توسعه فولاد کشور در گرو سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد یورویی

معاون برنامه‌ریزی شرکت فولادتکنیک گفت: توسعه صنعت فولاد کشور نیازمند ۱۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در فولادسازی است.

به گزارش اکونگار به نقل از معدن ۲۴؛ مهران محجوب نژاد، معاون برنامه‌ریزی شرکت فولادتکنیک در پنل اول دهمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس با اشاره به مطالعات طرح جامع فولاد کشور گفت: این طرح با رویکرد تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا از سال ۹۲ آغاز و همه ساله پایش و اهداف آن رصد شد.

او ادامه داد: در حالی که در سال ۹۲ حدود ۲۲ میلیون تن ظرفیت و ۱۶ میلیون تن تولید واقعی داشتیم، این رقم در سال گذشته به ۴۴ میلیون تن ظرفیت و ۳۰ میلیون تن تولید واقعی رسید.

محجوب نژاد افزود: در نیمه نخست امسال به ظرفیت ۴۷ میلیون تنی و تا پایان سال به ظرفیت ۵۰ میلیون تنی تولید فولاد خواهیم رسید.

او تصریح کرد: در یک دهه گذشته رشد حدود ۸ درصدی ظرفیت سازی در فولاد به ثبت رسید.

معاون برنامه‌ریزی شرکت فولادتکنیک گفت: سهم تولید فولاد آلیاژی از کل تولید فولاد کشور بین ۲ تا ۵ درصد تخمین زده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به صنعت فولاد است، در حالی که این رقم در جهان ۱.۵ درصد است.

محجوب نژاد با اشاره به وضعیت صادرات فولاد کشور، ادامه داد: در سال ۹۲ حدود ۲۴ میلیون تن سنگ کنسانتره و تنها ۱.۷ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی صادر می‌شد، به مرور شاهد کاهش خام فروشی در کشور بودیم و سال گذشته حدود ۱۱ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی صادر کردیم.

معاون برنامه‌ریزی شرکت فولادتکنیک گفت: به دلیل سیاست‌های نادرست دولت امروز با مازاد گندله و کنسانتره مواجهیم و پیش بینی می‌شود امسال ۱۵ میلیون تن سنگ آهن، کنسانتره و گندله صادر شود و می‌توانستیم آنها را تبدیل به فولاد و محصولات فولادی کنیم؛ در حالی که این رقم سال گذشته ۷ میلیون تن بود.

او ارزش صادرات فولاد و محصولات فولادی را ۵۰۰ دلار در هر تن برشمرد.

محجوب نژاد همچنین با اشاره به روند واردات فولاد در ۱۰ سال گذشته، افزود: در سال ۹۲ فولاد خام و گندله وارد کشور می‌شد که ارزش آن بیش از ۸ میلیارد یورو بود، اما در چند سال گذشته وارداتمان محدود به فولاد تخت و طویل شد و سال گذشته ۱.۶ میلیون تن وارد کردیم. این در حالیست که ارزش واردات ۱۵۰۰ دلار بر هر تن بوده است.

او همچنین اشاره‌ای به وضعیت کلی مجوزهای صنعت فولاد کشور داشت و ادامه داد: در حالی ۷۰ میلیون تن مجوز فولاد میانی داریم که ۳۰ درصد آنها عنوان مجوز فولاد آلیاژی و ضد زنگ دارند اما باید گفت عمده آنها فقط مجوز گرفته‌اند، زیرو از یک دوره به بعد وزارت سمت و تولید فولادهای با ارزش افزوده بالا تاکید داشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان