افت صادرات امسال پتروشیمی‌ها

نتایج داده ها ی آماری شانگر افت صادرات اغلب محصولات پتروشیمی به غیر از پلیمر در پنج ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته است.

به گزارش اکونگار و به نقل از راه امروز، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در اظهاراتی عنوان کرد که دولت با اصرار مجلس پذیرفت که در قیمت گاز( خوراک) واحدهای شیمیایی وپتروشیمی تجدید نظر کند و آنرا بر مبنای فرمول تعیین نماید واین قیمت در محدوده ۵۰۰۰ تومان وحداکثرمعادل قیمت گاز صادراتی باشد.

به گفته حمید حسینی ، این فرمول در طول برنامه هفتم ملاک قیمت گذاری خواهد بود و نحوه محاسبه بدین شرح است : میانگین وزنی قیمتی گاز مصرفی داخلی، وارداتی و صادراتی  ۵۰ درصد وزن آنرا تشکیل خواهد داد که قیمت فعلی آن حدود ۹/۴ سنت در هر متر مکعب میباشد و بخش دوم فرمول، شامل میانگین قیمت چهارهاب بزرگ گازی دنیا شامل هنری هاب آمریکا، البرتای کانادا، TTFهلند وهاب NBP انگلیس است که اکنون متوسط قیمت در این هابها ۲۳/۶۵ سنت است ولذا با این فرمول قیمت گاز واحدهای پتروشیمی به حدود چهارده و نیم تا ۱۷ سنت کاهش خواهد یافت و واحدهای متانولی نیز ۹۵ درصد مبلغ را پرداخت خواهند کرد.

حسینی ابراز امیداوری کرد که با برقراری فرمول، آرامش به واحدهای پتروشیمی بازگردد وشاهد افزایش سرمایه گذاری در این صنعت و صادرات واحدهای پتروشیمی در هفت ماه باقیمانده سال باشیم.

وضعیت صادرات فرآورده های نفتی

این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به تحلیل آمار اولیه استخراج شده از سایت گمرگ توسط دبیرخانه اتحادیه پرداخت که نتایج این داده ها،  نشانگر افت صادرات اغلب محصولات پتروشیمی به غیر از پلیمر در پنج ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته است.

بنابر اعلام او،  صادرات متانول از نظر وزنی ۴ درصد وارزشی ۲۸ درصد، صادرات اوره نیز اگرچه ۷۰۰/۲ هزار تن صادر شده است ولی ارزش صادرات اوره ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است. صادرات اروماتیک ها نیز وزنی ۴۳ درصد وارزشی ۵۸ درصد کاهشی بوده است.

در ادامه تحلیل آمارها آمده است: خوشبختانه صادرات پلیمرها بیش از ۴۰۰ هزار تن وزنی و ۹۰۰ میلیون دلار ارزشی افزایش یافته وتا حدودی کاهش صادرات سایر محصولات را جبران کرده است.

بنابر این تحلیل، در زمینه فراورده های نفتی نیز شاهد افزایش وزنی وارزشی صادرات قیر وگاز مایع هستیم که در پنج ماهه صادرات قیر ۱۲۵ میلیون دلار وگاز مایع ۷۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است، صادرات فراورده های روغنی کاهش محسوس داشته وپارافین فقط از نظر ارزشی کاهشی بوده است.

همچنین بنابر اعلام حسینی،  صادرات میعانات گازی وهیدروکربورها نیز افزایشی بوده وصادرکنندگان علیرغم تحریم، افزایش قیمت خوراک و سخت گیری کشورهای همسایه موفق شده اند حدود ۵ میلیون تن صادرات داشته باشند.

 

بخشنامه ای که تلاطم ایجاد کرد

اما موضوعی که به گفته این فعال اقتصادی موجب تلاطم در بازار فرآورده های صادراتی، اینکه اخیرا بخشنامه ای از طرف بانک مرکزی صادر شده وعلیرغم مصوبه کارگروه ارزی مبنی بر معاف بودن صادرکنندگان قیر، روغن وپارافین از فروش ارز در تالار مبادله این اقلام را هم شامل این مصوبه کرده است که بازار را دچار تلاطم کرده است.  

حسینی معتقد است اصرار بر این سیاست می تواند صادرات این اقلام را با مشکل رقابت مواجه نماید وشاهد افت صادرات در نیمه دوم سال باشیم. 

او ابراز امیدواری کرد که با پیگیری اتحادیه این اشکال بر طرف گردد وما شاهد رشد صادرات محصولات پتروشیمی وفراورده های نفتی باشیم.


 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان