تحریم‌های جدید نیوزیلند وکانادا علیه ایران اعمال شد

دولت نیوزیلند و کانادا به فاصله یک روز تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کردند.

به گزارش اکونگار و به نقل از تجارت‌نیوز، نانایا ماهوتا، وزیر امورخارجه نیوزلند با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد که این کشور چند مقام ایرانی دیگر را تحریم کرده است که بر اساس آن این افراد دیگر قادر به ورود به خاک نیوزیلند نخواهند بود.

در این پیام آمده است که دولت نیوزلند به دلیل آنچه نقض حقوق بشر در ایران عنوان کرده است، ممنوعیت سفر به این کشور را علیه ۱۸ مقام ایرانی صادر کرده که در مجموع تعداد مقامات ایرانی که دیگر امکان ورود به خاک نیوزیلند را نخواهند داشت به ۵۵ نفر رسیده است.

خانم ماهوتا در ادامه پیام ضد ایرانی خود از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا دست از آن چه ادعا کرده سرکوب معترضان در ایران انجام می‌شود، بردارد.

دولت نیوزلند سال گذشته در پی بروز برخی ناآرامی‌ها در کشور پس از فوت مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اعلام کرد که ۳۷ مقام ایرانی را تحریم کرده و اجازه ورود آنها به خاک نیوزیلند را نخواهد داد.

این کشور سپس ۱۱ مقام و ۷ شرکت و موسسه ایرانی را با دستاویز قرار دادن ادعای غرب و آمریکا مبنی بر اینکه ایران پهپادهای خود را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در اختیار روسیه قرار می‌دهد، تحریم کرد.

وزیر امورخارجه نیوزلند در توئیتی دیگر تاکید کرد که این پایان اقدامات دولت این کشور علیه ایران نخواهد بود و آنها در حال بررسی اقداماتی دیگر علیه افراد و نهادهای ایرانی هستند.

 

تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران اعلام شد

دولت کانادا امروز ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌های ایران وضع کرد.

دولت کانادا اعلام کرد این دوازدهمین بسته تحریمی است که از اکتبر ۲۰۲۲ علیه ایران اعمال شده و هدف آن تلاش اوکراین برای همسویی با فهرست تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا است.

اتاوا امروز اعلام کرده اسامی ۷ نفر را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. کانادا این افراد را به دلیل «نقض آشکار و نظام‌مند حقوق بشر» در نظام قضائی ایران و به ویژه دادگاه‌های انقلاب متهم کرده است.

قضات دادگاه‌های انقلاب اصفهان، مشهد، کرج، شیراز، تهران و گرگان در این فهرست قرار گرفته‌اند و اتاوا اعلام کرده هر گونه معامله با این افراد ممنوع است و دارایی‌های احتمالی‌شان در کانادا مسدود می‌شود. این افراد همچنین اجازه ورود به کانادا را نخواهند داشت.

 

اسامی افراد تحریم شده توسط کانادا

در فهرست تحریمی جدید کانادا اسامی «مرتضی براتی» قاضی دادگاه انقلاب اصفهان، «هادی منصوری» قاضی دادگاه انقلاب مشهد، «موسی آصف الحسینی» قاضی دادگاه انقلاب کرج، «سید محمود ساداتی» قاضی دادگاه انقلاب شیراز، «مهرداد تهمتن» قاضی مستشار دادگاه کیفری شیراز، «محمد مقیسه» قاضی دیوان عالی کشور دادگاه انقلاب تهران و «حیدر آسیابی» قاضی دادگاه انقلاب گرگان به چشم می‌خورد.

دور قبلی تحریم‌های کانادا علیه ایران ماه گذشته اعمال شد. آن تحریم‌ها یک نهاد و ۹ فرد را هدف قرار می‌داد.

در پی آن، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اقدامی متقابل اعلام کرد تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا و انگلیس را در فهرست تحریم قرار داده است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وفق مصوبات مراجع ذیربط و در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه، به عنوان عمل متقابل، اشخاص و نهادهایی را در حوزه اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس به علت حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران که به مثابه تروریسم اقتصادی است، تحت تحریم قرار می‌دهد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان