انحصار، کیفیت را پایین و قیمت را بالا برد

لوازم خانگی به سرنوشت خودرو دچار شد/ گسترش انحصار فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تولیدکنندگان را تهدید می‌کند

کارشناس لوازم خانگی گفت: بعد از تحریم ها با وجود اینکه بازار لوازم خانگی به انحصار تولید داخل درآمد، برندهای ایرانی نتوانستند توفیقی در بازار به دست آورند.

به گزارش اکونگار، صنعت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت مهم و تاثیرگذار کشورمان در دسته تولیدکنندگانی است که همیشه تقاضای بالایی از سوی مشتریان دارد.لوازم خانگی طیف گسترده‌ای از محصولات را شامل می شود که هر کدام نیازهای خاص مصرف کنندگان را برآورده می‌کنند. این تنوع به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا محصولاتی متناسب با نیازهای مختلف مصرف کنندگان تولید کنند.

حجم  ۶.۵ میلیارد دلاری بازار لوازم خانگی

بر اساس اعلام انجمن صنایع لوازم خانگی، حجم بازار داخلی لوازم خانگی ۶.۵ میلیارد دلار است  که عمق ساخت داخل لوازم خانگی ۶۵ تا ۷۰ درصد تخمین زده می‌شود. یکی از مهمترین چالش‌هایی که بر صنعت لوازم خانگی سایه انداخته، هزینه‌های بالای تولید است. هزینه های تولید لوازم خانگی به عوامل مختلفی از جمله قیمت مواد اولیه، هزینه نیروی کار و مالیات‌ها بستگی دارد. افزایش این هزینه‌ها می‌تواند بر حاشیه سود تولیدکنندگان تاثیر منفی بگذارد.

سهم ناچیز صنعت لوازم خانگی ایران از فناوری‌های روز دنیا

تولیدکنندگان باید برای ماندن در فضای رقابتی بازارهای صادراتی به روزترین فناوری‌ها را به کار می‌گیرند. این امر می‌تواند منجر به افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری شود. این درحالی است که کشورمان به دلیل تحریم‌ها از  داشتن برخی فناوری‌های روز محروم است. 

با توجه به مزیت‌ها و چالش‌های صنعت لوازم خانگی، می‌توان گفت این صنعت پتانسیل رشد قابل توجهی را در اختیار دارد. تولیدکنندگان لوازم خانگی باید با اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع چالش‌ها، جایگاه خود را در بازار حفظ کنند و به رشد و توسعه این صنعت کمک کنند.

 در این رابطه، علی رجایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی به«اکونگار» گفت: کیفیت پایین، قیمت‌های بالا و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب سبب شده خریداران برندهای قاچاق را به رغم نداشتن ضمانت پس از فروش ترجیح دهند. 

او توضیح داد: به دلیل آنکه ما صاحب تکنولوژی نیستیم مشخص بود که لوازم خانگی داخلی قرار است فقط قطعات خارجی را پیچ و مهره کند. قطعات اصلی لوازم خانگی مثل یخچال، تلویزیون، اسپیلت، کمپرسور و ... وارد شده و در ایران مونتاژ می‌شود. وقتی از کشورهای دیگر قطعه وارد می‌کنید بدیهی ست که هزینه‌های حمل، تعرفه‌ها و دلالی‌ها به هزینه تولید اضافه می‌شود و محصول گران تر تمام می‌شود.

انحصار، کیفیت را پایین و قیمت را بالا برد

به اعتقاد این فعال بازار لوازم خانگی طبیعی است وقتی انحصار بوجود بیاید، کیفیت افت کند. با حذف رقابت در بازار، تولیدکنندگان نیز انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت و پایین آوردن قیمت نخواهند داشت. به این ترتیب می‌بینیم ظرف شویی سامسونگ در دبی 17 میلیون تومان است، اما ظرف شویی یک برند داخلی در ایران 34 میلیون تومان است. همان طور که خودروهای داخلی در مقایسه با برندهای خارجی، کیفیت پایین و قیمت بسیار بالاتری دارد، بازار لوازم خانگی نیز با ممنوعیت‌های واردات به همین وضعیت دچار شده است.

از دو سال بعد دامپ‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز می شود

او ادامه داد: به تازگی نیز موضوع انحصار فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث نگرانی شده است. البته اثرات حضور این فروشگاه‌ها تا یکی دو سال آینده مشخص می‌شود. زمانی که این فروشگاه‌ها به اندازه کافی بین مردم جا افتاد شروع به دامپینگ می‌کنند و برخی برندها را از بازار حذف خواهند کرد و جا را برای برندهای مورد نظر خود باز می‌کنند.

رجایی متذکر شد: با سهم گیری بالای فروشگاه‌ها از بازار، تولیدکنندگان ناچار به همکاری با آنها می‌شوند و آن موقع است که فروشگاه‌ها شرایط تولید و قیمت را به تولیدکننده دیکته می‌کند. 

تولید فله‌ای برندها

او اضافه کرد: یکی از مشکلات اخیر در بازار لوازم خانگی، تولید فله‌ای با اسامی مختلف است. به این صورت که افرادی به عنوان سفارش دهنده به یک کارخانه تولید یخچال مراجعه می‌کنند و سفارش مثلا 100 تعداد یخچال با برند مورد نظر خود می‌دهند. بنابراین امروز با تعداد زیادی برند در بازار مواجه می‌شویم که اصلا نمی دانیم شرکت آن کجاست که بخواهیم از آنها خدمات پس از فروش بخواهیم.

رجایی گفت: یک کارخانه مثلا در تبریز سفارش تولید چندین برند را می‌گیرد. به این ترتیب می‌بینیم یخچال‌های مشابهی در بازار وجود دارد که همه از یک کارخانه آمده و فقط اسامی آنها با هم فرق می‌کند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان