عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اکونگار»:

جامعه مصوبه سران قوا درباره سقف افزایش اجاره خانه را نپذیرفته و اجرا نمی‌کنند / دولت، مسکن مهرهای قبلی را جزو کارنامه خود اعلام می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که دولت سیزدهم مسکن مهرهای دولت‌های قبل را جزو کارنامه خود حساب می‌کند.

اکونگار – محمد آیتی: چنددهه‌ای است که قیمت مسکن در ایران با شیب تند در حال افزایش است و خرید خانه برای افرادی که صاحب مسکن نیستند و مخصوصاً جوانان تازه‌ازدواج‌کرده روز به روز رویایی و محال‌تر می‌شود.

چندی پیش مرکز آمار ایران اعلام کرد که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به رقم متری 80 میلیون تومان نزدیک شده است، ولی در عین حال برخی از مسئولان دولت سیزدهم خبرهای امیدوارکننده‌ای در حوزه مسکن می‌دهند که با گذشت زمان، توخالی بودن این حرف‌ها بیش از پیش رنگ واقعیت به خود گرفته است.

در همین خصوص، اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس به «اکونگار» گفت: دولت در موضوع مسکن در حال اعلام آمار غیرواقعی است. کسانی که کف بازار هستند، متوجه می‌شوند که قیمت‌ها نسبت به گذشته، هم در بحث اجاره و هم در بحث خرید املاک، افزایش چشمگیری داشته است، یعنی هم عرصه و هم اعیان افزایش‌ها بسیار بالا و دوچندان بوده است و اینکه دولت می‌گوید افزایشی پیدا نکرده یا مثلاً افزایش‌ها چشمگیر نبوده، دروغ محض است.

نماینده خاش افزود: اینکه نقدینگی قابل توجهی بین مردم نیست و خرید و فروش آن‌چنانی در حوزه مسکن نمی‌شود، باعث شده دولت متصور این شود که قیمت‌ها پایین آمده است، ولی اصلاً این‌طور نیست. اگر در بنگاه‌های املاک قیمت بگیرید و آن را در مقام مقایسه با سال گذشته قرار دهید، به راحتی متوجه افزایش 25 درصدی قیمت‌ها می‌شوید.

وی تصریح کرد: باید برای موضوع ساخت مسکن، متولی خاصی وجود داشته باشد. در قانون جهش تولید مسکن، در بحث اجاره‌ها در حال قانون کردن این موضوع هستیم، ولی باید یک دستگاه متولی مثل وزارت راه و شهرسازی باشد. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی آماری غیرواقعی می‌دهد. از این‌رو آماری که مرکز آمار ایران ارائه می‌کند با آمار وزارت راه و شهرسازی مغایرت دارد و حتی با آمار بانک مرکزی هم این تفاوت دیده می‌شود. 

حسین‌زهی اظهار داشت: به نظرم باید واقعیت‌ها را به جامعه انتقال داد. اینکه الان رکود در حوزه مسکن محسوس است به خاطر عدم‌نقدینگی مردم است و چون قیمت‌ها خیلی افزایش یافته است، خریدار جدی در این بخش نمی‌بینیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: الان خیلی مستاجران نمی‌توانند اجاره بهایی که صاحب‌خانه طلب دارد را پرداخت کنند و از طرفی، قوانینی که سه سال پیش برای صاحب‌خانه‌ها از طرف سران قوا تنظیم شد، رعایت نمی‌شود؛ یعنی قانونی که در کلان‌شهرها 25 درصد و مابقی شهرها 20 درصد به افزایش اجاره بهای مسکن اضافه شود، مورد قبول جامعه واقع نشد و عملاً در همچنان بر پاشنه قبلی می‌چرخند و گله‌مندی مستاجران به قوت خود باقیست.

وی گفت: الان در شهرهای کوچک، به واسطه گرانی مسکن، حاشیه‌نشینیِ دوچندانی به وجود آمده و البته که این موضوع در خصوص کلان‌شهرها خیلی وقت پیش اتفاق افتاده بود. به باور من، بهتر بود هزینه‌هایی که بابت حاشیه‌نشینی پرداخت می‌شود، چه شهری و چه دولتی، در بحث آب و برق و گاز و راه و بهداشت و آموزش روستاها صرف بشود. باید بدانیم که در موضوع حاشیه‌نشینی هرچه هزینه کنیم، حلقه بعدی تشکیل می‌شود و این مسئله نگران‌کننده‌ای است.

حسین‌زهی افزود: وقتی دولت شعار ساخت یک میلیون مسکن در یک سال را می‌دهد و این کار پس از گذشته بیش از دو سال به واقعیت نمی‌رسد، نتیجه می‌شود حضور در چنین نقطه‌ای که باعث گله‌مندی توده‌های مردم شده است. اکنون، دولت طبق آمار خودش می‌گوید 400 هزار مسکن در دو سال گذشته ساخته شده است که این با شعار آقای رئیسی در خرداد 1400 و قانون جهش تولید مسکن مجلس یازدهم، فرسنگ‌ها فاصله دارد، هرچند که به نظر من، آمار پایین‌تر از این حرف‌ها است و بعضی از این آمار مربوط به مسکن مهر بوده که قبلاً ساخته و جدیداً تکمیل و تحویل داده شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با این روال کاری دولت سیزدهم، من خیلی امیدی به نظم و نسق پیدا کردن حوزه مسکن در مملکت ندارم و از روز اول هم این را گفته بودم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران مجلس جلسات متعددی را برگزار کرده و قرار شد وزارت راه و شهرسازی یک سامانه که بتواند روز به روز پروژه‌ها را براساس پیشرفت فیزیکی رصد داشته باشد، ایجاد کند که تا امروز این کار هم صورت نگرفته است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان