برنامه چادرملو برای ادغام شرکت‌‌های تابعه خود

قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: امروزه در بخش معدن و صنایع معدنی عمدتا اکتساب ها به منظور ایجاد یا تسریع در توسعه با توجه به فرصت هایی که در زنجیره ارزش به چشم می خورد، صورت می پذیرد اما روند های جهانی از تغییر رویکرد «ادغام‌های محوریت‌یافته بر حجم» به سمت تراکنش‌هایی که بر «ایجاد ارزش متمرکز» هستند، حکایت دارد.

به گزارش اکونگار به نقل از معدن ۲۴؛ حامد عسگری زاده، قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به اینکه چادرملو به چه میزان قابلیت ادغام شدن با دیگر شرکت های بزرگ حوزه فولاد را دارد، گفت: صنایع معدنی در سراسر جهان شاهد چندین روند ادغام بزرگ بوده‌است که در پی دستیابی به اهداف مختلفی چون کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، و دسترسی به ذخایر معدنی جدید بوده‌اند. معمولاً با تقویت بازارهای معدنی، شرکت‌های معدنی فعالیت‌های M&A را از سر می گیرند تا توسعه را تسریع کنند و سبد دارایی‌های خود را بهینه‌سازی نمایند.

او ادامه داد: به نظر می رسد در ایران نیز به مرور راهبرد ارزش آفرینی در مقابل افزایش حجم، چابک سازی و تفکیک بخش ها، تمرکز بر روی زنجیره ارزش و کاهش هزینه ها با بروزرسانی پرتفوی سرمایه گذاری متعدد که امروزه در اکثر شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی کشور شاهد آن هستیم از راهبردهایی باشد که در این بخش باید دنبال کرد.

چادرملو هم این راهبرد را در ابتدا در سبد سرمایه گذاری خود دنبال کرده و با خروج یا کاهش میزان سهامداری خود در برخی از شرکت ها و اکتساب سهام در برخی دیگر از شرکت ها به دنبال افزایش بازدهی و مدیریت بهینه در این گونه سرمایه گذاری ها بوده است و برنامه هایی در خصوص ادغام شرکت های زیرمجموعه به منظور افزایش حقوق صاحبان سهام خواهد داشت.

عسگری زاده افزود: از نگاه کلان هم باید به اهداف این گونه ادغام ها یا اکتساب ها توجه داشت. درست است که امروزه در بخش معدن و صنایع معدنی عمدتا اکتساب ها به منظور ایجاد یا تسریع در توسعه با توجه به فرصت هایی که در زنجیره ارزش به چشم می خورد، صورت می پذیرد اما روند های جهانی از تغییر رویکرد «ادغام‌های محوریت‌یافته بر حجم» به سمت تراکنش‌هایی که بر “ایجاد ارزش متمرکز” هستند، حکایت دارد.

این بدان معناست که شرکت‌ها به دنبال خرید و ادغام با شرکت‌هایی هستند که فرصت‌های واقعی برای بهبود عملیاتی و افزایش بهره‌وری را نشان می‌دهند، نه فقط افزایش سریع حجم و تولید. لذا به نظر پیگیری این رویکرد در بخش معدن و صنایع معدنی و فولاد کشور در آینده رویکرد بهینه تری با توجه به حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در این حوزه خواهد داشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان