته باشد.این روند صعودی همچنین ارزش بازار تون‌کوین را به بیش از ۱۶.۴میلیارد دلار رساند که آن را در جایگاه نهمین ارز دیجیتال برتر بازار قرار می‌دهد. علاوه بر شرایط خوب بازار، تغییرات و اخبار مرتبط با شبکه بلاک‌چینی آن نیز تاثیرگذاری قابل توجهی بر روند قیمتی تون‌کوین داشته است.

شبکه تون یک بلاک‌چین کاملا جدید در بازار ارز‌های دیجیتال به شمار نمی‌رود و مسیر آن از سال۲۰۱۸ آغاز می‌شود؛ زمانی که پس از رشد شدید قیمت بیت‌کوین و دیگر ارز‌های بازار، بسیاری از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های متمرکز به فناوری بلاک‌چین علاقه‌مند شده و ساخت شبکه بلاک‌چینی اختصاصی خود را آغاز کردند.

پیام‌رسان تلگرام نیز از جمله این اپلیکیشن‌ها بود که در سال۲۰۱۸ از شبکه بلاک‌چینی خود به نام تلگرام اوپن نتورک رونمایی کرد و حتی موفق به جذب ۱.۷میلیارد دلار سرمایه برای آن شد. با این حال، سخت‌گیری‌های قانون‌گذاران آمریکایی از عرضه این شبکه جلوگیری کرد و منجر به توقف توسعه آن شد. البته این پایان کار شبکه بلاک‌چینی مورد انتظار بازار نبود و در طی سال‌های۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ گروهی از توسعه‌دهندگان مستقل با توجه به اوپن سورس بودن پروژه موفق شدند تا توسعه این شبکه را ادامه دهند که به شکل‌گیری شبکه تون و ارز دیجیتال تون‌کوین منجر شد.

پس از عرضه و تکمیل مراحل توسعه اولیه، تلگرام این فرصت را پیدا کرد تا با دور زدن محدودیت‌های قانونی از شبکه تون به‌عنوان بلاک چین غیررسمی خود استفاده کند؛ شرایطی که همکاری نزدیک شبکه تون و پیام‌رسان تلگرام را رقم زد. در یکی از اولین همکاری‌ها با بلاک‌چین تون، پیام‌رسان تلگرام بازار خرید و فروش آیدی را راه‌اندازی کرد. در این بازار، خرید و فروش آیدی و شماره‌های تلگرامی بر بستر بلاک‌چین تون و با ارز دیجیتال تون‌کوین انجام می‌شود. این بازار مدت کوتاهی پس از عرضه توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و به افزایش شدید حجم معاملات شبکه تون منجر شد. همراه با گسترش همکاری، پیام‌رسان تلگرام کیف پول بلاک‌چینی خود را نیز عرضه کرد که به کاربران امکان ذخیره، انتقال و خرید و فروش ارز‌های دیجیتال را می‌داد.

این کیف پول امروزه در اکوسیستم شبکه تون اهمیت زیادی پیدا کرده است و انتقال ارز دیجیتال بر بستر این شبکه را با کارمزد کمتری نسبت به باقی شبکه‌های ارز دیجیتال انجام می‌دهد. در ادامه و با اضافه شدن امکان ایجاد و عرضه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در پیام‌رسان تلگرام، امکانات و کاربرد شبکه تون‌کوین بیش از پیش گسترش پیدا کرد و این فرصت برای برنامه‌های عرضه‌شده بر بستر شبکه تون فراهم شد تا از ۸۰۰میلیون کاربر فعال ماهانه اپلیکیشن تلگرام بهره‌مند شوند. بازی نات‌کوین از جمله اپلیکیشن‌هایی بود که از این فرصت کمال استفاده را برد و با عرضه بر بستر شبکه تون و پیام‌رسان تلگرام، تنها در طول چند ماه به بیش از ۳۵میلیون کاربر دست پیدا کرد. این در حالی است که اکسی اینفینیتی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی و تحت وب۳.۰ تنها حدود ۲.۷میلیون کاربر فعال دارد.

این نمونه به خوبی پتانسیل شبکه تون برای فعالیت به‌عنوان پل و ارتباطی میان پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز نشان می‌دهد و این احتمال وجود دارد که طی سال‌های آینده، شبکه تون به میزبان فعالیت بسیاری از برنامه‌های وب۳.۰ محبوب بازار تبدیل شود. همکاری تلگرام و شبکه تون همچنان ادامه دارد و پس از پشتیبانی از پرداخت‌های تون کوین برای خرید اشتراک پریمیوم، اخیرا انجام تبلیغات و کسب درآمد با ارز دیجیتال تون‌کوین در این پیام‌رسان محبوب امکان‌پذیر شده است. تمام این همکاری‌ها در طول دو سال اخیر در ارتقای جایگاه شبکه تون تاثیرگذار بوده و افزایش ارزش تون کوین را رقم‌زده است.

خطرات خرید تون‌کوین

درحالی‌که هم‌اکنون شرایط شبکه تون خوب به نظر می‌رسد و ارز دیجیتال تون‌کوین نیز رشد شدید قیمتی را ثبت کرده است، سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال همچنان ریسک و خطرات خود را دارد. تون‌کوین همانند دیگر ارز‌های دیجیتال بازار براساس عرضه و تقاضا نوسانات قیمتی را تجربه می‌کند و تحت تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران قرار دارد؛ موضوعی که هفته گذشته نیز دیده شد و با کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۶۰هزار دلار، تون‌کوین افت ارزش ۱۳درصدی پیدا کرد.علاوه بر آن، ارتباط بسیار نزدیک شبکه تون و پیام‌رسان تلگرام می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری بلندمدت در این پروژه را افزایش دهد.

این ارتباط باعث شده است تا روند قیمتی تون‌کوین تحت تاثیر شرایط تلگرام قرار بگیرد و اگر این پیام‌رسان در آینده و به هر دلیل با مشکلاتی بزرگ مواجه شود، شبکه تون نیز آسیب‌های قابل توجهی را تجربه می‌کند. علاقه‌مندان به خرید و سرمایه‌گذاری در تون‌کوین همچنین باید توجه داشته باشند که با وجود برخی فرصت‌ها برای کسب سود، هم‌اکنون این ارز دیجیتال در نزدیکی اوج قیمتی خود نوسان دارد که احتمال برعکس شدن روند را افزایش می‌دهد.درصورتی‌که بیت‌کوین به کاهش‌های بیشتر قیمتی ادامه دهد، سرمایه‌گذاران تون‌کوین نیز ممکن است که با سقوط قابل توجه قیمتی مواجه شوند؛ سقوطی که حتی اثرگذاری مثبت اخبار مرتبط با شبکه تون و ارتباط نزدیک با پیام‌رسان تلگرام نمی‌توانند مانعی برای آن باشند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان