بدهی ۲۱ همتی دولت به ‌‌پتروشیمی پردیس

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس از بدهی ۲۱ همتی دولت به شپدیس خبر داد و آخرین وضعیت پتروشیمی همت را تشریح کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از شهر بورس؛ محمدرضا میری لواسانی در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: شپدیس بزرگ ترین واحد تولیدکننده اوره آمونیاک در منطقه است. شرکت از سه فاز تشکیل شده که در هر فاز ۶۸۰ تن آمونیاک تولید می‌شود. از میزان دو میلیون و ۴۰ هزار تن آمونیاک بیش از یک میلیون توسط مجتمع پردیس مصرف می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده، در مجموع سه میلیون و ۲۲۵ هزار تن اوره طی یک سال تولید خواهد شد.

مدیرعامل شپدیس به تشریح چالش‌های‌ پتروشیمی پردیس پرداخت و ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی ما، قطعی گاز است. البته امسال یک مقدار به دلیل شرایط آب و هوایی مثل گذشته تحت فشار نیودیم اما همچنان فشارهایی وجود دارد.

میری لواسانی تصریح کرد: گاز طبیعی به صورت خوراک در پتروشیمی استفاده می‌شود. اگر گاز به طور کامل تامین شود ظرفیت تولید دو میلیون و ۴۰ هزار تن آمونیاک را خواهیم داشت.

او یادآور شد: تاثیر قیمت جهانی یکی دیگر از چالش‌های اوره‌سازها بود. از حدود هفت میلیون تولید اوره در کشور بیش از دو میلیون توسط پردیس تولید می‌شود. ما باید به بخش کشاورزی هم اختصاص بدهیم که موجب تاثیرپذیر شدن ما از قیمت‌های جهانی شده است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس با اشاره به قطعی گاز و افزایش نرخ خوراک، خاطرنشان کرد: قطعی گاز دیگر مشکل ما بود که به دلیل وجود آن با کاهش و قطعی مواجه هستیم و بی‌شک بر تولید شرکت نیز اثر خواهد گذاشت.

میری لواسانی تصریح کرد: متاسفانه نرخ خوراک نیز یک شبه از پنج به هفت هزار تومان افزایش یافت. علاوه بر آن، نرخ سوخت نیز از دو هزار تومان به چهار هزار تومان افزایش یافت تا یک شبه، رشد صددرصدی را تجربه کنیم. این اتفاقات به نوسان قیمت سهم نیز منجر شد و قیمت هر سهم «شپدیس» از ۱۹ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان رسید.

وی درمورد بدهی دولت به شرکت پتروشیمی پردیس، گفت: وزارت جهاد کشاورزی از تعهد خود در قبال اوره سازها کوتاهی کرده و ۲۱ همت به پتروشیمی پردیس بدهی دارد. این بدهکاری بی‌شک بر روند نماد این شرکت در بازار سرمایه نیز تاثیر خواهد داشت.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس عنوان کرد: اتفاق مثبتی که امسال وجود داشت، این بود که در تابستان، ۷۵ روز از تخصیص بخش حمایت کشاورزی خودداری کردیم. این باعث شد بدهی حمایت کشاورزی در سامانه دولت ثبت شود. این بدهی تا آن مقطع در ردیف بدهی دولت حتی درج هم نشده بود.

میری لواسانی ادامه داد: پس از آن اتفاقات، مقرر شده نحوه تهاتر را اعلام کنند. پیشنهاد ما این است که بدهی هر سال متناسب با همان سال پرداخت شود. اگر نحوه تهاتر تا نیمه بهمن مشخص نشود، تخصیصی به بخش داخلی نخواهیم داشت.

وی درباره نحوه فروش محصولات شرکت، اظهار داشت: ذخیره‌سازی ما با سایر اوره‌سازها متفاوت است. با توجه به در نظر گرفتن قیمت جهانی همواره باید فروش خود را انجام بدهیم. مخازن ذخیره سازی پردیس بیش از ۲۰ روز گنجایش ندارند و اگر نفروشیم تولید از مدار خارج و شرکت وارد زیان می‌شود.

مدیرعامل شپدیس، قطعی گاز را دلیل کاهش تولید شرکت دانست و گفت: امسال نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش تولید اوره داشتیم که دلیل آن قطعی گاز بود. در سال ۱۴۰۲، ۳۴ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان فروش داشتیم که نسبت به سال گذشته افت داشت. سال گذشته ۴۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان کل فروش شپدیس بود.

میری لواسانی درباره میزان تقسیم سود مجمع این شرکت، خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم مجمع امسال، به هر سهم دو هزار و ۷۵۰ هزار تومان سود خالص تعلق گرفت.

وی ضمن اعتراض به قرار گرفتن اوره در فهرست محصولات نیمه خام، تاکید کرد: نمی‌دانم با چه رویکردی اوره را محصول نیمه خام دانسته‌اند. شکایتی در این خصوص مطرح کردیم؛ چراکه اوره محصول نهایی است که کشاورز آن را استفاده می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس ادامه داد: البته ذخایر آن را مدنظر قرار دادیم تا اگر محکوم شدیم مشکلی در پرداخت ایجاد نشود. با این حال امیدواریم در این دعوی حقوقی برنده شویم.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس درباره آخرین وضعیت پتروشیمی همت، گفت: یکی از مشکلات ما، نوسان قیمت جهانی است. اوره در ۱۰ سال یک بار رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند. در همان یک سال سودآوری که ایجاد کرد چند برابر بود.

میری لواسانی ادامه داد: اینکه یک طرحی آیا سودآور هست یا خیر، با چالش‌های الان شاید با مشکلاتی مواجه باشد اما طی پنج سال خود را به نقطه سر به سر می‌رساند. پردیس نباید سهامداران خود را دچار مشکل کند و اینکه سرمایه پردیس را به یک شرکت دیگر ببریم قابل توجیه نیست.

وی یادآور شد: تا ۱۵ درصد آورده شرکت را به پتروشیمی همت اختصاص می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تامین مالی را از تسهیلات بانکی انجام بدهیم.

مدیرعامل شپدیس به شایعات موجود پیرامون «عدم تعهد دولت به تامین گاز صنایع» واکنش نشان داد و گفت: ما تهعد داریم که به بخش داخلی اوره بدهیم، آنها هم گاز ما را تامین کنند. در این شرایط ما اگر از ترکمستان گاز بگیریم، به‌صرفه‌تر است.

میری لواسانی گفت: ما زمانی که به بخش داخلی گاز می‌دهیم، آنها هم مکلف هستند که در طول ۱۲ ماه، گاز بدهد. در غیر این صورت چه دلیلی دارد که با سوبسید به بخش کشاورزی اوره بدهیم؟

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان