چرایی ریزش تاریخی بورس در گفت‌وگوی «اکونگار» با فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه

پیام اول صبح بورس را به هم ریخت / منابع تزریقی صندوق توسعه خرج ۲ ساعت معاملات است

کارشناس بازار سرمایه چرایی ریزش تاریخی بورس در روز گذشته را تشریح کرد.

به گزارش اکونگار، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی ریزش شدید بورس، گفت: آنچه سبب ریزش بورس در روز گذشته شد پیامی بود که ابتدای کار بازار منتشر شد. در این پیامد تاکید شده بود که بازارگردان‌ها تکلیفی بر عرضه سهام ندارند. این سیگنال بدی به بازار داد. در واقع معنی پیام این بود که اتفاق بدی افتاده که پیامدهای منفی برای عرضه کنندگان دارد. 

او افزود: پس از ریزش قابل توجه دیروز، بحث‌هایی پیرامون تعطیلی بورس نیز شکل گرفت. این بحث نیز به نوبه خود اثرات منفی بر معاملات دارد. چراکه تعطیلی بورس، نظام معاملات را به هم می‌زند و افرادی که نیاز به تامین نقدینگی داشتند و برای روزهای آتی خود برای فروش سهام، سپرده گذاری و تسویه را برنامه ریزی کرده بودند دچار قفل معاملات می‌شوند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه هرچند در قانون برای مواقع خاص تعطیلی بورس پیش بینی شده است و شورای عالی بورس این اختیار را دارد که در زمان‌های بحران در مورد تعطیلی بورس تصمیم گیری کند، اما استفاده بی جا از این اختیار می‌تواند تبعات ناخوشایندی داشته باشد.

تعطیلی بورس نظام معاملات را مخدوش می‌کند

او به اتفاقاتی مثل حمله ۱۱ سپتامبر و یا ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و یادآور شد: اتفاقاتی از این دست بحران‌هایی هستند که می تواند عاملی برای تعطیلی بورس شوند، اما ما این بحران ها را پشت سر گذاشتیم. نمی‌خواهم بگویم امروز بازار تعطیل بشود یا نشود؛ بلکه می‌خواهم تاکید کنم که این ذات بازار است. یک شوک می‌تواند بازارهای مالی را دچار تلاطم کند. بنابراین لزوما تعطیل کردن بازار مشکل را حل نمی‌کند ضمن اینکه نظام معاملات را به هم می‌زند.

آقابزرگی توضیح داد: تبعات این تعطیلی ریسک سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد. اگر با تعطیلی بورس یک روز از ریزش ۵ درصدی جلوگیری کنید روزهای بعد را چه خواهدی کرد. در عمل پایداری، پیوستگی معاملات و اتکا به ضوابط و مقررات معاملات را مخدوش می‌کنیم.

درباره تزریق منابع صندوق توسعه بزرگ نمایی می‌شود

او در پاسخ به اینکه چرا دولت سیزدهم با وجود وعده هایی که برای بهبود وضعیت بورس داد و حتی تصمیم به تزریق منابع صندوق توسعه گرفت، اما نتوانست به وضعیت بازار سامان دهد، گفت: نمی‌دانم چرا درباره تزریق منابع صندوق توسعه بزرگ نمایی می‌شود. آقای عشقی می‌گوید تا پایان سال ۶ هزار میلیارد تومان به بورس تزریق می‌کنیم. ۶ هزار میلیارد تومان خرج ۲ ساعت معاملات بورس است. 

ساختار حکمرانی بازار باید تغییر کند

آقابزرگی اضافه کرد: نکته مهمتر اینکه تمام افرادی که امروز مسئولیتی در دولت دارند تا زمانی که پشت میز کارشناسی بودند همین حرف هایی که ما امروز می‌زنیم را می گفتند، اما وقتی پست می گیرند تفکراتشان تغییر می کند. علت این تغییر، ساختار و ترکیب حکمرانی ست. در واقع حکمرانی ما در اقتصاد و بازار سرمایه در بست در اختیار دولت است. مثلا آقای خاندوزی جایی نشسته که سایر تصمیم گیران کلان بر اجرای یک تصمیم به او فشار وارد می‌کنند. ایشان به طور مثال می‌داند که تعطیلی بورس به اعتماد بازار ضربه می‌زند و اصل و اساس سرمایه گذاری را مخدوش می‌کند، اما ممکن است در شرایطی این تصمیم را بپذیرد.

او تاکید کرد: تا زمانی که ما الگوی اولیه و زیرساخت نحوه حکمرانی در بازار سرمایه را تغییر ندهیم با رفتن و آمدن یک شخص وضعیت تغییر پیدا نمی‌کند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد