فاز دوم مخازن سبز عسلویه به بهره‌برداری رسید

پروژه مخازن ۹ گانه فاز دوم شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، شامل ۶ دستگاه مخزن متانول و ۳ دستگاه مخزن فرآورده‌‌‌های اتیلن گلایکول به ظرفیت ۴۱۴ هزارمترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی موردنیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۴هزار میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۴۰۰در مدت ۲۴ ماه تکمیل و احداث شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ ظرفیت انبارش نهایی سه فاز به میزان یک‌میلیون و ۲۰۰‌ هزار مترمکعب خواهد بود.

سرمایه‌گذاری تجاری «شستان»

شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان که بیشترین فعالیت را میان سرمایه‌گذاران فاز دوم پتروشیمی‌‌‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس دارد، باهدف افزایش عمق تاثیرگذاری از طریق دراختیار داشتن چرخه تامین خوراک، تولید یوتیلیتی، زنجیره ارزش محصول، خدمات صنعتی و غیرصنعتی، انبارش، بازرگانی و صادرات، امتیاز طرح مخازن متمرکز صادراتی را نیز در اختیار گرفته و با سرمایه‌گذاری در شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به اجرای این طرح راهبردی اهتمام ورزیده است.

طراحی واجرای مخازن با اتکا به دانش بومی به صورت کاملا ایرانی انجام وبیش از ۸۰‌درصد کالا وتجهیزات از سازندگان وتامین‌کنندگان داخلی تامین شده است.

شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه در جنوب شرقی فاز دوم پتروشیمی‌‌‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس - عسلویه، در مجاورت بندر و پایانه صادراتی پارس در زمینی به وسعت ۴۷ هکتار واقع شده و اجرای طرح مخازن متمرکز صادراتی را بر اساس زمان اجرای طرح‌‌‌های تولیدی، در ۳ فاز با احداث جمعا ۴۸ دستگاه مخزن کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت برای ذخیره‌‌‌سازی محصولات پتروشیمیایی از جمله متانول، انواع فرآورده‌‌‌های اتیلن گلایکول، پروپان و بوتان را عهده‌‌‌دار است. فاز اول این طرح با احداث ۱۳ دستگاه مخزن و ظرفیت ۳۶۱‌هزار مترمکعب از سال‌‌‌۱۳۹۴ درحال ارائه خدمات است.

اهمیت استراتژیک و اثرگذاری شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه بر صنعت پتروشیمی کشور به دلیل توانمندی در حفظ کیفیت محصولات پتروشیمیایی از زمان انبارش تا بارگیری در کشتی است. محصول تولید شده می‌تواند چند روز تا چند هفته در مخازن نگهداری و سپس برای صادرات، به اسکله ارسال و بارگیری می‌‌‌شوند. این شرکت طی ۸ سال فعالیت خود تمام محصولات را با کیفیت دریافتی، تحویل کشتی‌‌‌های حمل‌کننده محصول داشته است.

همچنین پایین بودن هزینه انبارش در مخازن روی خشکی در قیاس با هزینه نگهداری، بیمه و مخاطرات انبارش در کشتی نیز از دیگر مزایای این مخازن است.

درحال حاضر شرکت‌های پتروشیمی بوشهر، مرجان، مروارید، کیمیای پارس خاورمیانه، دنا، سبلان و آپادانا خلیج فارس، مشتریان شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه هستند.

فاز سوم این طرح نیز بر اساس پیشرفت سایر طرح‌‌‌های تولیدی و مشتریان بالقوه، برنامه‌‌‌ریزی شده و همزمان با اجرای آنها، زیرساخت‌‌‌ها و مخازن انبارش نیز احداث خواهند شد.

افزایش حجم ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی

مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با اشاره به افزایش ۴۱۴‌هزار مترمکعبی حجم ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی با بهره‌برداری از مخازن ۹ گانه فاز دوم این شرکت گفت: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در فاز اول و دوم به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

محمدرضا یزدانی با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم مخازن سبز عسلویه با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در عسلویه افزود: این شرکت از سال ۱۳۹۴ درحال ارائه انحصاری خدمات انبارش و ارسال محصولات پتروشیمیایی تولیدی فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه انرژی پارس برای صادرات است.

یزدانی به اهمیت راهبردی این شرکت در صنعت پتروشیمی اشاره و بیان کرد: وجود فضای کافی انبارش محصول، این اطمینان را به شرکت‌های تولیدی می‌دهد که درصورت ایجاد خلل در بارگیری و صادرات، بدون وقفه به تولید و انبار کردن محصولات در مخازن سبز ادامه خواهند داد.

به گفته یزدانی، انواع محصولات مایع و گاز تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دو عسلویه در مخازن این شرکت انبارش و ذخیره‌سازی می‌شوند. متانول، پروپان، بوتان، بوتان، انواع فرآورده‌‌‌های اتیلن گلایکول، نفتای سبک، اتیلن، بوتادین، استایرن منومر، پروپیلن، نرمال و ایرو بوتانول و دی اتیل هگزانول انواع محصولاتی هستند که با ظرفیت‌‌‌های موردنیاز و بر اساس تولید از ۶‌هزار تا ۷۲۰هزار مترمکعب در این شرکت ذخیره می‌‌‌شوند.

او با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون، شرکت‌های پتروشیمی مروارید، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی بوشهر، کیمیای خاورمیانه، صنایع پتروشیمی سبلان و پارس گلایکول از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند، افزود: ایجاد فضای انبارش و ذخیره‌سازی بیش از ۲/ ۱میلیون مترمکعب انواع محصولات پتروشیمیایی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دوم عسلویه در ۴۸دستگاه مخزن از قبیل مخازن کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت در این طرح پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه ادامه داد: کل سرمایه‌گذاری موردنیاز برای احداث طرح مخازن متمرکز فاز دو عسلویه در سه فاز به مبلغ ۶۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

او تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده تاکنون برای احداث ۲۲ مخزن ذخیره‌سازی به همراه خطوط ارتباطی ورودی و خروجی و خطوط صادراتی تا محدوده بندر صادراتی پارس و تاسیسات زیربنایی مجتمع به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار است.

یزدانی گفت: سرمایه‌گذاری انجام شده در شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه توسط شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان که سهامدار ۱۰۰ درصدی طرح است، انجام می‌شود.

او افزود: با اتکا به دانش بومی و استفاده از توان متخصصان و پیمانکاران داخلی، طراحی و اجرای مخازن به صورت کاملا ایرانی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه ادامه داد: همچنین در بخش تامین، بیش از ۸۰‌درصد کالا و تجهیزات پروژه از سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی تامین شده است.

او به استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در اجرای این مخازن اشاره کرد و گفت: با استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی شاهد کاهش ۳۰ درصدی ارزبری پروژه در اجرای مخازن ۹ گانه جدید بوده‌ایم.

یزدانی تصریح کرد: باتوجه به میزان تولید شرکت‌های پتروشیمی منطقه و شرکت‌هایی که درحال راه‌‌‌اندازی واحدهای تولیدی خود هستند، اجرای پروژه مخازن ۹ گانه فاز دوم که بخش اصلی این فاز است درابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در هفته گذشته همزمان با سفر استانی رئیس‌جمهوری به بهره‌‌‌برداری رسید.

او گفت: این پروژه با عزم ملی، مدیریت جهادی، دانش، تلاش و مجاهدت فرزندان شایسته و پویای این مرز و بوم اجرا شده و شامل ۶ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی متانول و۳ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های اتیلن گلایکول جمعا به ظرفیتی بالغ بر ۴۱۴ هزارمترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی موردنیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است.

به گفته مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، ارزش ریالی مخازن ۹ گانه بالغ بر ۲۴‌هزار میلیارد ریال بوده و در مدت ۲۴ ماه تکمیل شده است.

او با اشاره به تعریف فاز ۳ این مخازن افزود: فاز سوم مخازن این طرح شامل ۲۲ دستگاه مخزن به ظرفیت ۲۷۵‌هزار مترمکعب جهت ذخیره‌سازی محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی کیان است که متناسب با پیشرفت فیزیکی احداث پتروشیمی کیان، برنامه‌‌‌ریزی لازم در خصوص اجرای آنها به عمل خواهد آمد.

یزدانی ادامه داد: با توجه به حذف برخی از مخازن پیش‌بینی شده در طرح اولیه مخازن متمرکز فاز دو عسلویه، امکان احداث مخازن ذخیره‌سازی سایر فرآورده‌های پتروشیمیایی در طرح توسعه این شرکت فراهم است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان