وضعیت بازار لوازم خانگی در ایران و جهان + نمودار

یکی از بازارهای پر اهمیت، بازار لوازم خانگی است که بر اساس داده ها رشد بیشتری به همراه خود خواهد داشت.

به گزارش اکونگار به نقل از بورس نیوز؛ بازار لوازم خانگی در دنیا سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار فروش دارد که پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد این بازار در سال‌های پیش‌رو به مبالغ بالای ۷۰۰ میلیارد دلار است. در نمودار زیر پیش‌بینی از این بازار نشان داده شده است.

نمودار بازار لوازم خانگی 1

روند صعودی بازار لوازم خانگی به دلیل تقاضای بالا در بازار‌های رو به رشد هند، چین و خاورمیانه است. رشد درآمد سرانه در کشور‌های در حال توسعه نیز در رشد این بازار تاثیرگذار بوده است. بازار‌های آمریکا، اروپا و استرالیا بازار‌هایی بالغ در این حوزه محسوب می‌شوند.

از برند‌های مطرح جهانی در حوزه لوازم خانگی می‌توان به سامسونگ، سونی، ال‌جی، بوش، جنرال الکتریک، پاناسونیک، دوو، دلونگی، شارپ، حایر و الکترولوکس اشاره کرد. ۲۰ درصد صادرات کشور کره جنوبی مربوط به صادرات محصولات شرکت سامسونگ است. درآمد شرکت سامسونگ در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است که با حاشیه سود نزدیک به ده درصدی سود خالصی برابر با ده میلیارد دلار داشته است. شرکت ژاپنی سونی در سال ۲۰۱۹ با فروشی بالغ بر ۷۸ میلیارد دلار به سود خالص ۸ میلیارد دلار رسیده است. دیگر شرکت کره‌ای یعنی ال‌جی نیز در سال ۲۰۱۹ با فروش ۵۰ میلیارد دلار به سود خالص ۱۳ میلیارد دلاری رسیده است؛ بنابراین غول‌های لوازم خانگی حاشیه سود خالصی نزدیک به ده درصد را ثبت کرده‌اند.

میزان ظرفیت و تولید لوازم خانگی در ایران

قدمت صنعت لوازم خانگی در ایران به تاسیس کارگاهی کوچک در تهران به نام «ارج» بازمی‌گردد که در آن خدمات آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری ارائه می‌شد. بعد‌ها این کارگاه به کارخانه بزرگی تبدیل و در دهه ۵۰ شمسی اولین کارخانه تولید لوازم خانگی با محصولاتی شامل یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی و کولر تاسیس شد.

ارزش بازار لوازم خانگی در ایران بالغ بر شش میلیارد دلار است. از آن‌جایی‌که ایران با ۸۵ میلیون جمعیت حدود یک درصد از جمعیت جهان را دربرمی‌گیرد، ارزش لوازم خانگی آن نیز حدود یک درصد ارزش کل بازار جهانی است که از این نظر در تناسب می‌باشد. نیاز ارزی سالانه بازار لوازم خانگی داخلی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است. نیاز ارزی شرکت گروه انتخاب الکترونیک آرمان برای تولید ۶۵۰ هزار دستگاه یخچال، حدود ۱۲۰ میلیون یورو است. شایان ذکر است قبل از آغاز تحریم‌های ایران در سال ۱۳۹۷، حدود ۶۰ درصد از بازار لوازم خانگی در اختیار برند‌های خارجی بوده است.

میزان ظرفیت اسمی صنعت لوازم خانگی در ایران برای تولید یخچال و فریز بالغ بر هشت میلیون دستگاه و برای تولید تلویزیون و ماشین لباسشویی نیز بالغ بر شش میلیون دستگاه است. با این حال میزان تولید در این سه بخش بسیار کمتر از ظرفیت اسمی آن است. به‌طوری که میزان تولید یخچال و فریزر در سال ۱۴۰۰ بنا به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود دو میلیون و ۲۷۰ هزار دستگاه بوده است. این رقم برای تولید ماشین لباسشویی و انواع تلویزیون به ترتیب برابر با یک میلون و ۴۵۰ هزار دستگاه و یک میلیون و ۳۳۰ هزار دستگاه بوده است. علت تولید کمتر از ظرفیت اسمی را باید در قدیمی بودن تکنولوژی تولید جستجو کرد. ظرفیت اسمی تولید یخچال و فریزر با احتساب ظرفیت تولید یخچال‌هایی است که از نظر تکنولوژی از رده خارج محسوب می‌شوند. میزان ظرفیت اسمی، تعداد تولید کنندگان و میزان تولید در نمودار‌های زیر نشان داده شده است.

نمودار بازار لوازم خانگی 2

نمودار بازار لوازم خانگی 3

از برند‌های مطرح لوازم خانگی داخلی می‌توان پاکشوما، اسنوا، پارس خزر، امرسان، استیل البرز، هیمالیا، بوتان، بیمکث و اخوان را نام برد.

معرفی و بررسی شرکت گروه انتخاب الکترونیک آرمان

شرکت گروه انتخاب الکترونیک آرمان در ابتدا با نام شرکت حایرآسا در سال ۱۳۷۹ به ثبت رسیده است. این شرکت در حال حاضر جزء واحد‌های تجاری فرعی شرکت گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب است که در سال ۱۳۹۹ شخصیت حقوقی شرکت به سهامی عام تبدیل شده است. در سال ۱۳۹۸ این شرکت به عنوان شرکت مادر در حوزه لوازم خانگی برگزیده شد و با تغییر نام شرکت به گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان، سهام عمده کلیه شرکت‌های زیرمجموعه را نیز تحصیل نمود.

این شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه، زنجیره کاملی از تامین قطعات لوازم خانگی، تولید انواع محصولات لوازم خانگی شامل انواع محصولات برودتی، شوینده، صوتی و تصویری، گازسوز و لوازم خانگی کوچک آشپزخانه، شبکه کاملی از توزیع وفروش و لجستیک محصولات و خدمات پس از فروش به مشتریان را درسطح کل کشور پوشش می‌دهد. مرکز اصلی شرکت در اصفهان، شهرستان شاهین شهر و میمه، شهرک صنعتی مورچه خورت است؛ بنابراین شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان در حال حاضر به عنوان هلدینگ لوازم خانگی و شرکت مادر می‌باشد که ۱۱ شرکت زیر مجموعه دارد. این شرکت‌ها به همراه حوزه فعالیت آن در شکل زیر به نمایش درآمده است.

نمودار گروه انتخاب الکترونیک آرمان

شرکت فرعی سپید مطهر انتخاب در حوزه تولید انواع ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی فعالیت می‌کند. حوزه فعالیت شرکت گروه صنعتی ارکان ساختار نوین ایرانیان تولید انواع محصولات گازسوز، سرمایشی، گرمایشی و لوازم خانگی توکار است. شرکت مطهر ضمیر نیز در تولید انواع محصولات صوتی، تصویری و الکترونیکی فعالیت دارد. شرکت اصفهان زلال کوثر در زمینه تولید و پخش انواع لوازم خانگی کوچک فعالیت می‌کند. شرکت تولیدی و بازرگانی حایرپلاست در زمینه تولید انواع قطعات پلاستیکی جت شرکت‌های زیرمجموعه گروه و شرکت حایر تهران در زمینه تولید انواع قطعات فلزی جهت شرکت‌های زیرمجموعه فعالیت می‌کند. شرکت انتخاب سرویس حامی نیز خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد. سهامداران شرکت مطابق با جدول ذیل است:

نموداران سهامداران گروه انتخاب الکترونیک

تامین کننده‌های مواد اولیه شرکت شامل ۶۰ درصد از ایران، ۳۰ درصد از کره جنوبی و ۱۰ درصد از چین می‌باشد. مفروضات برای برآورد سود تحلیلی شرکت به صورت جدول زیر می‌باشد:

نمودار سود تحلیلی انتخاب الکترونیک

با مفروضات بیان شده، سود و زیان به‌صورت جدول زیر برآورد شده است:

نمودار سود و زیان انتخاب الکترونیک

در نهایت با توجه به قیمت روز سهم و برآورد سودآوری، نسبت پی بر‌ای برابر با ۶.۶۹ و این نسبت بعد از مجمع برابر با ۳.۹۹ است که می‌توان برای سرمایه‌گذاری گزینه جذابی برای بررسی بیشتر در نظر گرفت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان