ETF‌های اسپات بیت کوین، طعمه‌ای جذاب برای نهنگ‌ها

بازار رمز ارزها با تأیید اخیر صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین، در آستانه تحولی عمده قرار دارند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز؛ به گفته آرلی بارتر تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در نانسن، این تحول به طور قابل توجهی بر دینامیک نهنگ‌های بازار و ثبات رمز ارزها تأثیر می‌گذارد. 

بارتر اخیرا در گفتگویی بر ناعادلانه بودن مالکیت توکن‌های رمزنگاری تأکید کرد. به اعتقاد او، تعداد کمی از کیف پول‌ها که متعلق به نهنگ‌های بازار هستند، بخش بزرگی از عرضه توکن‌ها را در اختیار دارند. او گفت: تأیید ETF‌های بیت کوین می‌تواند منجر به توزیع متعادل‌تری از مالکیت توکن شود که احتمالاً در بلندمدت باعث کاهش نوسانات قیمت می‌شود.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اخیراً به 11 ETF بیت کوین مجوز داده است. این موضوع نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی از بیش از یک دهه مقاومت نظارتی است. این ETF‌ها به طور خاص برای پیگیری قیمت بازار بیت کوین طراحی شده‌اند که می‌تواند جریان قابل توجهی از سرمایه را به سمت دارایی دیجیتال جذب کند.

شرکت‌های بزرگ وال‌استریت مانند بلک‌راک، فیدلیتی و ون‌اک، در کنار چندین شرکت بومی رمزنگاری، در حال عرضه این ETF‌ها به بازار هستند.  انتظار می‌رود که تأیید این محصولات مالی، تأثیر عمیق و گسترده‌ای را بر بازار دارایی دیجیتال بگذارد و شور و شوق زیادی را بین مدیران ارشد رمزنگاری ایجاد کند. 

توزیع مجدد عرضه بیت کوین و احساسات سرمایه‌گذاران

بارتر پیش‌بینی می‌کند که ETF‌های بیت کوین منجر به توزیع مجدد عرضه توکن به خریداران جدید می‌شود. او در عین حال، هشدار می‌دهد که احساسات سرمایه‌گذاران به طور عمده به عوامل اقتصادی گسترده‌تر، مانند نرخ تورم و سیاست‌های فدرال رزرو بستگی دارد. او انتظار دارد که تأثیر فوری ETF‌های بیت کوین اسپات، تغییر در مالکیت توکن به گروه متنوع‌تری از سرمایه‌گذاران باشد.

در مورد عملکرد کوتاه‌مدت این ETF‌ها، بارتر پیش‌بینی می‌کند که ETF‌های با هزینه کمتر جذب ورودی‌های بیشتری خواهند شد و آن‌ها را از صندوق‌های آتی متمایز می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند، چشم‌انداز رقابتی بین ارائه‌دهندگان ETF بیت کوین تحت تأثیر عواملی مانند شهرت، اندازه، حضور در بازار و هزینه‌های مدیریتی قرار بگیرد. 

اهمیت 2 عامل هزینه‌ها و نقدینگی 

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان نیز با دیدگاه بارتر موافق هستند و پیش‌بینی می‌کنند که موفقیت این ETF‌ها، به هزینه‌ها و نقدینگی بستگی خواهد داشت. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند، خروج قابل توجهی از صندوق بیت کوین گری‌اسکیل  (GBTC)، به ویژه با توجه به هزینه‌های بالای 1.5 درصدی آن، رخ دهد و سرمایه‌گذاران احتمالاً به سمت  ETF‌های جدید با هزینه‌های پایین‌تر بروند. 

این مسئله در ادامه می‌تواند منجر به خروج تقریبی 3 میلیارد دلار از GBTC و ورود به  ETF‌های تازه راه‌اندازی شده شود.

تاثیر صندوق‌های بیت کوین بر دیگر ارزهای دیجیتال

در سمت دیگر، بارتر همچنین انتظار دارد، صندوق‌های بیت کوین تأثیرات مثبتی را بر اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال بگذارد. گمانه‌زنی‌ها در مورد تأییدیه‌های بعدی ETF، این صندوق‌ها را تحریک می‌‌کند. او افزود که دیگر ارزهای رمزنگاری مانند اتریوم به زودی به دنبال تأییدیه ETF می‌روند. 

در این میان، QCP Capital یک شرکت معاملات رمزنگاری مستقر در سنگاپور، پیش‌بینی کرده است، اتریوم در میان‌مدت نسبت به بیت کوین عملکرد بهتری خواهد داشت، چرا که گزارش‌ها درباره تأییدیه‌های احتمالی ETF اتریوم به این ارز رمزنگاری کمک می‌کمد تا از بیت کوین پیشی بگیرد.

در همین حال، تأییدیه‌های ETF بیت کوین اسپات، به نظر بارتر، موانع نظارتی و نگهداری را برای سرمایه‌گذاری مالی سنتی در بیت کوین برطرف می‌کند. با این حال، او تأکید کرد که پذیرش فناوری بلاک‌چین فرآیندی جداگانه محسوب می‌شود که همچنان توسط مؤسسات بزرگ در حال بررسی است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان