تهاتر طلب ۲ هزار میلیاردی اوره پتروشیمی مسجد سلیمان با بدهی گازی

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان گفت: پتروشیمی مسجد سلیمان در سال‌های گذشته بیش از ۴ همت بدهی گاز داشته است که موفق شدیم ۲ همت آن را با طلب اوره از دولت تهاتر کنیم.

به گزارش اکونگار به نقل از انرژی پرس؛ پتروشیمی مسجد سلیمان با ۴ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی گازی، یکی از این بدهکاران است که تجربه قطع گاز ۱۰ روزه را تجربه کرده است.

احسان‌الله موسوی، مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان، درخصوص قطعی ۱۰ روزه‌ی گاز این پتروشیمی گفت: شرکت ما از سنوات پیش، معوقاتی در بحث خوراک گاز داشت. با شرکت گاز تفاهمی داشتیم در رابطه با اینکه این معوقات به صورت اقساط پرداخت شود که بنا به دلایلی، شرکت گاز سیاست جدیدی داشت مبنی بر اینکه این اقساط باید در عرض ۲ تا ۳ روز پرداخت شود. ما ۲۰ درصد از اوره‌ای که تولید می‌کنیم را به بخش خدمات کشاورزی می‌دهیم و حدود ۲ هزار میلیارد تومان از وزارت کشاورزی بابت این موضوع طلب داشتیم و تصمیم گرفتیم این ۲ همت را با ۴ و نیم همتی که بدهی گاز داریم، تهاتر کنیم.

او ادامه داد: پروسه‌ی تهاتر طولانی شد و متأسفانه فشار گاز به حدی افت کرد که موجب توقف تولید محصولات این مجتمع شد. توقف تولید که بابت کاهش گاز اتفاق می‌افتد، صدمات بسیاری را برای مجتمع ایجاد می‌کند. همکاران من از این قحطی گاز استفاده کردند و در زمانی که ما مشغول مذاکره با شرکت ملی گاز و مسئولین استانی شدیم، از این فرصت استفاده کرده و مشغول تعمیراتی در راکتورها شدیم.

موسوی افزود: با حمایت ستاد اقتصاد مقاومتی توانستیم برنامه‌ی جدید زمانبندی برای پرداخت بخشی از معوقات را ایجاد کنیم. این تغییرات و تعمیرات که همه به وسیله‌ی جوانان متخصص و غیرتمند مسجدسلیمانی در مجتمع ما اتفاق افتاد، ظرفیت تولید را از ۶۰ درصد به بالای ۹۰ درصد رساند. ان‌شاالله در آینده با پایدار شدن خوراک ورودی گاز مجتمع که توسط یک لاین جدیدی اتفاق می‌افتاد، امیدواریم بالای صد درصد اوره‌ی صادراتی داشته باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان درخصوص مبلغ معوقات گازی این پتروشیمی بیان کرد: سال گذشته حدود ۴ همت معوقات پرداختی گاز داشتیم که در سنوات گذشته تجمیع شده بود. از ابتدای اسفند، با تعاملی که با شرکت گاز داشتیم اجازه ندادیم چیزی به معوقات شرکت گاز اضافه شود و ماهیانه مصارف جاری را پرداخت کردیم. در حال حاضر حدود نیم همت از آن ۴ همت پرداخت شده و ۲ همت از طلب وزارت کشاورزی ثبت و به زودی تهاتر می‌شود و چیزی حدود نیم همت می‌ماند که قرار است با تقسیط پرداخت کنیم.

او با اشاره به اینکه طلب از وزارت کشاورزی، مسأله‌ی همه‌ی اوره سازان است عنوان کرد: زمانی که اوره را به وزارت کشاورزی می‌دادیم، مبالغش ثبت نمی‌شد، بعد از نشست‌های مختلفی که با انجمن کارفرمای پتروشیمی داشتیم و مذاکراتی که با ان پی سی و بانک مرکزی انجام دادیم، خوشبختانه در یکی دو هفته‌ی اخیر، این موارد ثبت شد. ما یکی از ۵ تولید کننده‌ی اوره هستیم که این مشکل را داشتیم. ثبت شدن و اجرایی شدن این موضوع، بخشی از بار مطالبات گاز را از روی دوش ما برداشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان