پیشنهاد دوباره به چینی‌ها برای ساخت و ساز در ایران / تهاتر نفت با مسکن؟

نماینده وزیر راه و شهرسازی به تازگی در نشستی اعلام کرده که چینی‌ها مشتاق ساخت و ساز در ایران هستند، این درحالی است که گفته می‌شود سال گذشته شرکت‌های چینی، ساخت مسکن در ایران در مقابل تهاتر نفت را به دلیل عدم تعیین تکلیف برجام نپذیرفته‌اند؛ اما آیا اتفاق جدیدی رخ داده است؟

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادآنلاین، ماجرای ساخت خانه در ایران از سوی شرکت‌های خارجی و البته به سرانجام نرسیدن آن، موضوع جدیدی نیست. اواسط سال ۱۴۰۰ بود که صحبت از حضور چینی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی ایران مطرح شد؛ موضوعی که با اظهارات متناقضی از سوی مسئولان مواجه شد و در نهایت خبرهای خوشی از اجرای آن به گوش نرسید.

ساخت چهار میلیون واحد مسکونی مهم‌ترین وعده ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور در زمان برگزاری رقابت‌های انتخاباتی بود و حالا با وجود این که نصف عمر دولت گذشته، او مجدد بر اجرای این وعده تاکید می‌کند.

به موازات این امیدواری‌ها، سال گذشته خبری به نقل از یکی از دیپلمات‌های سابق کشورمان درباره پیشنهاد تهاتر نفت با ساخت مسکن به چینی‌ها و نپذیرفتن آنها منتشر شد که وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تکذیب کرد. در طرف دیگر همان روزها فلاحی، نماینده همدان در مجلس خبر داد که قرارداد ساخت یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی طی چهار سال با یک شرکت چینی نهایی شده است.

تمام این اظهارنظرهای ضد و نقیض در شرایطی است که ساخت خانه توسط چینی‌ها از دو سال قبل مطرح بود و در ابتدا صرفا اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر شد و بعد از گذشت مدتی، موضوع به کلی در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

اما به تازگی حسن تیزمغز، نماینده وزیر راه و شهرسازی در نشستی مجدد این موضوع را مطرح کرده و آتش گمانه‌زنی ها در این زمینه را شعله‌ور کرده است. او از برگزاری جلسه با شرکت‌های خارجی خبر داده و حتی برآورد دلاری از ساخت هر متر خانه را نیز اعلام کرده است.

شرکت‌های خارجی که او از آنها نام برده بلژیکی‌ها و چینی‌ها هستند و تیزمغز در این باره گفته است که «طی جلساتی با شرکت‌های خارجی برگزار شد قرار بر این است تا زمین در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد و در کنار زمین مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز از داخل کشور است.»

او همچنین این را هم مورد اشاره قرار داده که «طبق توافقی که با شرکت‌های خارجی صورت گرفته قیمت ساخت هر واحد مسکونی ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار برآورد شده است و چینی‌ها مشتاق مشارکت در ساخت و ساز کشور هستند.»

در همین زمینه اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حوزه ساخت مسکن همه عوامل را در داخل کشور داریم و باید از فعالان اقتصادی، سازندگان، مشاوران، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی حداکثر استفاده را داشته باشیم و فکر نمی‌کنم در حال حاضر کمبودی در داخل باشد.

شاکری افزود: اگر طرف خارجی بگوید علاوه بر ساخت، تامین سرمایه را هم  به عهده می‌گیرد اشکالی ندارد، سازندگان خارجی هم پیشنهاد بدهند، اما باید در رقابت با داخلی‌ها باشد.

وی ادامه داد: در برخی موارد برای شرکت‌های خارجی شرایط و امتیازاتی را درنظر گرفته می‌شود ‌ که برای شرکت‌های داخلی وجود ندارد؛ در حالی که اگر به داخلی‌ها آن شرایط را قرار بدهند خیلی بهتر و ارزان‌تر مسکن می‌سازند. بنابراین نباید میان شرکت‌های داخلی و خارجی تفاوت قائل شویم.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: اگر این شرکت‌ها از یک فناوری جدید که در کشور انجام نمی‌شود مانند روش نوین به کارگیری مصالح و تجهیزات و یا روش‌های جدیدی که در حوزه صنعتی‌سازی انجام می‌دهند، بهره‌مند باشند باید از آنها استفاده کنیم که این هم شرط دارد و باید یک شریک داخلی برای آنها تعریف کنیم تا با مشارکت یکدیگر انتقال تکنولوژی و دانش رخ دهد.

شاکری درباره تهاتر نفت با ساخت مسکن نیز گفت: چنین موردی اصلا مطرح نشده است. اگر قرار باشد ساخت مسکن با تهاتر نفت باشد همین امکان باید به شرکت‌های داخلی تعلق گیرد، آنها صد درصد آماده‌اند تا با این شرایط

خانه بسازند.

حالا باید دید که سرانجام این رایزنی‌ها و البته گمانه‌زنی ها به کجا ختم می‌شود.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان