گزارش «اکونگار» از هشدار کنش‌گران اقتصادی در نشست «کارزار»

افزایش زیان سالانه ۸ میلیارد دلاری شرکت‌ها با تصویب تعطیلی پنجشنبه‌ها / مجلس به مردم خیانت نکند

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران تاکید کرد: اگر قانون تعطیلی پنجشنبه‌ها تصویب شود خیانت بزرگ مجلس در حق مردم ایران است. هیچ کشوری در دنیا پنجشنبه تعطیل ندارد و اگر ما پنج شنبه را تعطیل کنیم اقتصاد را از این که هست هم عقب‌تر می اندازیم.

به گزارش اکونگار،  کارزار «درخواست و مطالبه‌گری برای تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه به امضای بیش از ۴۸ هزار نفر رسیده و به همین بهانه جمعی از کنشگران، کارشناسان و اهالی رسانه درباره این موضوع در خانه «کارزار» به گفت‌وگو نشستند.

با تصمیمات نسنجیده نرخ رشد صادرات را پایین‌تر نیاوریم

آرمان خالقی، عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این رویداد گفت: تعطیلی‌‌های روز پنجشنبه و جمعه موجب جاماندگی ما از رقبای اقتصادی در جهان شده است. شاید برخی دلایل اجتماعی مثل افزایش تعطیلات برای خانواده‌ها و در راستای آن افزایش جمعیت را مطرح کنند؛ اما اگر نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم ما با کاهش جمعیت آن هم فقط به خاطر شرایط اقتصادی روبه‌رو هستیم.

او ادامه داد: نرخ بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی یا کسب‌وکارهای صادرات محور بسیار پایین است. نباید با تصمیمات نسنجیده این نرخ را پایین‌تر بیاوریم. حتی اگر نگاهی به قرآن کریم و تفسیر سوره جمعه هم بیندازیم با صراحت گفته شده که بعد از نماز جمعه به کسب و کار خود برگردید.

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها / فرصت‌سوزی‌ها بیشتر می‌شود

آسیب تعطیلی پنجشنبه‌ها به اقتصاد داخلی 

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران نیز در این رویداد با تاکید بر آسیب‌زا بودن این تعطیلات بر اقتصاد داخلی گفت: ما در این مساله با دو گروه روبه‌رو هستیم. گروه مولد و غیر مولد و یا به عبارت دیگر گروه بیکاران و مشغولان به کار. طبیعی است که دغدغه این دو گروه با یکدیگر فرق می‌کند.

آراء مجلس را علنی کنید

او تاکید کرد: اگر قانون تعطیلی پنجشنبه‌ها تصویب شود خیانت بزرگ مجلس در حق مردم ایران است. هیچ کشوری در دنیا پنجشنبه‌ها تعطیل نیست و اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم اقتصاد را از این که هست هم عقب‌تر می‌رانیم. باید آراء مجلس علنی باشد تا بفهمیم چه کسی و با چه استدلالی این ظلم را در حق مردم و اقتصاد کشور می‌کند.

اولویت دولت بهبود اقتصاد نیست

مرتضی میری، رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق ایران و عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و ترکیه از دیگر حاضران این رویداد بر اهمیت تقویت اقتصاد بین الملل تاکید کرد و گفت: یک کشور بدون حضور در بازارهای اقتصادی جهان نمی‌تواند قدرت سیاسی قابل قبولی داشته باشد. جای تاسف دارد که ما به راحتی از بازارهای جهانی حذف می‌شویم و یا به راحتی ما را تحریم می‌کنند. این در حالی اتفاق می‌افتد که این عدم حضور ما کوچکترین تاثیری در بازارهای جهانی نخواهد داشت.

او همچنین افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر اولویت دولت بهبود اقتصاد ایران نیست و نگاه‌های سیاسی یا اجتماعی دیگری اولویت دارد. اما باید دانست که اقتدار یک دولت بدون توجه به سفره‌‌های مردم و بهبود اوضاع اقتصادی هرگز محقق نخواهد شد.

خسارت سنگین تعطیلی پنجشنبه‌ها

میثم زالی، دبیر کل مجمع ملی همیاران توسعه نیز با اشاره به آمارهایی که در شهریور 1402 توسط اتاق بازرگانی اصفهان منتشر شد، گفت: طبق ارزیابی پژوهشگران اقتصادی تعطیلات آخر هفته 8.3 میلیارد دلار در سال (با شریک‌های عمده تجاری ایران) به کشور خسارت می‌زند. به طور مشخص این تعطیلات تراز تجاری کشور را بهم زده است. طبق این آمارها تعطیلی پنجشنبه و جمعه 20درصد آسیب اقتصادی در پی دارد که اگر جمعه و شنبه شود این رقم به 10درصد خواهد رسید. واضح است که اگر نمی‌توانیم آسیب را برطرف کنیم حداقل در صدد کاهش آن برآییم.

کارزار

از نظر دینی ابتدا باید معاش و اقتصاد مردم تقویت شود

در این جلسه به دعوت میثم زالی یک کارشناس مذهبی به صورت آنلاین در جلسه حضور پیدا کرد. فخرالدین صابری به عنوان کارشناس مذهبی بر لزوم بهبود مسائل اقتصادی و اولویت آن در جامعه تاکید کرد و گفت: وقتی معاش مردم دچار مشکل شده است، مسائل دیگری مثل شباهت به یهود و دیگر مسائل به حاشیه می‌رود. از نظر دینی هم ابتدا باید معاش و اقتصاد مردم تقویت شود و اگر این امر با جابه‌جایی تعطیلات محقق خواهد شد پس نباید در آن تردید کرد.

او تاکید کرد: چه چیزی جز قدرت ضعیف و ناکارآمد اقتصادی یک ملت را آسیب‌پذیر می‌کند. دشمنان این ملت هم همین را می‌خواهند؛ این که ما هر روز کوچک‌تر و ضعیف‌تر شویم.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان