انتقاد از ورود بانک‌ها به حوزه ساخت و ساز / یک بانک فقط در تهران ۳هزار واحد مسکونی دارد

رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از ورود بانک‌ها به حوزه ساخت و ساز گفت: در تهران در یک فقره ۳۰۰۰ واحد متعلق به یک بانک شناسایی شد

به گزارش اکونگار، ورود بانک‌ها به حوزه ساخت و ساز و نقش پر رنگ آنها در حوزه مسکن از دهه هشتاد و از دوره نهم ریاست جمهوری آغاز شد. در روزهایی که قیمت مسکن لحظه‌ای افزایش می‌یافت، بانک‌ها برای حفظ دارایی‌های خود در این بازار سرمایه گذاری می‌کردند، اما با ورود مسکن به دوره رکود در سالهای ۹۲تا۹۵ بانک‌ها به دنبال فروش املاک و خروج از بازار مسکن بودند. 

با تشدید قیمت‌ها در بازار مسکن در دو سه سال اخیر بازهم بازار مسکن به بازاری جذب برای بانک‌ها تبدیل شده و سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن در حرکت است. 

درحالی که بانک‌ها باید عامل حمایت از ساخت و ساز می‌شدند، اعداد و ارقام پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن نشان می‌دهد که اکثریت بانکها توجهی به قانون و طرح نهضت ملی مسکن نداشته‌اند؛ چنانکه از بین ۲۷ بانک و موسسه اعتباری، ۱۹ بانک زیر ۵ درصد از سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی را پرداخت کرده‌اند و از بین این ۱۹ بانک، عملکرد ۹ بانک نیز صفر بوده است.

به گزارش تسنیم، رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از ورود بانک‌ها به حوزه ساخت و ساز گفت: در تهران در یک فقره 3000 واحد متعلق به یک بانک شناسایی شد. وقتی بانک یا دستگاه دولتی در جهت منافع خود انباشت ثروت می‌کند، نه تنها به بازار مسکن و اقتصاد کشور ضربه می‌زند بلکه برای دولت نیز دردسرساز می‌شود و دولت مجبور می‌شود برای تامین مسکن مردم دنبال راهکارهای دیگر برود.

وی  بیان کرد: اگر عرضه مسکن را از طریق تولید افزایش دهیم و بانک اطلاعاتی جامع و قوی در خصوص خانه‌های خالی داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به حوزه اجاره یا فروش وارد کنیم، می‌توان به ادامه‌ آرامش بازار مسکن امیدوار بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: اگر اتفاقات بحرانی و هیجانی در اقتصاد و مسکن پیش نیاید فکر می‌کنم در سال آینده رونق داشته باشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قیمت مسکن از خرداد امسال، اظهار کرد: زمانیکه از آمار خانه‌های خالی اطلاعاتی وجود نداشته باشد و یک عده خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند تا با قیمت بالاتر بفروشند نوسانات اتفاقات می‌افتد.

وی افزود: می‌توانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا در سامانه املاک و مستغلات، هیچ مشاور املاکی نتواند کمیسیون بالاتر از تعرفه دریافت کند. مشابه آنچه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد همه چیز در سامانه ثبت شود.

به گزارش اکونگار، در سالهای اخیر بانک‌ها از مسکن سازی وارد حوزه مال سازی شدند.بهانه ناتوانی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن و عملکرد ضعیف آن‌ها در این مورد در حالی است که در همین سال‌ها و به ویژه از سال ۱۳۹۵ که تسهیلات پرداختی به بخش مسکن به شدت کاهش یافته است، بخش زیادی از منابع بانک‌ها به سمت مال‌سازی سرازیر شده است؛ به طوری که در همان سال‌ها اسامی بسیاری از این مجتمع‌های تجاری – تفریحی، در سایت رسمی بانک‌ها قابل مشاهده بوده و سال گذشته بار دیگر در برنامه‌ای از صدا و سیما اسامی آن‌ها منتشر شد.

بر اساس اطلاعات مندرج در سایت بانک آینده،‌ به عنوان نمونه یکی از معروف‌ترین این مال‌ها، ایران مال با زیربنای یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمربعی، متعلق به بانک آینده است که با ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع این بانک ساخته شده است که عنوان بزرگ‌ترین مال خاورمیانه و پنجمین مال بزرگ دنیا را نیز از آن خود کرده است تا نشان دهد، بانکی که توانایی پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم سال اول تسهیلات مسکن متعلق به خود را ندارد و از این میزان ریالی پرداخت نکرده است، توانایی خلق چه شگفتی‌هایی را دارد.

نمونه‌های دیگری از برج‌های تجاری که در سال‌های متعدد و با تسهیلات کلان بانکی ساخته شده‌اند و مانع رسیدن این تسهیلات به بخش‌‌های با اولویتی همچون مسکن شده‌اند و شامل مجموعه‌های مجتمع تجاری – اداری پیروزی متعلق به بانک پارسیان، مجتمع تجاری – اداری امید، مجتمع تجاری پارمیس، مجتمع تجاری پردیس شرق و اطلس پلازا، از پروژه های مال‌سازی بانک های ادغام شده، برج جام ساخته شده با منابع بانک ملت، مجتمع اصفهان سیتی سنتر و سرزمین ایرانیان در استان مرکزی حاصل مال‌سازی بانک گردشگری است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان