تاج: کجای دنیا داور با تیم قهرمان خوشحالی می‌کند؟/ نمی توانیم VAR بخریم

رئیس فدراسیون فوتبال با انتقاد از برخی رفتار داوران گفت: در زمین هم نباید کار ناشایستی از او ببینیم. یک تیمی قهرمان می‌شود داور در خوشحالی تیم شرکت کند و دنبال آن بدود. کجای دنیا این را می بینیم؟

به گزارش اکونگار و به نقل از ایسنا، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در همایش داوران و کمک داوران فوتبال که از صبح امروز در آکادمی ملی المپیک آغاز شده است، گفت: آقای افشاریان آمار خوبی دادند که ۲۱ درصد داوران ما اشتباه داشتند. اینکه به سمتی برویم که اشباه را بپذیریم یک شجاعت است و از افشاریان تشکر می‌کنم. مطمئنا بعد از این صحبت‌ها مردم به جامعه داوران بیشتر احترام می‌گذارند تا اینکه شما مثلا می‌گفتید «نخیر داوران ما هیچ اشتباهی ندارند». اگر این حرف عنوان شود یا مغرضیم یا جاهل. یک وقت می‌گوییم داوری اشتباه دارد اما این اشتباهات سازمان یافته است که بنده اعلام می‌کنم این اشتباهات سازمان یافته نیست.

 

انتقاد AFC از رفتار مهدی تاج

وی افزود: ما از طرق مختلف مراقبت‌های جدی روی جامعه داوران داریم که نمی‌خواهم بگویم به چه شکل است. هر ۵ یا ۶ هفته یکبار به داوران قصاوت می‌رسد و یکی از دلایل این اشتباهات همین است که بازی‌های کمی به آنها می رسد. داوری‌ها باید متصل باشد وگرنه اشتباهات بالا می‌رود. باید دفاع از داوری منطقی باشد. برخی‌ها بیشتر از خودشان دفاع می‌کنند تا داوری و من احساس خوبی از این حرف‌ها ندارم. یکی از انتقادات جدی AFC به من این بود که بد است شما از داورهایتان دفاع نمی‌کنید.

 

کنایه تاج به رفتار مدیران صداوسیما

رییس فدراسیونن فوتبال خاطرنشان کرد: داور اشتباه سوت بزند حق ندارد کسی وسط زمین برود. اگر اشتباه هست باید سازمان لیگ بیایند. این مسائل به کمیته داوران اعلام و آن‌ها هم طبق قانون نظر خود را اعلام می‌کنند. منطقی نیست داوری که اشتباه تاثیرگذار دارد، دوباره قصاوت کند. یکی دیگر از مسائلی که گفتند این بود که اصلا داوران حق مصاحبه ندارند.‌ اینکه خود داور برود شبکه تلویزیونی خوب نیست. تلویزیون دوست دارد برنامه‌اش داغ شود و بدش نمی‌آید همه ما برویم صحبت کنیم. کسی که پول ما را نمی‌دهد که نمی تواند مدعی ما شود. تلویزیون باید بیاید جواب بدهد. مدعی ما کسانی هستند که خودشان مقصر اصلی هستند. یکی از درآمدهای ما حق پخش است که پرداخت نمی‌شود. یکی تبلیغات دور زمین و یکی هم پول AFC است که آن هم تعلیق است.

 

یک نفر نمی‌گوید چرا VAR در ایران نیست

تاج ادامه داد: همه کارها و اعزام‌ها در حال انجام است اما با درآمد ناچیز. بقیه ارکان کشور هم سراغی نمی‌گیرند. یک مسئول نمی‌گوید چرا VAR وارد کشور نشده است؟ اولا VAR خواهد امد اما موانعی دارد. یک اینکه از ۵ شرکت با ۳ تا کار نمی‌کنیم یا آن‌ها با ما کار نمی‌کنند. دو شرکت دیگر بیشتر تجهیزاتشان ساخت آمریکاست و می‌گویند به دلیل تحریم نمی‌توانیم به کشور شما وارد کنیم. خب ما باید تلاش کنیم. اخیرا به FIFA رفتیم و گفتیم از یک طرف که تحریم هستیم و نمی‌توانید پول ما را بدهید، از طرف دیگر هم شرکت‌ها به ایران نمی‌آیند. خب ما چه کار کنیم؟ اخیرا هم دبیرکل و مسئول امور مالی به سوییس رفتنه‌اند که یکی از موارد  مورد پیگیری VAR است. دنبال آن هستیم اما موانعی داریم که خودم نمی‌توانم آن را حل کنم.

وی تصریح کرد: ما زیر تحریم ظالمانه هستیم. با همه این اوصاف کسی که بتواند VAR را بیاورد خود ما هستیم. مطمئنا اگر ما نتوانیم کس دیگری نمی‌تواند. از دولت و سیستم توقع دارم جلسه‌ای بگذارند ببیند چه کاری از آن‌ها بر می‌آید یا چه کاری ما می‌توانیم انجام دهیم. اگر ورزشگاه آرام می‌خواهیم، آنجایی است که داوران ما اشتباه تاثیرگذار نداشته باشد. درست است داوران ما ۲۱ درصد اشتباه داشته‌اند اما داوری ما شرافتمندانه و منطقی داوری کرده است.

تاج با بیان اینکه به درستی عنوان شد کار داوران ما سخت‌تر از قضاوت قضات است، گفت: داور ما باید در آن واحد که میلیون‌ها نفر بازی را مشاهده می‌کنند، قضاوت کند و تصمیم بگیرد. هر باشگاهی هم مدعی است و می‌گوید ۵ یا ۱۰ پنالتی برایم گرفته نشده است. پس برای من گرفتند؟

 

درآمد ۱۲۷ میلیاردی یک دلال از نقل‌وانتقالات

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بحث سقف قراردادها یک تحول است و طبیعی است یک‌سری هم مقاومت می‌کنند. یکسری گفتند وارد این ماجرا شدی، تو را می زنند. ممکن است این‌ها رسانه و تیم و آدم داشته باشند. وقتی درآمد کم است اولین کار این است که کنترل هزینه کنیم. خب ما این کار را کردیم. وقتی هر باشگاهی می‌گوید ما ضرر کردیم و ۶ باشگاه ما با اغماض مجوز حرفه‌ای گرفتند، باید هزینه‌ها کنترل شود. خود شما گفتید بازیکن خارجی بی‌کیفیت می‌آید یا آپشن آن بازیکن ۱۰ برابر قراردادش است. ما این تصمیم را گرفتیم، بعد می‌آیند به جمع‌بندی اعتراض می‌کنند. معلوم است دلالی که میلیاردها تومان سود داشته، راحت نمی‌نشیند و به همه فشار می‌آورد. به طور مثال یک دلال ۱۲۷ میلیارد تومان درآمد داشته است!

 

کجای دنیا داور با تیم قهرمان خوشحالی می‌کند؟

وی راجب انتقادات داوران نسبت به دستمزدشان گفت: خدا را شکر همین مبلغ را داده‌ایم. حق الزحمه داوران لیگ برتر یک و دو را داده‌ایم. اینکه این مبلع فوق العاده ناچیز است درست است اما اینکه بر اساس دلار مقایسه کنیم خوب نیست. اینکه بخواهیم نسبت به پرداختی بقیه مقایسه کنیم خوب نیست. قطعا تعییراتی را در دستمزد خواهیم داشت. در حال حاضر ۵ میلیون تومان است. ان‌شاءالله یک افزایشی خواهیم داشت. واقعا از داوران‌محترم تشکر می‌کنم. انتطار دارم قانون را که عدم مصاحبه است، رعایت کنید. در زمین هم نباید کار ناشایستی از او ببینیم. یک تیمی قهرمان می‌شود داور در خوشحالی تیم شرکت کند و دنبال آن بدود. کجای دنیا این را می بینیم؟

تاج ادامه داد: خدا را شکر برخی رسانه‌ها حرف درست ما را غلط منتشر می‌کنند. دیروز از قول من یک‌جا تیتر زده ورود بنزما و رونالدو به ایران ممنوع است. شک‌ نکنید امسال داوری‌ها متفاوت است و اشتباهات کمتر خواهد بود. VAR را هم دنبال می‌کنیم تا با شیوه‌ای وارد کشور شود. کمیته انضباطی هم از ابتدای لیگ برخورد قانونی با معضلات لیگ خواهد داشت.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان