نکته کمتر دیده شده در تحلیل تولید فولاد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تحلیل گروه رسانه‌ای پردازش را تایید کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از پردازش؛ چندی پیش تحلیل نادرستی از گزارش ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت “فولاد مبارکه اصفهان” در یکی از رسانه‌های داخلی منتشر شد که گروه رسانه‌ای پردازش در واکنش به آن مطالب، با انتشار تحلیلی در این خصوص، سعی در شفاف‌سازی گزارش فوق نمود که با بازتاب مثبت فعالان این حوزه مواجه گردید.

در همین راستا، بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ، به نکات مهم دیگری اشاره کرده که باهم می‌خوانیم:

هفته گذشته به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، همایشی با موضوع تاب‌آوردی در صنعت فولاد برگزار شد و فرصتی فراهم آمد تا مدیران شرکت‌های فولادی نگرانی‌های خود از آنچه این روزها بر سر صنعت فولاد ایران می‌گذرد را بیان نمایند.

مدیران چند شرکت بزرگ فولادی در پانل‌های تخصصی با ارائه ارقام و اعداد، از کاهش تولید ناشی از محدودیت برق سخن گفتند.

پس از برگزاری این همایش یکی از خبرگزاری‌ها با مراجعه به گزارش‌های منتشره در کدال فولاد مبارکه و مقایسه تولید و فروش محصولات نوردی این شرکت در دوره محدودیت برق با دوره قبل از آن، آمار ارائه شده در مورد کاهش تولید این شرکت را غیرواقعی خوانده بود که البته رسانه‌های تخصصی به ویژه گروه رسانه‌ای پردازش، هر کدام به نوبه خود به تحلیل غلط آن خبرگزاری واکنش نشان دادند.

بنده نه صرفا به‌عنوان رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بلکه به‌عنوان مدیرعامل اسبق فولاد مبارکه به این مطلب پاسخ می‌دهم.

اصولا در ایران و جهان وقتی صحبت از ارقام، اعداد و آمار تولید فولاد می‌شود، منظور فولاد خام یا فولاد مذاب است که به‌صورت شمش (بلوم و بیلت) و اسلب (تختال) ریخته‌گری می‌گردد و در هیچ‌کجای دنیا به آمار تولیدات نوردی (انواع میلگرد و مفتول، تیرآهن، ریل، ورق‌های فولادی) به‌عنوان تولید فولاد اشاره نمی‌شود؛ کما این‌که اگر کشوری میلیون‌ها تن محصول نوردی تولید کند اما فاقد کارخانجات فولادسازی باشد در لیست تولیدکنندگان فولاد قرار نمی‌گیرد.

 با این توضیح، فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه ظرفیت تولید فولاد خام بالغ بر ۸ میلیون تن در سال را داراست که در حال حاضر و مادامی که نورد گرم شماره دو این مجتمع در مدار تولید قرار نگرفته، همواره ظرفیت نورد این مجتمع حدود سه میلیون تن کمتر از ظرفیت فولادسازی است که بخشی از فولاد مازاد این شرکت در بازار داخلی و بخشی در بازار صادراتی به فروش می‌رسد.

آماری که مدیرعامل این شرکت از کاهش تولید ناشی از قطع برق در همایش تاب‌آوری ارائه کرد، مربوط به کاهش تولید فولاد خام ناشی از محدودیت برق است که مبتنی‌بر واقعیت و بسیار دردآور و تاسف‌بار است، اما در دوران محدودیت برق، این شرکت با استفاده از اسلب مازاد بر نیاز ذخیره انبار، واحدهای نورد را تغذیه کرده و علیرغم کاهش تولید فولاد خام، نگذاشت در تامین و توزیع محصولات نهایی شامل انواع ورق نورد گرم، نورد سرد، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی در بازار کمبودی ایجاد شود و آنچه در کدال منتشر شده و یکی از خبرگزاری‌ها به آن استناد کرده، آمار محصولات نهایی بوده است.

نکته‌ای که انتظار می‌رود اصحاب رسانه بالاخص رسانه‌های تخصصی و اقتصادی، بیشتر به آن بپردازند تا شاید از تکرار آن در فصل سرما و محدودیت گاز جلوگیری شود .

فراموش نکنیم که۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تن تولید از دست رفته در فولادمبارکه، معادل تعطیلی کامل یکی از طرح‌های هشت‌گانه استانی و فاجعه‌ای دردآور است که نباید به سادگی از آن گذشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان