فروش سامانه‌ای تایر برای مردم، دردسرساز است / فروش ربات ثبت‌ نام لاستیک دولتی، فسادزاست

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران بیان کرد: با توجه به این که حجم تولید تایر خیلی خوب است و از طرفی واردات هم رشد صد درصدی نسبت به سال گذشته داشته و در مجموع نیاز کشور را پاسخگو است، چرا باید سامانه‌ای وجود داشته باشد، می‌توانند سامانه را حذف کنند تا مردم به راحتی نیازشان را تامین کنند.

به گزارش اکونگار، صنعت تایر در سال گذشته سال پرالتهابی را پشت سر گذاشت و به تبع مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان و ایجاد بحران ارزی برای آنها و کاهش تولید لاستیک در کشور، مردم هم با کمبود لاستیک مواجه و در تامین نیازهای خود دچار مشکل شدند.

توزیع رایگان ۴ حلقه لاستیک با کد ملی

در این بین فروش لاستیک با قیمت مصوب دولتی در سامانه جامع تجارت نه تنها گره‌ای از کار مردم باز نکرده که اتفاقا با چالش‌هایی برای آنها همراه بوده و خرید لاستیک را برای آنها سخت و حتی غیرممکن کرده است. 

دشواری‌های خرید لاستیک دولتی چه به شکل حضوری و چه اینترنتی همچنان ادامه دارد و مردم در ایام تعطیلات عید بیش از قبل اذیت شده‌اند و در رابطه با وضعیت پیش آمده گلایه دارند. ضمن این که خبری هم از تحقق وعده وزیر صمت مبنی بر تسهیل در این زمینه وجود ندارد.

جمال میرزایی، رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران درخصوص مشکلات ایجاد شده برای مردم در مورد خرید تایر به خبرنگار اکونگار گفت: تولید انجام شده و نماینده‌ها هم به اندازه کافی تایر داشته‌اند، نارضایتی که ایجاد شده بابت سامانه فروش لاستیک دولتی است، چون خرید لاستیک از سامانه سخت است، اخذ کد احراز هویت زمانبر است و یا سامانه قطع است اینها مشکلاتی بوده که مردم گرفتار آن بوده‌اند. ضمن این که مردم در ایام نوروز در سفر بوده‌اند و امکان دارد مستندات و کارت سبز برای خرید به همراه نداشته‌اند.

سامانه حذف شود 

میرزایی افزود: با توجه به این که حجم تولید تایر خیلی خوب است و از طرفی واردات هم رشد صد درصدی نسبت به سال گذشته داشته و در مجموع نیاز کشور را پاسخگو است، چرا باید سامانه‌ای وجود داشته باشد، می‌توانند سامانه را حذف کنند تا مردم به راحتی نیازشان را تامین کنند.

وی ادامه داد: سابق بر این با وزارت صمت صحبت کرده بودیم و قرار بود که فروش لاستیک دولتی در سامانه به جزء رینگ 13، برای مابقی تایرها حذف شود، اما نمی‌دانم چرا این موضوع را انجام ندادند و دوستان وزارت صمت باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: به وزارت صمت پیشنهاد دادیم که حداقل کد احراز هویت را از سامانه حذف کنند تا مردم بتوانند راحت لاستیک بخرند و حتی گفتیم که محدودیت تعداد خرید هم برای رینگ‌های 14 به بالا حذف شود. عمدتا رینگ 13 یک مقدار مشکل داشت که گفتیم برای آن هم هر برنامه‌ای برای کنترل دارید اجرا کنید، اما فروش بقیه سایزها از سامانه خارج شود.

 میرزایی گفت: وزارت صمت گفته بود سامانه به کار خود ادامه می‌دهد و اما اخذ کد احراز هویت حذف می‌شود تا مردم با کد ملی و مشخصات ماشین بتوانند خرید کنند که این اتفاق هم رخ نداد.

وی بیان کرد: فروش تایر از طریق سامانه روش غلطی است، شرایطی گذاشته‌ایم و برای مردم دردسر ایجاد کرده‌ایم، در حالی که امروزه در سیستم دیجیتالی نیازی به این کارها نیست. یا سامانه مشکل دارد یا اینترنت قطع است، در بعضی مکان‌ها مشکلات اینترنت وجود دارد و اصلا خرید امکانپذیر نیست و یا این که مشتری باید معطل بماند، همه این موارد منطقی نیست.

میرزایی اظهار کرد: سامانه ایرادات زیادی دارد، بستر فراهم نیست و فیدبک‌های غلط می‌دهد و به اشتباه به مشتری می‌گوید تو شرایط خرید نداری، مشتری هم که ساعت‌ها در صف مانده است در مواجه با چنین پیامی عصبانی می‌شود، خیلی وقت‌ها سامانه قطع می شود و مردم کلافه می‌شوند. در برخی موارد اصلا سیستم فروشنده خوب نیست و خیلی از مغازه‌داران امکانات قابل قبولی ندارند. مردم منتظر می‌مانند تا سیستم وصل شود، ساعت مشخصی هم ندارد، یک وقت‌هایی کل روز سامانه قطع است.

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران توضیح داد: سامانه ابتدا مختص تولیدکننده و توزیع و برای این بود که تولیدکننده کالا را برای توزیع کننده در سامانه ثبت کند و با مصرف کننده کاری نداشتند و مصرف کننده خرید خود را انجام می‌داد، اما الان مشخصات کامل مصرف کننده را درخواست می‌کنند که کار را سخت کرده است. 

وی در مورد فروش ربات ثبت‌نام لاستیک دولتی نیز گفت: وقتی شرایط سخت شود، مردم عادی نمی‌توانند خرید کنند و یک‌سری سازوکارهای جدیدی ایجاد می‌شود که در جامعه فسادزا است. باید فروش از سامانه خارج شود و راهکارهای جدید جایگزین شود.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز در مورد راهکارهای فروش لاستیک گفت: با مشکلاتی که پیش آمده است روش‌های مختلفی برای فروش تایر پیشنهاد شده و قاعدتا باید همه روش‌ها اعم از سنتی، فروش اینترنتی از طریق شبکه‌های نمایندگی و عرضه مستقیم دنبال شود. 

میرزایی ادامه داد: شبکه فروش ما گسترده است، یک بخشی سنتی است که مغازه برای تعویض وجود دارد، قاعدتا مشتری وقتی نیاز به تایر دارد باید به آپاراتی و محل تعویض لاستیک برود و آنجا خریدش را انجام دهد. حسن فروش اینترنتی هم در این است که واسطه‌ها حذف و قیمت برای مصرف کننده واقعی عیان می‌شود که فلان برند تایر فلان قیمت را دارد و در سایت شرکت هم فروخته می‌شود.

امکان حضور در نمایشگاه بهاره را نداشتیم

وی در مورد عدم فروش تایر در نمایشگاه بهاره با وجود اعلام وزیر صمت نیز گفت: به دلیل مشکلاتی که سامانه ایجاد کرده است نتوانستیم در طرح فروش بهاره وزارت صمت شرکت کنیم، چرا که امکان عرضه در فروشگاه‌های بهاره را نداشتیم و باید کد احراز مشتری ثبت شود.

تکذیب کاهش عرضه رینگ‌های پرمصرف

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در مورد این موضوع که گفته می‌شود عرضه رینگ‌های پرمصرف 13، 14 و 15 کاهش یافته است، گفت: رینگ‌های 14 و 15 هر چقدر که نیاز باشد در شرکت‌ها موجود است و در بازار نمایندگی‌ها دارند. اصلا ما به دلیل این که تجمع رینگ‌های 14 و 15 به ویژه 15 زیاد شده به مشکل خورده‌ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز در مورد چگونگی فروش توسط تولیدکننده نیز گفت: سابق بر این ما تولیدکننده‌ها در سامانه سایتی داشتیم و فروش اینترنتی وجود داشت. همان جا همه تایرها را عرضه می‌کردیم و مصرف کننده نهایی سایز تایر دلخواهش را انتخاب و خرید می‌کرد. یک فروش سبدی به نماینده هم داریم که آن را به چند سبد مختلف تفکیک کرده‌ایم. سبد سواری سبک که فقط رینگ 13 و 14 و 15 است، سبد سایزهای اتوبوسی و باری، سبد سایز کشاورزی و سایزهای راهسازی را داریم که هر نماینده به فراخور نیازش خرید می‌کند. ما از گذشته یک تعهدی داریم نماینده‌ای که می‌خواهد با بارز کار کند باید همه سایزهای تایر را تامین کند تا اگر مشتری در نمایندگی بارز آمد بتواند تایر مورد نیاز خودش را خریداری کند و این تعهدی بین ما و نماینده است و برای مشتری بارز این حق را قائل هستیم که به هر کدام از نمایندگی‌های ما رجوع کرد هر تایری که خواست را بتواند خریداری کند.

عدم اختصاص تایر و ایجاد انحصار توسط شرکت‌ها؟

میرزایی در مورد این موضوع که گفته می‌شود شرکت‌های تولیدی تایر صرفا برای چند نماینده خاص ایجاد انحصار کرده‌اند و همچنین در این‌باره که تایر به اندازه کافی به نمایندگی‌ها و عاملین فروش تخصیص داده نمی‌شود، گفت: شرکت بارز اینطور نیست، بیش از 600 نماینده داریم و سبد را به همه اعلام و ارائه می‌کنیم و اجباری به خرید سبد خاصی نیز وجود ندارد، یک نماینده همه سبدها را می‌خرد و نماینده‌ای دیگر فقط سبد سواری سبک را می‌خرد.

عدم تخصیص ارز، صنعت تایر را به این روز انداخت

 وی در مورد وضعیت پیش آمده برای صنعت تایر نیز گفت: استارت تنش‌های صنعت تایر از زمانی آغاز شد که تخصیص ارز داده نشد. ما در یک مقطعی در ابتدای سال گذشته تخصیص ارز نگرفتیم و به تبع آن کاهش تولید داشتیم، به‌طوری که در سه ماه بیش از ده درصد کاهش تولید داشتیم و یک جوی ایجاد کرده بودند که تایر در حال نایاب شدن است و تایرسازان ورشکسته می‌شوند. این جو منفی باعث شد تنش‌ها روز به روز بیشتر شود. ما تولید را جبران کردیم و برنامه افزایش تولید را هم آغاز کردیم و همچنین حجم زیادی هم واردات انجام شد، قاعدتا برای تامین نیاز مردم کمبود نداریم، اما سامانه مشکل‌ساز شده است.

میرزایی بیان کرد: یک ایراد دیگری هم وجود دارد و آن این است که قیمت دو نرخی در تایر ایجاد شده که آن هم به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است. یک قیمت‌هایی گذاشته شده برای یک‌سری سایزها که باعث ایجاد اختلاف میان شرکت‌ها شده است، به گونه‌ای که برای محصول دو شرکت رقیب داخلی دو قیمت مختلف اعلام کرده‌اند. در حال حاضر مصرف‌کننده می‌تواند هر سایز تایری را به قیمت مصوب خریداری کند، اما نمی‌تواند برند را انتخاب کند، چون قیمت برخی برندها به قدری پایین است که عده‌ای متقاضی خرید آن هستند تا سود کنند و به دنبال مصرف شخصی نیستند. در این میان برخی هم به دنبال احتکار هستند.

رییس انجمن صنفی صنعت تایر تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری ستاد تنظیم بازار و تعیین قیمت پایین برای برخی برندهای تایر سبب شده تا تقاضا و هجمه برای آنها زیاد شود و هیچ گونه منطقی هم برای این گونه قیمت‌گذاری وجود ندارد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان