صنعت لوازم خانگی، حساس‌تر از صنعت خودروسازی؟

سرپرست دفتر تخصصی لوازم خانگی و اداری وزارت صمت با اعلام اینکه حساسیت صنعت لوازم خانگی در شرایط فعلی حتی از صنعت خودروسازی بیشتراست، عنوان کرد: صنعت لوازم خانگی ایران به رغم مشکلات فراوان در سال جاری ۱۲ درصد رشد کرد که این مایه افتخار است.

به گزارش اکونگار به نقل از اهام ایران؛ کمیسیون صنعت انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران هفته گذشته با حضور محمد وصالی، سرپرست دفتر تخصصی لوازم خانگی و اداری وزارت صمت و برخی از اعضای هیات مدیره انجمن در محل خانه تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

بررسی مسائل و مشکلات صنعتگران و برنامه های آتی وزارت صمت از دستورات محوری آخرین جلسه کمیسیون صنعت انجمن لوازم خانگی ایران در سال ۱۴۰۲ بود.

عباس هاشمی، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران گفت: با توجه به اهمیت موضوع تخصیص ارز و مشکلاتی که برخی از واحدهای صنعتی در زمان و فرآیند طولانی تخصیص ارز  داشتند از سرپرست دفتر تخصصی لوازم خانگی و اداری وزارت صمت دعوت کردیم که در این جلسه حضور داشته باشند تا از نزدیک یک جلسه همدلی با اعضاء انجمن داشته باشند.

محمد وصالی با اعلام اینکه حساسیت صنعت لوازم خانگی در شرایط فعلی حتی از صنعت خودروسازی بیشتراست، عنوان کرد: صنعت لوازم خانگی ایران به رغم مشکلات فراوان در سال جاری ۱۲ درصد رشد کرد که این مایه افتخار است.

او به حساسیت صنعت لوازم خانگی در طی دو سال آینده تاکید کرد و افزود: برنامه وزارت صمت برای دو سال آینده این است که بتواند با حل مشکلات موجود این صنعت را در مسیر رشد و همچنین افزایش صادرات قرار دهد.

وصالی از پایش مجوزهای واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: ما در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه پروانه بهره‌برداری داریم که نیاز کشور نهایتاً ۲۴ میلیون دستگاه است. همچنین ۳۵ میلیون دستگاه ظرفیت در بخش کوچک ایجاد کرده‌ایم که نیاز ما تنها ۶.۵ میلیون دستگاه است.

سرپرست دفتر تخصصی لوازم خانگی و اداری وزارت صمت عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ واحد تولیدی در بخش صنایع لوازم خانگی داریم که این عدد در سامانه جامع حدود ۶۰۰ عدد است، این به معنای آن است که هزار واحد تولیدی تنها روی کاغذ موجودیت دارند از همین رو بر این باور هستم که این آمار وزن بار لوازم خانگی را گمراه کرده است.

او بزرگترین چالش صنعت لوازم خانگی را تعرفه ها دانست و اعلام کرد: سال آینده میزان تخصیص ارز بر اساس کد شناسه هر واحد تولیدی تخصیص ارز خواهیم داشت.

وصالی با بیان اینکه میانگین رشد عمق تولید داخل در صنعت لوازم خانگی به حدود ۶۵ درصد رسیده است، عنوان کرد: باید جایگاه واحدهای بازرگانی در واحدهای صنعتی موردتوجه قرار بگیرد تا بتوانند به این صنعت کمک کنند.

او گفت: در برنامه‌ریزی سال آینده، قرار بر این شده است که ما یک نقشه راه جدید که عملیاتی‌تر شده با واقعیت باشد در حوزه خصوص صنعت لوازم خانگی ترسیم کنیم.

در ادامه نمایندگان برخی از شرکت‌ها از دغدغه و چالش‌های موجود بر سر راه تولید سخن گفتند. تولیدکنندگان در این جلسه عنوان کردند: عدم نقدینگی منجر به این شده است که بازار به سمت فروش اقساطی برود که این کمبود نقدینگی باعث شده است که واحدهای تولیدی نتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مدیران واحدهای صنعتی به مشکلات صادراتی اشاره کردند و گفتند: پاشنه آشیل صادرات امروز بهای تمام شده است که برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود؛ این مسئله منجر به این شده است که امکان رقابت در بازار جهانی را نداشته باشند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان