تیرخلاص به پیکر صنعت آلومینیوم / فروش ارز صادراتی به قیمت نیمایی

آریا صادق‌نیت، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: صنعت آلومینیوم نیازها و تجهیزات خود را بر اساس قیمت بازار تامین می‌کند؛ اما ارز صادراتی خود را باید با قیمت نیمایی بفروشد و این تیر خلاصی برای این صنعت است.

به گزارش اکونگار، ایران در میان 20کشور برتر تولیدکننده آلومینیوم جهان قرار دارد که تولید آلومینیوم انرژی به یکی از مزیت‌های اصلی تولیدکنندگان ایرانی تبدیل شده است. 

در تیرماه سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به بررسی وضعیت صنعت آلومینیوم ایران پرداخت. در این گزارش آمده است که کمبود ماده اولیه مشکل جدی این صنعت است. از آنجایی که بوکسیب عمده ترین منبع تولید آلومینا، در جهان به شمار می‌رود، درصد ذخایر بوکسیت کشف شده ایران در مقایسه با مقادیر جهان بسیار ناچیز است به نحوی که در بزرگترین معدن بوکسیت ایران میزان ذخایر بهره برداری شده کمتر از بیست تن بر آورد شده است. این در زمانی است که برای تولید هر کیلو گرم آلومینیوم چهار کیلوگرم بوکسیت احتیاج است. 

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که مشکل دیگر فعالان این صنعت، تامین برق پایدار است. تامین برق پایداردر کنار تولید آلومینیوم سازی، یکی از مسایل مفقوده مانده این صنعت به شمار می‌رود. 

به گزارش اتاق ایران، با وجود تمامی چالش‌های مذکور، فعالان صنعت آلومینیوم با مشکل جدی فروش ارز صادراتی رو به رو هستند. آریا صادق‌نیت، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: صنعت آلومینیوم نیازها و تجهیزات خود را بر اساس قیمت بازار تامین می‌کند؛ اما ارز صادراتی خود را باید با قیمت نیمایی بفروشد و این تیر خلاصی برای این صنعت است.

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار