ضرر ۳۰ میلیاردی فولاد سنگان از کمبود برق

عدم نفع ناشی از کمبود انرژی در سال ۱۴۰۱ برای فولاد سنگان روزانه ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است که موجب افت پتانسیل تولید تا ۳۵ درصد از کل ظرفیت شد.

​به گزارش اکونگار و به نقل از معدن ۲۴، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ صنعت فولاد در جهان به شمار می‌رود و در ماههای اخیر نیز توانست با پیشی گرفتن از همتای خود یعنی ترکیه به جایگاه هشتم تولید فولاد در جهان برسد؛ اما با وجود افزایش تولید، این صنعت با چالش‌های فراوانی روبرو است و نیاز به تامین انرژی از درجه اهمیت بالایی برای واحدهای تولیدی برخودار است.

فولاد سنگان خراسان در سال های گذشته با وجود کمبود برق و گاز توانست روند صعودی رشد تولید خود را حفظ کند. این شرکت یکی از واحدهای حیاتی در تامین زنجیره فولاد کشور است و بزرگترین تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه به شمار می رود. 

عدم نفع ناشی از کمبود انرژی در سال ۱۴۰۱ برای فولاد سنگان روزانه ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است که موجب افت پتانسیل تولید تا ۳۵ درصد از کل ظرفیت شد.

 این به معنای آن است که فولاد سنگان تنها با ۶۵ درصد ظرفیت تولید خود توانست رکورد تولید گندله و کنسانتره خود را بشکند به گونه ای که تولید کنسانتره این شرکت با رشد ۱۰۳ درصدی مواجه شد.

اما سوال مطرح در شرایط کنونی این است که آیا محدودیت‌ و کمبودهای برقی و گازی با «تعطیل کردن» واحدهای صنعتی برطرف می‌شود؟چاره کار چیست؟ در راستای حل چالش کمبود انرژی شرکتهای بزرگ خود دست به کار شده اند به طوریکه فولاد مبارکه به دنبال احداث پالایشگاه گاز به منظور رفع نیاز خود می باشد.

فولاد سنگان بزرگترین شرکت صنعتی شرق کشور گام های بزرگی در راستای توسعه زیرساختی به خصوص انرژی برداشته است. احداث نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیون یورویی یکی از ابرپروژه های فولاد سنگان است. با توجه به وزش باد با سرعت و شدت مناسب، فولاد سنگان درصدد است که در کریدور باد منطقه سنگان نیروگاه برق بادی احداث نماید. این پروژه اگرچه بیشتر یک پروژه فنی و صنعتی دیده میشود اما نباید از تاثیرات بزرگ زیست محیطی آن غافل بود، به این ترتیب فولاد سنگان یکی از پیشگامان توسعه متکی به انرژی پاک به شمار می آید.

البته برای دست یابی به بهترین و بالاترین بهره وری در تولید باید مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم تقویت شده تا به نتیجه مطلوب دست یافت؛ فولاد سنگان در راستای تامین پایدار انرژی جهت برقراری خطوط تولید کنسانتره و گندله علاوه بر احداث نیروگاه برق بادی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی  را در دست اجرا دارد و آماده کلنگ زنی است و برای تامین پایدار گاز در فصل زمستان، فولاد سنگان مطالعه طرح ذخیره گاز در مخازن خاص را شروع کرده است و امید دارد پس از بررسی های دقیق فنی و علمی بتواند در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

به این ترتیب فولاد سنگان در تلاش است تا با نصب مخازن ANG، گاز مورد نیاز شرکت را برای حداکثر ۳۰ روز در سال ذخیره‌ نماید. سرمایه‌گذاری و مجوزهای لازم نیز صادر شده است و پس از جمع‌بندی نهایی در حوزه مسائل فنی نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد.

تولید محصول با کیفیت اصلی بدیهی برای کشور در بازارهای مهم داخلی و خارجی است. در حال حاضر تولید دانش بنیان یکی از مهمترین رویکردهای موجود برای تولید محصول با کیفیت، مقرون به صرفه و  قابل رقابت است. تجربه نشان داده این بخش با راه‌حل‌های خلاقانه و متناسب با امکانات موجود می‌تواند واحدهای تولیدی را به هدف مورد نظر یعنی «تولید با حداقل مصرف انرژی» در بحران کنونی نزدیک‌تر کند. 

این واحدها ظرفیت دانشی خوبی برای بومی سازی تکنولوژی لازم را دارا هستند و با استفاده از دانش خود و امکانات موجود می توانند پل مناسبی برای عبور از موانع باشند. فولاد سنگان در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و تداوم این شعار در سال های آتی همکاری گسترده ای با شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی، دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری شروع کرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان