سهم اندک آنلاین‌ها از بازار محصولات کشاورزی

حسن موحد، بنیان‌گذار استارتاپ «تازه چین» در حوزه کشاورزی اعتقاد دارد که وضعیت داخلی کشور ممکن است به آینده اکوسیستم استارتاپی کشور صدمات زیادی بزند؛ چراکه بازار آنلاین‌ها بسیار نوپا است ولی هر روز با چالش‌هاش جدیدی روبه‌رو می‌شود. موحد سهم آنلاین ها از خریدوفروش در بازار ۳هزار کیلویی گردوی ایران را تا ۱۰۰ کیلو برآورد می کند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، تعداد استارتاپ‌های حوزه کشاورزی در کشورهای پیشرفته دنیا رو به رشد و افزایش است. در ایران این حوزه از بلوغ مورد انتظار برخوردار نیست. درحالی که حوزه کشاورزی به راهکارهای نوآورانه نیاز مبرم دارد و استارتاپ ها می توانند در این زمینه گام های موثری بردارند.

یکی از استارتاپ‌های فعال در حوزه کشاورزی ایران، استارتاپ «تازه چین» است. این استارتاپ با هدف عرضه مستقیم خشکبار (با حداقل واسطه) و رساندن آن به دست مصرف‌کنندگان راه‌ اندازی شده است.

تازه چین از ابتدا با شعار حداقل واسطه آغاز به کار کرد. آن‌ها با روش نیچ مارکتینگ بازاریابی خود را آغاز کردند. به این شکل که در کل کشور نمایندگی‌هایی ایجاد کردند تا تضمین کیفیت و خرید از کشاورز را انجام دهند.

خودشان نیز در تویسرکان به عنوان نماینده اصلی و با یک نوع محصول(گردو تویسرکان) کار را آغاز کردند و سپس محصولات دیگر مانند خشکبارهایی را که در شهرهای مختلف تولید می‌شود را به بازار خود اضافه کردند.

حضور پررنگ همه ساله‌ دلالان

حسن موحد در گفتگو با تجارت‌نیوز از انگیزه اصلی خود برای راه‌اندازی استارتاپ تازه چین گفت: سال‌ها بود که ما شاهد حضور دلالان در بازار کشاورزی داخل کشور بودیم. اگر آن‌ها کار خود را درست انجام می‌دادند این حضور هیچ مشکلی نداشت. در واقع نمی‌توان انکار کرد که آن‌ها آسیب زیادی به گردش مالی بازار می‌زدند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه آن‌ها سود ناچیزی برای باغداران در نظر می‌گرفتند؛ اما باغداران هیچ راه دیگه‌ای جز فروش محصولاتشان به آن‌ها نداشتند. قیمت نهایی در بازار بسیار بالا ارائه می‌شد اما این سود به باغداران که زحمت اصلی را کشیده بودند، دیگر نمی‌رسید.

او افزود: براساس همین موضوع، متوجه شدیم استان همدان و شهر تویسرکان ظرفیت راه‌اندازی پلتفرمی برای فروش محصولات کشاورزی به خصوص گردو را دارد. بعد از راه‌اندازی این پلتفرم ما هم با رضایت باغداران و هم با رضایت مصرف کننده روبه‌رو شدیم. چون هم سود اصلی به دست باغدار می‌رسید و هم مصرف کننده محصول باکیفیت را با قیمت مناسب‌تری دریافت می‌کرد.

گردوهای اوکراینی به جای گردوی ایرانی

موحد با اشاره به بازار سنتی داخلی اضافه کرد: قبل از این در بازار، گردوی شیلی یا گردوی اوکراینی و چینی به جای گردوی ایرانی به فروش و به دست مصرف کننده می‌رسید. پس این پلتفرم‌ها می‌توانند این تضمین را هم بدهند که شما به طور دقیق می‌دانید از کجا و چه محصولی خریداری می‌کنید.

او همچنین ادامه داد: ما رقبای متعددی در این بازار داریم که بخشی از آن‌ها استارتاپ‌های جدید و بخشی هم بازیگران بازار سنتی هستند. ما زمانی که تازه چین را راه اندازی کردیم، قصد داشتیم در حوزه توسعه نرم افزار فعالیت کنیم اما الان هدف‌های بزرگتری داریم. یکی از این اهداف رشد اقتصاد شهرستان‌هاست. اقتصاد ما مرکزمحور است اما ما می‌خواهیم بازار خود را نه فقط در مرکز بلکه در شهرستان‌ها هم توسعه دهیم.

یک روز با فیلترینگ می‌جنگیم، یک روز با بانک مرکزی

بنیان گذار تازه چین گفت: نمونه‌های خارجی این پلتفرم بیشتر شرقی است چرا که از نظر جغرافیایی و فرهنگی ما به آن‌ها نزدیکتر هستیم. ما می‌خواهیم به آینده خود امیدوارم باشیم ولی نمی‌توانم بگویم چقدر این امر ممکن است. با توجه به شرایط قانون‌گذاری و اینترنت داخلی نمی‌توان نسبت به آینده کسب و کارها خوشبین بود.

او ادامه داد: در شرایط فعلی یک روز با فیلترینگ می‌جنگیم و یک روز با بانک مرکزی، یک روز با اداره مالیات و روز دیگر با اداره دیگری.

سهم بازار آنلاین‌ها کمتر از یک درصد!

موحد راجع به اندازه بازار گردو در ایران گفت: ما در کل کشور ایران 192 هزار هکتار سطح زیر کشت درخت گردو داریم. طبق آمار سازمان باغبانی امور جهاد کشاورزی، به طور میانگین از هر هکتار، یک و نیم تن گردو برداشت می شود. بنابراین حدود ۲۸۸ هزار تن گردو در ایران برداشت می شود.

البته میزان مصرف در بازار ایران، بیشتر از این رقم است. چون مقدار زیادی گردو به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود؛ بازار مصرف داخلی تقریبا دوبرابر این رقم است. به احتساب این ارقام، عدد ۶۰۰ هزار تن برای مصرف داخلی قابل تصور است.

او در مورد بازار آنلاین گردو اضافه کرد: در این میان، سهم آنلاین‌ها بسیار ناچیز است؛ خود ما در سال گذشته تنها 25 تن گرو فروختیم. من حدس می‌زنم رقم کل فروش آنلاین‌ها حدود 100 تن بوده باشد. با این حساب، سهم آنلاین‌ها از کل بازار  بسیار اندک است.

حسن موحد در پایان و در مورد میزان سرمایه گذاری روی کسب وکار خود اضافه کرد: بدون محاسبه نرخ تورم، حدود یک و نیم میلیارد تومان برای استارتاپ تازه چین،هزینه کرده ایم.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد