بورس کی از کما خارج می‌شود؟ / بارسنگین قوانین خلق‌الساعه بر دوش بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: قیمت‌گذاری دستوری و قوانین خلق الساعه مهمترین موانع خروج بازار سرمایه از کما هستند.

به گزارش اکونگار به نقل از صدای بورس، هابیل خاوری به حالت کما رفتن بورس اشاره کرد و گفت : اگر کما رفتن بازار را به یک گروه خاص اختصاص دهیم در شرایط فعلی شاید دلیل تراشی باشد دلیل کلی مسائل بازمی گردد به سیاست‌های بانک مرکزی که مخالف سرمایه گذاری در بازار سرمایه است و می‌توان گفت تمام مشکلات وراهکارها درگاوصندوق بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش معاملات و گردش سرمایه دربورس پایین است و P/Eبازار در پایین ترین سطح حمایت قرار دارد همچنین ارزش معاملات در میانگین هفتگی ماهانه به کم ترین حالت خود رسیده و عملا بازار در حال حاضر به صورت قمارگونه شده است .

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: نمادهای بزرگ و شاخص ساز گردش نقدینگی درآنها وجود ندارد .زمانی که دربازارسرمایه شاخص سازی صورت گیرد ویا کلیت بازارمثبت شود در ابتدا باید گردش نقدینگی سراغ سهام بزرگ و شاخص ساز بورس خواهد رفت اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است و سهام بزرگ نتوانستند بازدهی برای سهامدارن خود به ثبت برساند .

وی اظهار کرد: سهام کوچک بازارسرمایه معاملات قمارگونه ریسکی را انجام می‌دهند که در بررسی این سهام شاهد گردش سرمایه بیشتراز ارزش خود سهم بوده و به صورت پروژه ای و تعداد آنها انگشت شمار است و سرمایه در این سهام کوچک گردش پیدا می‌کند.

خاوری به عوامل خروج بورس از وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:همواره در بازار شاهد رکود هستیم و این شرایط هیچوقت ثابت نمانده عامل آن را نیز می توان به روند دست اندازی به سود شرکت ها از طرف دولت به هر طریقی مانند قیمت گذاری دستوری ونرخ خوراک تمام شدنی نیست و اینگونه اخبارافکارعمومی را نسبت به بازار سرمایه را منفی می‌کند.

وی اظهار داشت : بازار پول و سرمایه در تقابل هستند و رقیب هم محسوب می شوند. اگر نرخ سود ۳۰ درصدی ادامه پیدا کند به ابزارها و اوراق درآمد ثابت سرایت کرده و لطمه بزرگی به صندوق های درآمد ثابت بورسی میزند و شاهد خروج پول سنگین از این صندوق ها خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت : درصد کمی از بازار دست حقیقی ها است عملا پول خرد حقیقی در بازار سرمایه نتوانسته موجی ایجاد کند. اینکه حقیقی ها بخواهند سمت و سوی پیدا کنند و سرمایه وارد بازارسرمایه شود باید رکود در بازار های موازی ایجاد و تنش های اقتصادی و سیاسی از بین برود در این صورت بازار سرمایه گزینه مناسبی برای سرماهی گذاری است .

به گفته خاوری دستوری ترین قیمت گذاری در چند سال اخیر برای سال ۱۴۰۲ بوده است و در این سال اتفاق های بسیاری برای بازارسرمایه افتاده و قوانین عجیبی وضع شده است و برهمین اساس نمی‌توان زمانی برای خروج بازار از کما تعیین کرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان