انتقال راهبردی‌‌‌‌‌‌‌ترین کریدور نفتی ایران به زیر زمین

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: به‌دلیل وجود معارضان متعدد در مسیر کریدور نفتی اهواز و لزوم ایجاد‌نشدن اختلال ترافیکی برای شهروندان در این منطقه، برای نخستین‌بار در صنعت نفت، این کریدور با حفاری افقی و لوله‌‌‌‌‌‌‌گذاری به شیوه حفر قنات به زیر زمین منتقل می‌شود.

به گزارش اکونگار به نقل از شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب؛ علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در حاشیه بازدید از عملیات حفاری و لوله‌‌‌‌‌‌‌گذاری در سه‌‌‌‌‌‌‌راه فرودگاه اهواز، با بیان اینکه این پروژه به شیوه حفر قنات در حال انجام است، اظهار کرد: کریدور نفت اهواز واقع در سه‌‌‌‌‌‌‌راه فرودگاه از مهم‌ترین و راهبردی‌‌‌‌‌‌‌ترین کریدورهای صنعت نفت است که سال‌هاست به‌دلیل وجود معارضان متعدد، همچنین‌بار سنگین ترافیکی در آن محل، عملیات حفاری و لوله‌‌‌‌‌‌‌گذاری و همچنین تعمیرات لوله‌‌‌‌‌‌‌های انتقال نفت و گاز با مشکل روبه‌رو شده‌است.

وی افزود: با ابتکار معاونت مهندسی ساختمان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، تصمیم گرفته شد عملیات حفاری و لوله‌‌‌‌‌‌‌گذاری به شیوه کیسینگ و الهام از شیوه سنتی حفر قنات انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در این پروژه همچون شیوه حفر قنات، شخص مقنی با ورود به داخل یک لوله با قطر بالا، آغاز به حفاری در زیر زمین به‌صورت افقی می‌کند و پس از آزاد‌کردن مسیر لوله، با ماشین‌آلات پرس، لوله به جلو هدایت می‌شود.

دانشی ادامه داد: در پایان پروژه پس از پایان حفاری، لوله جدید و با قطر مناسب انتقال میعانات نفتی و گازی، به داخل لوله حفاری هدایت می‌شود که با انجام این طرح ماندگار، سال‌ها بعد عملیات تعویض و تعمیر لوله بدون مشکل و ایجاد مزاحمت برای شهروندان انجام می‌شود.

وی درباره مخاطره‌‌‌‌‌‌‌های این پروژه، همچنین دلیل حفاری به‌‌‌‌‌‌‌وسیله یک شخص با وجود ابزارهای پیشرفته حفاری افقی گفت: در محل حفاری، ما با کریدوری از لوله‌‌‌‌‌‌‌های حساس و خطرناک نفت و گاز مواجه هستیم که کوچک‌ترین اشتباه و خطر برای دیگر لوله‌‌‌‌‌‌‌ها باعث ایجاد یک بحران می‌شود، از این‌رو این تصمیم سخت اتخاذ شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان