سدهای پنج گانه تهران حال و روز خوبی ندارند/ذخیره آب کدام سدهای کشور نصف است؟

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور روز گذشته در گزارشی از آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور نوشت. آنطور که آمارهای این گزارش نشان می‌دهد برخی از سدها از جمله سدهای پنج گانه تهران نیز حال و روز خوبی ندارند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، بررسی داده‌های رسمی از ذخایر سدهای کشور نشان می‌دهد که پرشدگی این سدها معادل 40 درصد است. موجودی آب چاه‌نیمه‌ها یعنی مهم‌ترین منبع تامین آب در استان سیستان و بلوچستان به 46 میلیون مترکعب رسیده که به گفته محمد سرگزی، نماینده مجلس در حال اتمام است. ذخایر سدهای برخی استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی و تهران نیز وضعیت خوبی ندارند.

سیستان و بلوچستان از یک سو و خراسان رضوی از سوی دیگر با کمبود آب مواجه هستند. نگاهی به آمارهای رسمی از ذخایر سدها نشان می‌دهد که موجودی آب سدهای مهم سایر استان‌ها هم هر چند وقت یکبار صفر می‌شود.

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور روز گذشته در گزارشی از آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور نوشت. آنطور که آمارهای این گزارش نشان می‌دهد برخی از سدها از جمله سدهای پنج گانه تهران نیز حال و روز خوبی ندارند.

پرشدگی سدهای کشور معادل 40 درصد است

بنا بر گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، ورودی آب به سدها در یک ماه اخیر افزایش یافته اما درصد پرشدگی کاهش یافته است. گزارش این شرکت در هشتم مهرماه نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی تا این تاریخ 0/25 میلیارد مترمکعب ورودی سدهای کشور و درصد پرشدگی این سدها نیز 43 درصد بود.

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور روز گذشته گزارش دیگری از وضعیت سدها منتشر کرد که نشان می‌دهد ورودی آب به سدها از ابتدای سال جاری تا این تاریخ (13 آبان) 1.80 میلیارد مترمکعب بود. در این تاریخ پرشدگی سدها 40 درصد عنوان شده است. اما خروجی از سدها چقدر تغییر کرده است؟

خروجی از سدها از ابتدای سال آبی تا 8 مهرماه، 0/64 میلیارد مترمکعب بود و از ابتدای سال جاری تا 13 آبان‌ماه 3.57 میلیارد مترمکعب بود.

بارش‌های پاییزی در مهر و آبان موجودی برخی از سدها را از صفر خارج کرد. موجودی سدهای وشمگیر، بوستان و گلستان در استان گلستان تا هشتم مهرماه صفر بود، روز گذشته اما موجودی این سدها چهار میلیون مترمکعب عنوان شد. پرشدگی این سدها به یک درصد رسید.

موجودی چاه‌نیمه‌ها در حال اتمام است

چاه‌نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان اما تغییر چندانی نداشت. موجودی آب چاه‌نیمه‌ها در هشتم مهرماه 53 میلیون مترمکعب بود و حالا 46 میلیون مترمکعب شده است. درصد پرشدگی سد از چهار به سه درصد رسید.

چاه‌نیمه منبع مهم تامین آب در سیستان و بلوچستان است. پرداخت نشدن حق‌آبه هیرمند موجب تداوم خالی بودن آن شد. محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت که به واسطه عدم ورودی از سمت هیرمند، منابع چاه‌نیمه‌ها در حال اتمام است.

محمد سرگزی گفت که با توجه به مدیریت و قطعی‌های چندگانه در حال حاضر از حجم مرده سد هم استفاده می‌شود. او میزان کمبود آب در شمال استان سیستان و بلوچستان (یعنی در منطقه سیستان) را 100 میلیون مترمکعب عنوان کرد.

وضعیت هشداردهنده ذخایر سدهای تهران

از ابتدای سال جاری تاکنون، پرشدگی سدهای تهران هم 18 درصد عنوان شده است. مجموع پنج سد تهران، 339 میلیون مترمکعب بود.

اوایل آبان‌ماه سال جاری، حسام خسروی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره وضعیت سدهای تهران به خبرگزاری ایرنا گفت: «سدهای تهران شامل لار، امیرکبیر، طالقان، لتیان و ماملو نسبت به سال گذشته که سال سختی بود 40 میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند. اگر این روند ادامه داشته باشد، روزهای سختی برای تامین آب خواهیم داشت.»

سدهایی که زیر 10 میلیون مترمکعب آب دارند

بررسی وضعیت سدها نشان می‌دهد که سد نهرین در استان خراسان جنوبی یک میلیون مترمکعب، رودبال داراب در استان فارس یک میلیون مترمکعب، سد طرق در استان خراسان رضوی، 3 میلیون مترمکعب و اکباتان، آبشینه در استان همدان سه میلیون مترمکعب موجودی آب دارند.

همچنین سد تنگوئیه سیرجان در کرمان چهار میلیون مترمکعب، ، وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان، چهار میلیون مترمکعب، سد شهید قنبری در استان آذربایجان غربی 9 میلیون مترمکعب، سد دامغان در استان سمنان، هشت میلیون مترمکعب و سد سلیمان‌شاه در استان کرمانشاه 9 میلیون مترمکعب موجودی دارند.

کاهش چشمگیر بارندگی در 8 استان

در بخش دیگری از گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور به وضعیت بارندگی در کشور هم پرداخته‌اند. بنا بر این گزارش، از ابتدای سال آبی جاری تا 13 آبان‌ماه، میزان بارش در هشت استان در مقایسه با متوسط درازمدت بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

میزان بارندگی تجمعی در استان‌های بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام، زنجان، لرستان و کردستان نسبت به متوسط درازمدت به ترتیب 91، 77، 73، 72، 60، 59، 56 و 55 درصد کاهش داشته است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان