کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با«اکونگار»:

آثار فاجعه‌بار رکود در بازار مسکن/ هر کارگر مزد ۸ساعت کار را صرف هزینه سرپناه می‌کند

بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که هر فرد دستمزد ۸ساعت کار خود را صرف تامین هزینه‌های سرپناه می‌کند.

به گزارش اکونگار در سال ۱۴۰۲ طبق گفته کارشناسان رکود بازار مسکن ۷ساله شد و عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار یک رکورد تاریخی به ثبت رساند. 

براساس آمارهای غیررسمی و گزارش‌های میدانی و داده‌هایی که کارشناسان اقتصادی اعلام کرده اند، فروش واحدهای مسکونی در سه سال اخیر به ۵۰ درصد کمتر از دهه ۹۰ رسیده و این مسئله نشان می دهد که خرید ملک با رکود بسیار بزرگی رو به رو شده است.

رویکرد دولت برای تهاتر نفت ایران با مسکن‌‌‌‌‌‌‌‌سازی چینی‌‌ها، اشتباه است / سرمایه‌های ملی‌‌‌‌مان را هدر ندهید

بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن در این رابطه به اکونگار گفت: همواره تاکید می‌کنیم که نگذارید مسکن در رکود فرو برود حتی اگر امکان داشت از شوک ساختمان استفاده کنید.

وی افزود: در دوران رکود دو فاجعه رخ می‌دهد به این دلیل که تولیدکنندگان ما خرده‌ساز هستند بلافاصله سرمایه‌هایشان را از مسکن خارج می‌کنند که این موضوع باعث کاهش حضور سرمایه در بخش مسکن و کاهش تولید این کالا می‌شود.

1538036_856

به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، اگر در یک سال تولید مسکن کاهش یابد در سالی که رونق ایجاد شود شاهد کسری بسیار بالایی خواهیم بود.این شرایط باعث افزایش میزان ارزش افزوده مضاعف مسکن می‌شود که پیش‌تر به آن اشاره کردم. 

ستاریان تاکید کرد: قطعا وقتی کالایی مانند مسکن کاهش می‌یابد اما قیمت ‌آن افزایش می‌یابد تمام قیدهای وابسته به آن مانند اجاره نیز افزایش پیدا می‌کند. نمی‌گوییم همه مالک باشند،‌اما وقتی تعداد مسکن زیاد باشد،میزان اجاره‌بها کاهش می‌یابد.

وی افزود: اجاره‌نشینی هم نوعی از داشتن مسکن و سرپناه است. اما به این دلیل که در جامعه ما قیمت مسکن افزایش زیادی دارد اجاره واحدها به این شکل شده که یک فرد باید دستمزد 8 ساعت کار خود  را در ازای اجاره سرپناه هزینه کند.

ستاریان ادامه داد: این درحالیست که در نرم جهانی نرخ اجاره مسکن به اندازه دستمزد تقریبا یک ساعت  کار فرد است. در واقع به جای اینکه در شهرها 70 -80 درصد سبد خانوار برای اجاره مسکن هزینه شود تنها12 - 15 درصد هزینه می‌شود.  

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان