واگذاری بازارهای هدف محصولات طویل به رقبا با خام فروشی

عضو انجمن نوردکاران با انتقاد از خام فروشی گفت: حتی اگر با قیمت تمام شده محصولات نهایی طویل به فروش برود بهتر از این است که مواد خام ارزان به خریداران خارجی عرضه کنیم و رقیب ما در بازارهای هدف شوند.

به گزارش اکونگار به نقل از بازار، صنف نوردکاران در سال های اخیر با یکسری مسائل و چالش ها در حوزه تولید و بازار مواجه هستند و در این میان برخی قوانین و بخشنامه ها اصلی ترین مواردی است که از نگاه فعالان این صنف مانع تولید محسوب می شوند. از سوی دیگر این صنف با وزارت نیرو نیز در چالش هستند به نحوی که به گفته فعالان صنف در طی دو سال اخیر بدون هماهنگی با فولادسازان در تابستان بیش از یک ماه برق را قطع کرده و در زمستان نیز اقدام به قطع گاز و برق می کند که این قطعی ها چون به صورت ناگهانی و بدون اطلاع است خسارت های زیادی به تجهیزات، سازه ها و ماشین آلات و قطعات برقی کارخانجات این حوزه وارد کرده است. با این وجود فعالان صنف نوردکاران معتقدند اگر دولت رویه خود را تغییر بدهد و در بحث برگشت ارز صادرات هم سهولت ایجاد کند نوردکاران می توانند حداقل ۵ تا ۶ میلیون تن از بازار اهداف صادراتی را در سال جاری داشته باشند.

درخواست انجمن نوردکاران فولادی ایران از وزیر صمت

احمد رضوی نیک عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران در خصوص مهمترین مسائل پیرامون این صنعت گفت: در صنف ما موانع بسیاری وجود داشته و دارد؛ یکی از آنها مانعی است که بر سر راه صادرات این واحدها گذشته اند یعنی بحث تعهد ارزی.

افزایش بی رویه قیمت برق و گاز؛ مانعی در فرایند تولید صنف نوردکاران

رضوی نیک افزود: کشور ایران وارد تحریم شده و این تحریم ها را باید دولت راه حل بگذارد نه اینکه بار دولت هم روی دوش تولید کنندگان بیفتد. با این وجود الان قیمت قطعات یدکی بر اساس تحریم هایی که انجام شده به حدود هزار درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از دیگر موانع پیش روی تولید به بحث افزایش بی رویه قیمت برق و گاز است. ضمن اینکه با مشکلاتی همچون قطعی برق و گاز و دستورات و بخشنامه های خلق الساعه ای که برای گمرک ایجاد می شود و یکی روز جلوی صادرات میلگرد را می گیرند، یک روز باز می گذارند، روز دیگر برای شمش تعرفه می گذارند و غیره.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حالی که طبق قانون تجارت اگر بخشنامه ای صادر می شود بایستی قبل از اجرا سه ماه به تولید کننده مهلت بدهند سپس بخشنامه اجرایی شود. نه اینکه تولید کننده کالا را به مرزهای خروجی جهت صادرات ارسال کرده و قرارداد هم بسته شبانه بخشنامه می کنند و فردا اجرا می کنند! در حالی که کالا ۱۰ روز در مسیر حمل و نقل بوده و وقتی به بازارچه مرزی می رسد و می خواهد خارج شود با دستورات جدید مواجه می شود و زیان و ضرر هنگفتی به تولید کننده وارد می کند.

رضوی نیک افزود: کلیه این موارد موجب شده ظرفیت کارخانجات ما از ۱۰۰ درصد به ۳۰ درصد برسد و شاهد هستیم فقط واحدهای تولیدی دولتی و شبه دولتی نزدیک به ۱۰۰ درصد تولید می کنند. آن هم به این دلیل که این واحدها تمام زنجیره فولاد را دارند.

کاهش صادرات محصولات نهایی طویل پیامد خام فروشی

وی با اشاره به دامپینگ شرکت های دولتی علیه بخش خصوصی به عنوان مانع بعدی در مسیر تولید و بازار گفت: شرکت های دولتی چون دسترسی به طول زنجیره دارند یعنی از سنگ اهن تا محصول نهایی مثل میلگرد و تیر آهن را دارند لذا در بخش پایینی توان فروش میلگرد را با قیمت های جهانی و بازارهای جهانی ندارند و به این ترتیب میلگرد را با قیمت شمش صادراتی شان برابر می گذارند و به مشتریان صادراتی می فروشند. این امر باعث می شود که مابقی شرکت های خصوصی که دسترسی به طول زنجیره و تولید شمش و گنداله اسفنجی ندارند کلا به زیان بنشینند و صادرات شان صفر شود.

این فعال صنف نورد کاران در ادامه گفت: مشکل بعدی در رابطه با خام فروشی است که طبق آمار اگر ببینید آمار صادرات شمش بیلت و اسلب بالغ بر ۱۲ میلیون تن در سال بوده اما محصولات نهایی طویل مثل تیراهن، نبشی و میلگرد حدود ۳ میلیون تن در سال است.

این عضو انجمن نوردکاران فولادی ادامه داد: ما بارها در انجمن به متولیان و به وزارت صمت اعلام کرده ایم که خام فروشی را کم کنند و حداقل ارزش افزوده در قالب صادرات به رقبای خود ندهیم به جای این بیاییم میلگرد و محصولات طویل تولید کنیم، حتی اگر با قیمت تمام شده این محصولات به فروش برود بهتر از این است که ما مواد خام ارزان به اینها بدهیم که محصولات را در کشور خود تولید کنند و رقبای ما در محصولات نهایی شوند و بازارهای هدف ما را بگیرند.

تعرفه های سنگین دولت عراق علیه تولیدات فولاد ایران

وی خاطر نشان کرد: همین طور که می بینید این امر باعث شده کشورهایی مثل عراق علیه ایران دامپینگ کنند و تعرفه های سنگینی برای محصولاتی مثل میلگرد و تیرآهن ایران ببندند که توجیه صادرات ندارد. به این ترتیب امروز میلگرد ایرانی حتی با قیمت شمش جهانی هم خواهان ندارد! به عبارت دیگر الان میلگرد با قیمت حدود ۴۸۰ دلار هم خواهان ندارد در حالی که قیمت این میلگرد در عراق بالغ بر ۶۸۰ دلار است ولی به دلیل تعرفه سنگینی که دولت عراق علیه تولید کنندگان فولاد ایران بسته و شمش ارزان ایران را بدون هیچ گونه تعرفه و عوارضی به کشور شان می برند، با این قیمت ها هم خواهان ندارد.

رضوی نیک افزود: به این ترتیب تمام ارزش افزوده ای که در کشور بوده اعم از کارگری، انرژی، آلایندگی هوا و و هر آنچه برای ایران هزینه داشته است دو دستی نتیجه و سود اش را در قالب محصولات خام به کشورهای همسایه صادر می کنیم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان