بازداشت سرپرست معدن طزره به اتهام شش فقره قتل غیرعمد

رئیس کل دادگستری استان سمنان از معرفی مقصر حادثه معدن رزمجاه طزره دامغان به زندان و صدور احکام بازنشستگی برای ۴ نفر از جان‌باختگان خبر داد.

به گزارش اکونگار،معدن طزره دامغان از سال ۹۸ تا امروز ۱۲ تن کشته و ۵ مصدوم بر جای گذاشته است. برخلاف برخی ادعا‌ها که گفته می‌شود این حادثه غیرمترقبه بود اما گزارش‌های منتشر شده از این معدن نشان می‌دهد، این اولین‌بار نیست که معدن طزره دامغان حادثه ساز شده است.روز یکشنبه ۱۴شهریور،گارگران معدن طزره مثل همیشه در تونل‌های مختلف مشغول کار بودند که حدود ساعت ۱۹ و۳۰ دقیقه عصر و هنگام تعطیلی کار، یکباره صدای انفجار و گردوخاک از داخل تونل رزمجاه بلند شد. کارگران داخل محوطه که می‌دانستند چه اتفاق هولناکی ممکن است افتاده باشد، سریع درخواست کمک کرده و نیروهای امدادی را با خبر کردند. دقایقی بعد نور قرمز و آبی خودروهای امدادی، محوطه ورودی تونل رزمجاه را روشن کرد. کسی نمی‌دانست داخل تونل ۷۰۰ متری چه خبر است و چه اتفاق هولناکی رخ داده. در همان لحظات اولیه چند کارگر که در ورودی تونل دچار گاز گرفتگی و آسیب جزئی شده بودند با کمک امدادگران هلال‌احمر و اورژانس مداوا شدند. همزمان تیم‌های امداد و جست‌وجوی معدن البرز شرقی به محل حادثه رسیدند.

بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که گاز متان بیش از حد مجاز شده و با انفجار گاز بخشی از معدن ریزش کرده و کارگران داخل تونل گرفتار شده‌اند.تیم‌های جست‌وجوی معدن با توجه به حجم آوار تصمیم گرفتند از دو سمت تونل وارد شوند اما به دلیل حجم بالای گاز در داخل تونل ابتدا گاز را خارج کرده و بعد جست‌وجو را آغاز کردند. در بیرون تونل هم با آمارگیری از کارگران مشخص شد شش نفر در داخل معدن گرفتار شده‌اند.با تاریکی هوا و رسیدن عقربه‌ها روی ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه مشخص شد همه کارگران جان‌شان را از دست داده و کسی در داخل تونل زنده نمانده است. به همین دلیل تلاش‌ها برای یافتن پیکر کشته‌شدگان ادامه یافت شد.سرانجام ساعت ۵ صبح نیروهای جست وجوی معدن توانستند به محل اصلی ریزش در عمق ۳۰۰ متری برسند و اجساد کشته‌شدگان را پیدا و به بیرون از تونل منتقل کنند. در این حادثه سه کارگر، دو راننده لوکوموتیو و کارگر بونکر جان خود را از دست دادند.

محمد جعفر عبدالهی ۲۷ مهرماه با اشاره به حضور خود در جمع خانواده جانباختگان حادثه معدن رزمجاه طزره دامغان اظهارکرد: دستگاه قضایی استان سمنان با حساسیت نسبت به این رویداد تلخ، تلاش کرده علاوه بر تعیین مقصران و پیگیری درخواست خانواده‌های جانباختگان، ابعاد این موضوع بررسی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به ارائه گزارش اولیه کمیته حقیقت‌یاب و نظریه هیئت بازرسان حوادث کار به خانواده جان‎باختگان افزود: نشستی برای جمع‌بندی نظریه تکمیلی دو کارگروه تشکیل شده برای بررسی این حادثه برگزار می‌شود؛ چنانچه فرد یا افراد احتمالی دیگری در نظریه تکمیلی این دو کارگروه معرفی شوند، برابر با موازین قانونی با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

عبدالهی با اشاره به اتهام مقصر حادثه معدن طزره دامغان گفت: سرپرست آن معدن به اتهام ۶ فقره قتل غیرعمد ناشی از بی‌احتیاطی در حین کار به‌لحاظ عجز از تودیع تامین مناسب کیفری، بازداشت و روانه زندان شده است.

وی اظهار کرد: احکام بازنشستگی ۴ نفر جان‌باخته صادر و ۲ نفر دیگر در حال پیگیری برای رفع موانع از سوی وزارتخانه مربوطه است و پیگیری قانونی دستگاه قضایی همچنان ادامه دارد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به مطالبه تامین ایمنی فردی و محیطی در معدن طزره دامغان گفت: دستور داده شد معاونت امور و صنایع معدنی وزارت صمت هیاتی را تعیین کرده و ظرف مهلت ۱۰ روز اظهار نظر کارشناسی را ارائه کند.

عبدالهی افزود: هفته آتی به اتفاق مدیران مربوطه در معدن طزره نشستی با کارگران برگزار می‌شود و ضمن شنیدن مطالبات، پیگیری افزایش ایمنی محل کار و دستمزد به‌صورت جدی بررسی می‌شود.

در این نشست مدیران استانی کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، تامین اجتماعی و مدیران قضایی و اجرایی شهرستانی و مطالبه گران اجتماعی هسته معدن بسیج دانشجویی نیز حضور داشتند

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان