تولید مسکن در جهان موازی!

وزیر راه و شهرسازی امروز مدعی شده تولید مسکن در کشور بهبود پیدا کرده و قیمت‌ها نیز در حوزه بازار املاک تا ۳۰ درصد پایین آمده است. اما در شرایطی که بازار در رکود کامل به سر می‌برد این ادعا تا چه اندازه می‌تواند واقعیت داشته باشد؟

به گزارش اکونگار و به نقل از تجارت‌نیوز، وزیر راه و شهرسازی امروز در خصوص وضعیت بازار مسکن بیان کرده است: «در شرایطی که بازار مسکن در کشور رها شده بود، تولید مسکن شتاب گرفت و امیدواریم با قانون جدیدی که در خصوص خانه‌های خالی و عرضه آن‌ها، به تصویب مجلس رسیده است، قیمت‌ها کاهش یابد.»

مهرداد بذرپاش با بیان اینکه در بعضی شهرها ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت مسکن کاهش پیدا کرده اما راضی‌کننده نیست، افزود: «در سال‌های گذشته شاهد بی‌قانونی‌ها و سکوت برخی مسئولان بودیم اما امروز دیگر ساکت نمی‌نشینیم و با افرادی که به میل خود قیمت‌گذاری می‌کنند، برخورد می‌کنیم. تا کنون چند مشاور املاک بزرگ که تخلفاتی داشتند پلمب شدند.»

 

وضعیت تولید مسکن در کشور

آن‌گونه که به نظر می‌آید بازار مسکنی که بذرپاش از آن سخن به میان آورده، در جهانی موازی قرار دارد! زیرا ساخت و ساز در کشور به دلیل تورم و مشکلات ناشی از آن، مدت‌هاست در حالت رکودی به سر می‌برد.

اکنون پس از گذشت حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم و یک سال از عمر وزارت بذرپاش، حتی یک واحد از آپارتمان‌های طرح نهضت ملی مسکن به مردم تحویل نشده است، در حالی که قرار بود سالانه یک میلیون مسکن در قالب این طرح در کشور ساخته شود.

از سوی دیگر بر اساس آخرین آمارها، بانک‌ها نیز در سال گذشته از پرداخت وام‌های مربوط به بخش مسکن شانه خالی کرده‌اند. مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن و در سال دوم نیز ۵۴۸ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها ابلاغ شد، اما بانک‌ها تا کنون حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان قرارداد شامل تسهیلات در قالب خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی و ودیعه مسکن به متقاضیان امضا کرده‌اند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد در سال اول ۱۸ درصد و در سال دوم نیز ۱۷ درصد از تکلیف قانونی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شده است. در مجموع عملکرد تسهیلات‌دهی نظام بانکی به نهضت ملی مسکن تنها ۱۷.۵ درصد بوده است.

 

پشت پرده کاهش قیمت مسکن

روند کاهشی قیمت مسکن در مدت اخیر بر خلاف چیزی که این روزها مسئولان در مورد آن توضیح می‌دهند برآمده از تدبیر دولت سیزدهم نیست بلکه از معضلاتی است که برای آن باید چاره اندیشید.

رکود در خرید و فروش باعث شده است صاحبان املاکی که به سرمایه خود احتیاج دارند برای یافتن مشتری حاضر باشند ملک خود را زیر فی بازار بفروشند و همین عامل به تدریج قیمت مسکن را در روندی کاهشی قرار داده است.

منصور غیبی، کارشناس مسکن پیش از این در همین باره به تجارت‌نیوز گفته بود: «اینکه بازار از افزایش کاذب و هیجانی دور شده، درست است. اینکه هر روز مردم روی ملک خود قیمت می‌گذاشتند و خود را با بازارهای موازی مثل دلار مقایسه می‌کردند کاهش پیدا کرده است.»

او ادامه داده بود: «زمانی که بتوان بازارهای موازی از جمله دلار را در اقتصاد مسکن کنترل کرد بازار از التهاب فاصله و روند واقعی به خود می‌گیرد. بهترین نسخه اقتصاد مسکن و بازار ملک، رونق نسبی متناسب با تورم عادی ۲۰ تا ۲۵ درصد در سال است؛ نه بیشتر و نه کمتر.»

غیبی در این مورد توضیح داده بود: «دو حالت آن نیز به اقتصاد آسیب می‌زند، زیرا اقتصاد مسکن اقتصادی پیشران است و اگر کاری انجام دهیم که فروکش کند چند ده رشته از تولید و خدمات با رکود مواجه می‌شود که به اقتصاد کلان آسیب می‌رساند. یعنی سیاست‌گذار و مجری باید برنامه‌ای بچیند که مسکن در حالت رکود و رکود تورمی قرار نگیرد.»

اگر مسئولان دولت سیزدهم فکری اساسی برای بازار مسکن نکنند و به تصورات واهی خود در مورد تولید و کنترل این بازار ادامه دهند نه تنها شرایط به سمت بهبودی حرکت نخواهد کرد بلکه رکود در بازار معاملات و ساخت و ساز همه فعالان این حوزه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان