کاهش صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ۷ ماه گذشته

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور به جز قیر و گاز مایع، در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصاد آنلاین؛ سیدحمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران: امسال صادرات محصولات روغنی ۳۸ درصد، پارافین ۱۵ درصد،  پلیمر ۳۵ درصد و صادرات اوره ۳۰ درصد کمتر از پارسال است.

او وضع قوانین محدودکننده، اخذ مالیات و عوارض را یکی از عوامل خودتحریمی دانست که همراه با تحریم های ظالمانه بین المللی، صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تاکید بر این که نباید مزیت های رقابتی و نقاط قوت صادراتی کشور با بی تدبیری به نقصان و رکود کشیده شود، افزود: کاهش درآمد ارزی ایران در هفت ماه نخست سالجاری و فقط در حوزه پلیمر، بیش از یک میلیارد دلار است و بعدها جبران این کاهش درآمد و احیای بازارهای صادراتی از دست رفته، عملا بسیار مشکل خواهد بود.

به گفته حسینی، بعید است امسال صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران از مرز ۱۲ میلیارد دلار عبور کند و برای اولین بار تراز منفی تجارت غیر نفتی ایران به ده میلیارد دلار می رسد که رقمی بی سابقه و هشداردهنده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان