ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با اکونگار بررسی کرد

پیام و پیامد کاهش تعداد معاملات مسکن و افزایش همزمان ساخت و ساز / بازار مسکن در شب عید چگونه خواهد بود؟

یک کارشناس حوزه مسکن با بیان این که رونق معاملات مسکن با رونق ساخت و ساز دو مقوله جدا از هم هستند و زمان می برد تا تولید به مرحله عرضه برسد، گفت: رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده و برخی بافت های شهری آغاز شده است.

به گزارش اکونگار، فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن، در خصوص پیش‌‌‌بینی روند بازار مسکن در دو ماه پایانی سال جاری و احتمال رونق در این بازار گفت: به طور سنتی به شب عید که نزدیک می شویم بخشی از خریداران ترجیح می دهند که خرید خودشان را انجام دهند، اما امسال به نظرمی رسد که جو بازار نسبت به سال های گذشته کمی متفاوت تر است. رکودی که در بازار مسکن وجود دارد و کاهش معاملات نشان از فضای متفاوت تر دارد و انتظار می رود تعداد معاملات کمتری نسبت به ماه مشابه سال های اخیر ثبت شود.

مافیای مسکن اجازه به‌روزرسانی اطلاعات مسکن را نمی‌دهد/ ناتوانی دولت‌ها در مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی

ایلاتی تصریح کرد: رکود در ساخت و ساز و رکود در معاملات دو مقوله جدا از هم هستند، برخی معتقدند این ها می توانند مستقل از هم باشند و شاهد رونق ساخت و ساز باشیم و معاملات در حد معقولی در بازار رخ دهد.

وی افزود: الان شاهد این هستیم که بخش ساخت و ساز مسکن مخصوصا در بافت فرسوده و یک سری بافت های شهری رونق خوبی گرفته اما متناظر با آن معاملات رونق خوبی ندارد. البته یک علت این امر می تواند زمان‌بر بودن ساخت و ساز باشد که تا زمان تولید تا عرضه قاعدتا یک فاصله ای وجود دارد.

building-industry-1

این کارشناس حوزه مسکن در مورد رونق گرفتن خرید خانه های کم متراژ نیز گفت: یک بخشی از این موضوع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مسکن است و بخش دیگر جنبه تبلیغاتی دارد و توسط شرکت های ذی‌النفع تبلیغ می شود.

ایلاتی تصریح کرد: علاوه بر این که به لحاظ فرهنگی نباید اجازه بدهیم خانه ها به متراژ کوچک تقلیل پیدا کند و با ساختار فرهنگی ایرانیان تناسب ندارد، به لحاظ اقتصادی هم اگر خانه های کوچک رواج پیدا کند باعث افزایش تقاضا می شود و همین افزایش تقاضا سبب رشد قیمت خانه های کوچک می شود و میانگین قیمتی واحدهای کوچک مقیاس نسبت به واحدهای بزرگتر در یک منطقه قیمتی بیشتر می شود.

این کارشناس حوزه مسکن در مورد رشد قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار مسکن نیز گفت: نوسانات دلار که در حال حاضر وجود دارد مقطعی است، اما به طورکلی سیاستی که دولت درخصوص تثبیت نرخ ارز در پیش گرفته است درست نیست و با سیاست های اقتصادی واقعی تناسب ندارد. سیاست گذار باید واقعیت های اقتصادی کشور را بپذیرد و متناسب با شرایط موجود اجازه دهد بازار مسیر خودش را طی کند. اگر بحث تثبیت دلار ناشی از افزایش تولید و قدرت واقعی بخش اقتصادی نباشد، مثل فنری می ماند که رها می شود و جهش قیمتی رخ می دهد.

وی درخصوص راهکار خروج بازار مسکن از رکود نیز گفت: باید به سمتی برویم که ابزارهای تامین مالی جدید تعریف کنیم که بتوان مدت خرید خانوار را با ابزار جدید تقویت کرد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان