رقم صرفه‌جویی ایمیدرو با بومی‌سازی قطعات فولادی

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: طبق آمار با بومی‌سازی و خودکفایی فعلی قطعات فولادی ۱.۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

به گزارش اکونگار به نقل از بازار؛ محمد رضا موثقی‌نیا در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت بومی سازی قطعات گفت: اگرچه توسعه خوبی را در زنجیره فولاد شاهد بودیم، اما این سهم در عرصه جهانی قابل ارتقا است.

او افزود: سال‌های پیش تصور نمی‌کردیم در بحث تولید قطعات در داخل کشور تا این حد پیشرفت کنیم، اما در ۵ سال اخیر در این صنعت حدود ۸ درصد رشد داشتیم.

موثقی نیا ادامه داد: اگر چه سال‌های گذشته توسعه بسیاری در زنجیره فولاد داشتیم، اما این سهم در مقایسه با سهم جهانی چندان قابل توجه نیست.

او با بیان اینکه از حدود ۲ میلیارد تن فولادی که در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان تولید شد، سهم ما حدود یک و نیم درصد بود گفت: این در حالی است که ما به منابع معدنی، سنگ آهن، معادن و ذخایر فراوان و ارزان، نیروی انسانی خبره دسترسی داریم، اما وقتی با کشورهایی مانند ژاپن که سهم ۵درصدی در تولید جهانی دارد و به برخی از این منابع و ذخایر دست ندارند، مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که باید روی روش‌های فناورانه و با استفاده از قوانین روز دنیا متمرکز شویم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو افزود: اگرچه بحث تحریم‌ها برای کشور ما اثرات منفی داشته است، اما شاید بتوان گفت این حد از بومی سازی و خوداتکایی و خودکفایی در تولید قطعات داخلی فولاد تحت تاثیر این شرایط بوده است.

او با بیان اینکه بومی‌سازی و خودکفایی فعلی بدون تحریم‌ها محقق نمی‌شد گفت: طبق آمار ۱.۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی با استفاده از بومی سازی داشتیم.

موثقی نیا با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت کامل زنجیره فولاد استفاده کنیم تصریح کرد: امروز حدود ۸۰ درصد ظرفیت زنجیره فولاد را استفاده می‌کنیم. با مشکلاتی که در بحث انرژی داریم، نمی‌توان در مقاطعی از سال از ظرفیت کامل فولاد استفاده کنیم، باید گامی برای توسعه زنجیره فولاد برداریم تا سهم این صنعت در اقتصاد افزایش پیدا کند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: اکنون سهم صنایع در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور کمتر از ۷ درصد است، درصورتی که باید ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری افزایش یابد. در واقع باید مانع زدایی و مقررات زدایی کنیم تا بخش دولتی و خصوصی بدون دغدغه کار کنند.

او افزود: در برنامه سال آینده دولت هموارسازی صورت گرفته تا فعالان صنعت فولاد بتوانند به بهترین نحوه به فعالیت خود مشغول باشند.

موثقی نیا با بیان اینکه با توسعه شرکت‌های دانش بنیان ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد می‌شود گفت: امروز حدود ۱۰ درصد از فولاد خام جهان تبدیل به فولاد آلیاژی و صنعتی می‌شود، این نسبت در ایران کمتر از ۳ درصد است و این تفاوت یک دستور کاری برای شرکت‌های دانش بنیان است.

معاون وزیر صمت افزود: با توجه به تاکید قوانین جهانی بر کربن زدایی، موضوع کنترل کربن در سال‌های اینده قطعا ما را با محدودیت‌های قابل توجهی مواجه خواهد کرد که باید در این حوزه راهکارهایی داشته باشیم. این موضوع نیز دستورالعمل دیکری برای شرکت‌های دانش بنیان است.

او ادامه داد: امید است با توسعه شرکت‌های دانش بنیان به جذب نخبگان در صنعت فولاد و صنایع معدنی بپردازیم.

در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های بومی سازی و ساخت داخل در سه بخش: مواد اولیه و مصرفی، قطعات و تجهیزات و نیز تحقیق و پژوهش و توسعه تکنولوژی متمرکز خواهند شد.

در این جشنواره سه روزه، قراردادها و تفاهم نامه‌های حائز اهمیتی میان شرکت‌های فولادی و معدنی با سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بومی سازی بسته شد که با انعقاد این قراردادها ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد. در ۴ دوره قبلی جشنواره ملی فولاد ایران، بیش از ۱۵۰ تفاهم نامه و قرارداد بومی سازی بسته شد که میزان صرفه جویی ارزی آن‌ها بیش از ۱ میلیاد دلار بوده است.

همچنین در این جشنواره از سازندگان و بومی سازان برتر و برگزیده، با اهدای تندیس جایزه ملی فولاد ایران تقدیر می‌شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان