خودشان نبودند اما در آمارها بودند / شرکت‌های خارجی نامریی در نمایشگاه «ایران فارما»

آمارهای اعلامی رسمی از حضور چشمگیر خارجی ها در نمایشگاه ایران فارما با مشاهدات میدانی، همخوانی نداشت و به موضوعی بحث برانگیز در حاشیه نمایشگاه تبدیل شد.

به گزارش اکونگار، هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما با موضوع صنعت دارویی؛ ظهر چهارشنبه (۵ مهرماه ۱۴۰۲) با حضور «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصلی امام خمینی (ره) افتتاح شد.

آنگونه که خبرگزاری‌های رسمی، به نقل از «وبدا» ، سایت خبری وزارت بهداشت گزارش دادند، در این دوره از نمایشگاه ۴۲۷ شرکت داخلی و ۲۸۲ شرکت خارجی از ۳۳ کشور مشارکت داشتند. انتشار چنین رقم درشتی، کافی بود تا بسیاری از فعالان، کارشناسان و علاقمندان صنعت دارویی کشور روانه نمایشگاه شوند تا فرصت طلایی بازدید از شرکت‌های پر شمار خارجی را از دست ندهند، اما مشاهدات میدانی آنان در فضای نمایشگاه با رقم اعلامی مسئولان، تفاوت چشمگیری داشت و این نکته در لابلای سخنان‌شان با یکدیگر نیز بازتاب داشت، نکته‌ای که خبرنگار اعزامی «اکونگار» به این نمایشگاه نیز با آن همسو بود.  

مجری نمایشگاه مستندات نداد

پس از پایان  هشتمین نمایشگاه ایران فارما، خبرنکار «اکونگار» با هدف شفاف‌سازی، با روابط عمومی شرکت رسایش مجری برپایی نمایشگاه تماس گرفت و درخواست فهرست شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه را مطرج و پیگیری کرد. پاسخ اولیه از اعلام آمادگی مسئولان روابط عمومی برای ارائه فهرست حکایت داشت؛ اما پس از چندین تماس، نهایتا، وعده داده‌شده، عملی نشد و پیگیری‌های چندباره «اکونگار» بی‌نتیجه ماند.

جای خالی شرکت‌های اروپایی

شایان طباطبائی، رئیس امور بین الملل شرکت داروسازی فارابی نیز به اکونگار گفت: نمایشگاه ایران فارما به عنوان تنها رویداد مهم سالانه که برای شرکت‌های دارویی برگزار می‌شود، بیشتر نیازمند حرکت به سوی بین المللی شدن است.

به گفته وی، جای خالی شرکت‌های اروپایی یا حتی شرکت‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس کاملا  در نمایشگاه حس می‌شد.

 طباطبائی افزود: نمایندگانی از کشورهای روسیه، عراق، ارمنستان و تاجیکستان به غرفه ما آمدند، اما آنان برای خرید و  تامین نیازهای دارویی کشور خودشان به نمایشگاه آمده بودند و نه در قالب شرکت فعال در چنین نمایشگاهی.  

رئیس امور بین الملل شرکت داروسازی فارابی تصریح کرد:  شرکت‌های هندی و چینی،  حضور فعال و قابل قبولی داشتند . سوای این،  تعداد سفیران و دیپلمات‌های مدعو و حاضر در نمایشگاه هم تا حدی قابل قبول بود و احتمالا،  مذاکرات خوبی هم با آنان انجام شد، اما اگر نمایشگاهی با پسوند بین‌المللی برگزار می کنیم، اینها کافی نیست و باید تمهیدات لازم برای حضور  پرشمار و قوی‌تر شرکت،های خارجی انجام شود و نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها در فضای نمایشگاه و غرفه‌ها، ملموس و محسوس باشد.

هفت سهمیه یک شرکت ایرانی در آمار شرکت کنندگان خارجی؟!

پیمان اخوان، مدیر عملیات بین المللی شرکت دارویی آرام در گفت و گو با اکونگار به نکته قابل تاملی اشاره کرد که شاید در رمزگشایی نسبی از آمارهای رسمی مفید باشد: ما نماینده ۷ شرکت خارجی در حوزه تامین دارو هستیم و نمایشگاه اسم این شرکت‌ها را از ما گرفته بود؛ تصور من این است که چنین شرکت‌هایی هم جزء آمار  شرکت کنندگان خارجی نمایشگاه محسوب شده اند. براین اساس، شرکت ما به تنهایی هفت مورد اعلامی از آمار رسمی  شرکت‌های خارجی را به خود اختصاص داده است.

اخوان با اشاره به مشاهدات شخصی خود ادامه داد:  فقط حضور شرکت‌های  هندی و چینی و حضور بسیار محدود کره  جنوبی آن هم در حوزه تجهیزات و نه دارو را دیدم. 

به گفته وی، نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته از منظر مجموع شرکت کنندگان داخلی، رشد قابل توجهی داشت. اما، تعداد شرکت‌های حاضر ، خیلی کمتر از رقم‌های رسمی اعلامی بود.

دیپلمات‌ها نماینده شرکت های داروسازی نیستند!

علی ناموران، رئیس مارکتینگ شرکت داروسازی زهراوی  هم در گفت و گو با اکونگار ضمن تایید رونق نسبی نمایشگاه در قیاس با سال‌های قبل، افزود: راجع به حضور خارجی‌ها اگر منظور، حضور فعال ۲۸۲  شرکت از ۳۳ کشور جهان است، بعید می‌دانم  چنین رقمی واقعیت داشته باشد . زیرا جدای از حضور پر رنگ شرکت‌هایی از هند و چین ، نشانی از مشارکت فعال ۳۳ کشور جهان مشاهده نمی‌شد.

او گفت: منطقی است، میان حضور افراد حقیقی خارجی با شرکت‌های خارجی در نمایشگاه تفکیک قائل شویم، برای مثال رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در افتتاحیه حاضر بود، اما اینکه آیا نماینده‌ای به عنوان داروسازی فرانسه حضور داشته باشد را من حودم، شخصا، ندیدم و این در حالی است که شرکت های فرانسوی از داورسازی‌های مهم و معتبر اروپایی هستند. شرکت های داروسازی اروپایی دیگر مثل آلمان،  ایتالیا و ... هم وضعیت مشابهی داشتند و من حضور فعال آنها  به عنوان شرکت‌کننده در نمایشگاه را ندیدم. 

ناموران تاکید کرد: از زاویه، تاثیرگذاری در حوزه واردات و صادرات، فقط می توان به حضور شرکت‌های هندی و چینی اشاره کرد..

سفارشات دارویی و تجهیزاتی به سه کشور

حسن انصاری محسنی، مدیرعامل شرکت داروسازی سامی‌ساز هم در گفتگو با اکونگار گفت: امروزه دیگر خود اتحادیه اروپا هم مواد اولیه داروسازی خود را هند و چین می‌خرد. بنابراین، حضور در نمایشگاه برای ما بسیار مفید بود و در قسمت بازرگانی و خرید ماشین آلات جدید توانستیم از کشورهایی مثل هند، چین و ایتالیا ارتباط برقرار کنیم و سفارشات دارویی و تجهیزاتی خود را به آنان بدهیم.

سهم 90 درصدی هندی‌ها و چینی‌ها در آمار شرکت‌های خارجی نمایشگاه

آرش ارشادی، مدیر شرکت زرفارما هم به اکونگار گفت: چیزی که من شخصا از حضور خارجی‌ها دیدم، حتی با احتساب غرفه‌های کوچک، شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه شاید حداکثر ۱۰۰ شرکت بودند که حدود ۹۰درصد آن‌ها متعلق مالکیت چینی و هندی داشتند. سوای این‌ها، تنها شرکت دیگری که من غرفه آن‌ها را در نمایشگاه مشاهده کردم، غرفه نوونورد دانمارکی بود. 

او ادامه داد: حضور شرکت‌های داخلی بسیار مفید و کمک کننده بود. اما تعداد این شرکت ها هم از ۴۲۷ شرکت اعلامی کمتر بود.

C0025.MP4.04_47_31_06.Still002

غرفه یک شرکت دارویی هندی در هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما

سبقت چینی‌ها از هندی‌ها

خسرو ملک خسروی، مدیرعامل شرکت کیهان تجهیزات در گفتگو با اکونگار با تاکید بر اینکه نشانی از حضور فعال شرکت‌های دارویی خارجی ندیدم، افزود: من چند شرکت هندی و چینی در نمایشگاه را دیدم که  چینی‌ها، از نظر تعداد بیشتر از  شرکت‌های هندی بود.

مستندات مسئولان نمایشگاه «ایران فارما» کجاست؟

«اکونگار» ضمن بازتاب دادن مشاهدات و نظرات برخی از نمایندگان شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه ایران فارما و با وجود ناپاسخگویی مسئولان شرکت رسایش به عنوان مجری این نمایشگاه در واکنش به پیگیری‌های خبرنگار ما، با هدف شفاف سازی، بار دیگر، آمادگی خود را برای انتشار مستندات متنی، عکسی و فیلمی این شرکت برای اثبات حضور ۴۲۷ شرکت داخلی و ۲۸۲ شرکت خارجی از ۳۳ کشور را اعلام می‌دارد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان