همه چیز در مورد سهام پالایش نفت تهران

گزارش عملکرد ماهانه شرکت پالایش نفت تهران در اردیبهشت‌ماه حاکی از افت عملکرد شرکت در این ماه است. چرا که تولید و فروش شرکت در این ماه نسبت به اردیبهشت سال گذشته، به ترتیب ۶ و هفت درصد کاهش داشته است.

به گزارش اکونگار و به نقل از تجارت‌نیوز، با انتشار گزارش‌های سالانه شرکت‌های پالایشی در اواخر اردیبهشت، بورس تا حدودی شارژ شد. اما پس از چند روز بورس نزولی شد و به افت خود تا کنون ادامه داد. با این حال، در گزارش عملکرد ماهانه شتران در اردیبهشت، رشد امیدبخشی مشاهده نشد.

بررسی گزارش عملکرد شرکت پالایش نفت تهران در اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد شرکت در این ماه موفق به تولید یک میلیون و ۵۷ هزار مترمکعب از محصولات خود شده است.

عمده محصولات شرکت شامل وکیوم باتوم، گاز مایع، نفت کوره و مالچ، نفت گاز نهایی و انواع بنزین موتور می‌شود که سهم تولید نفت گاز نهایی از سایر محصولات شتران بیشتر است.

البته شرکت در فروردین امسال و اردیبهشت سال قبل عملکرد بهتری داشت و مقدار تولید شرکت به ترتیب یک میلیون و ۱۶۳ هزار متر مکعب و یک میلیون و ۱۲۳ هزار متر مکعب در گزارش عملکر ماهانه ثبت شده بود.

بر این اساس مقدار تولید شرکت در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به فروردین امسال ۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد کاهش داشته است.

مقدار فروش شرکت نیز تقریبا همین روند را طی کرد. چرا که فروش یک میلیون و ۵۷ هزار متر مکعبی شرکت در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به مقدار فروش یک میلیون و ۱۴۶ هزار متر مکعبی فروردین‌ماه حدود هشت درصد افت کرد.

 

این عدد در مقایسه با مقدار فروش یک میلیون و ۱۴۰ هزار متر مکعبی شتران در اردیبهشت سال قبل نیز با کاهش حدود هشت درصدی مواجه شده است.

در بررسی بنیادی شرکت‌های پالایشی باید به این نکته توجه کرد که بهای تمام شده محصولات آن‌ها وابستگی زیادی به قیمت نفت خام دارد. به طوری که حدود ۹۸ درصد از این المان را قیمت نفت خام درگیر می‌کند. گفتنی است خوراک دریافتی پالایش نفت تهران شامل نفت خام میادین نفتی اهواز و آسماری و دزفول شمالی بوده که از طریق خط لوله ۲۶ اینچی به شرکت می‌رسد.

از طرفی قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده های اصلی شرکت‌های پالایش نفت از جمله پالایش نفت تهران بر اساس نرخ‌های فوب خلیج فارس که در نشریه پلتس گزارش می‌شود محاسبه می‌شود. همچنین با اعلام بانک مرکزی نرخ تسعیر دلار جهت محاسبه نرخ خوراک پالایشگا‌ه‌ها در سال جاری ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. به این ترتیب در حال حاضر خوارک گاز پالایشگاه‌ها چهار هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

ریسک‌های تولید شتران

با توجه به گزارش تفسیری شرکت نوسانات ارز مهم‌ترین ریسک پالایش نفت تهران تلقی شده است، چرا که درآمد و خوارک شرکت‌های پالایشی به طور مستقیم با نرخ دلار محاسبه می‌شود. به همین منظور با بالا رفتن قیمت دلار بهای تمام شده محصولات پالایش نفت تهران افزایش می‌یابد.

همچنین در رابطه با درآمد شرکت از فروش محصولات می‌توان گفت با وجود اینکه، قیمت دلار در ماه‌های اخیر تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفت، اما شرکت‌های پالایشی درآمد دلاری خود را نتوانستند با این نرخ، به ریال تبدیل کنند و نهایتا درآمد پالایشگاه‌ها با دلار ۳۸ هزار و ۵۰۰ (دلار حواله) محاسبه شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان