رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران در گفت‌وگو با «اکونگار» پاسخ داد

چند تولیدکننده زیرپله‌‌‌‌ای سوسیس و کالباس فعال هستند؟ / درصد گوشت در فرآورده‌ها کاهش یافت

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران با بیان اینکه اینکه قیمت سوسیس و کالباس از حدود سه ماه پیش ثابت بوده و آخرین بار سال قبل فرآورده‌های گوشتی دو تا ۱۵ درصد گران شدند، گفت: به دلیل شرایط اقتصادی، در سال‌های اخیر تقاضای این محصولات ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اکونگار، گوشت گوساله و مرغ، مهم‌ترین مواد اولیه تولید فرآورده‌های گوشتی هستند که در سال‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه بودند و در پی آن صنایع وابسته نیز دچار مشکلاتی در تامین این مواد، افزایش قیمت و افت تقاضا شدند. از طرف دیگر مشکلات این صنعت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی بیشتر هم شد، چراکه بیش از ۸۰‌ درصد قیمت تمام ‌شده این صنعت به هزینه مواد اولیه اختصاص دارد و بنابراین افزایش قیمت گوشت گوساله، گوشت مرغ، روغن و‌غیره منجر به افزایش ۲.۵ برابری قیمت فرآورده‌های گوشتی و ایجاد مشکلاتی برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان شد.

صف‌های طویل گوشت؛ تصویر روشن رشته دراز فقر در ایران

سرانه مصرف سوسی و کالباس ۲ کیلو کم شد

اخیرا  دبیر انجمن صنایع فرآورده‌‌‌های گوشتی، ضمن اشاره به همین مشکلات، از تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی خبر داده و گفته بود که سرانه مصرف گوشت قرمز کشور از هشت کیلوگرم به شش کیلوگرم کاهش یافته و به‌‌‌همین نسبت سرانه مصرف فرآورده‌‌‌های گوشتی هم به حدود ۳ تا ۳.۲ کیلوگرم کاهش یافته که به نظر می‌رسد افت تقاضا برای محصولاتی با درصد گوشت بالاتر، بیشتر هم بوده است. همچنین از مصرف سرانه شش کیلوگرم گوشت قرمز کشور، حدود ۲ کیلوگرم تبدیل به فرآورده‌های گوشتی می‌شود. در اصل وقتی مصرف سرانه گوشت قرمز کشور از هشت کیلوگرم به شش کیلوگرم کاهش یافته، به همین نسبت مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی هم کاهش یافته است.

تغییر درصد گوشت

گفتنی است میزان تولید ســالانه فرآورده‌های گوشتی در کشور طی سال‌های گذشــته بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن در نوسان بوده است. در ســال ۱۴۰۱ نیز برآورد شده ۵۵۰ هزار تن فرآورده گوشتی در کشور تولید شده است. البته توجه به این نکته ضروری است که بر اساس اظهارات فعالان این حوزه در سال‌های قبل ۴۰ درصد از تولیدات محصولات فرآورده‌های گوشــتی، محصولات با بیش از ۶۰ درصد گوشت بود، اما در ســال ۱۴۰۱ میــزان تولیــد ایــن نوع  محصولات به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته و ســهم تولیدات محصولات ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد گوشت به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد فرآورده های گوشتی از گوشت گوساله و ۵۰ درصد از گوشت مرغ تولید می‌شد. اما این نسبت امروز به زیر ۲۵ درصد در گوشت قرمز نزول پیدا کرده است. البته محصولات صنعت فرآورده‌های گوشتی در شش طبقه کالایی براساس استاندارد ۲۳۰۳ از ۴۰ درصد تا ۹۰ درصد گوشت تولید می‌شود، اما همانطور که اشاره شد در سال‌های اخیر تمایل مصرف کنندگان به محصولاتی ارزان‌تر با گوشت کمتر گرایش پیدا کرده است.

فرآورده‌ها 15 درصد گران شد

در این رابطه، محمدرضا معروف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران، در گفت‌وگو با اکونگار، اظهار کرد: اجزای اصلی تشکیل دهنده سوسیس و کالباس گوشت قرمز و گوشت سفید است و بنابراین قیمت گوشت و مرغ تاثیر مستقیم بر قیمت سوسیس و کالباس دارد. اما گوشت مرغ و گوشت گوساله اخیراً افزایش قیمت چشمگیری نداشته است.

او با بیان اینکه قیمت سوسیس و کالباس از حدود سه ماه پیش ثابت بوده، تصریح کرد: سال قبل افزایش قیمت گوشت و مرغ باعث شد فرآورده‌های گوشتی دو تا ۱۵ درصد گران شود، اما بعد از آن افزایش قیمت دیگری نداشتیم.

معروف‌خانی در پاسخ به سوالی درباره میزان افت تقاضای فرآورده‌های گوشتی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای است که همه صنوف با افت تقاضا مواجه هستند. می‌توان گفت در سال‌های اخیر تقاضای این محصولات ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

تولید سوسیس

هجمه‌ها درباره گوشت‌های نامرغوب درست نیست

البته به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران، با پیگیری‌های اتحادیه، مشخص شد هجمه‌هایی که به فرآورده‌های گوشتی وارد می‌شد، درست نیست و با همکاری اماکن برای مردم مشخص شد که این محصولات در تمام کارخانجات به شکل کاملاً بهداشتی تولید می‌شود و از سوی سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد، نظارت مستمر و ویژه بر کارخانجات انجام می‌شود.

تولیدات زیرپله‌ای جمع شد

او در پاسخ به اینکه آیا ممکن است محصولاتی به شکل زیر پله‌ای تولید شود، تصریح کرد: کارگاه زیرزمینی در حوزه تولید فرآورده‌های گوشتی نداریم و به جز یک کارگاه همبرگرسازی متخلف که سال گذشته کشف، جمع آوری و به تعزیرات حکومتی ارسال شد، کشفی در این رابطه نداشتیم.

معروف‌خانی با بیان اینکه طی بازرسی‌های دوره‌ای اتحادیه هم با تولیدات زیرزمینی مواجه نشده‌ایم، تصریح کرد: بنابراین تمام کارخانجات، فرآورده‌های گوشتی را به شکل استاندارد تولید می‌کنند، اما به هر حال سوسیس و کالباس ۴۰ درصد با ۹۵ درصد متفاوت است و بنابراین قیمت این دو محصول هم متفاوت است.

او با بیان اینکه تمام اجزای تشکیل دهنده سوسیس و کالباس، شامل ادویه‌ها، سویا و سایر ترکیبات، مشابه است و علت رزان و گران بودن فراورده‌های گوشتی تفاوت درصد گوشت آن‌ها است، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح بازار کالباس کیلویی ۱۸۰ هزار تومان با درصد گوشت کم و کیلویی ۴۱۰ هزار تومان با درصد گوشت بالا فروخته می‌شود. البته برند این محصولات هم بر قیمت آنها اثرگذار است.

معروف‌خانی در پایان از مردم خواست بدون نگرانی فرآورده‌های گوشتی، شامل سوسیس، کالباس، همبرگر و انواع ناگت را از واحدهای صنفی در سطح شهر تهران که پروانه کسب دارند بخرند؛ چرا که این واحدها تحت نظارت دوره‌ای بازرسان اتحادیه هستند. در سال گذشته فقط دو یا سه واحد، محصولات خود را ۵ تا ۱۰ درصد گران‌تر فروخته بودند که با آنها برخورد شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان