بازار داغ خرید و فروش مو /گیس‌های بریده میلیونی شدند

درحالی که نزدیک به عید نوروز بانوان بیشتر به آرایشگاه‌های زنانه مراجعه می‌کنند، بازار خرید و فروش مو هم داغ شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از فارس، «موی طبیعی شما را خریداریم» «بهترین خریدار میلیونی موهای طبیعی شما بانوان عزیز» «موی بدون رنگ و حنا خریداریم» این‌ها بخشی از آگهی‌های منتشر شده در چند ساعت گذشته در صفحات شبکه‌های مجازی است که رقم‌هایی تا ۶۰ میلیون هم برایش پیشنهاد می‌شود. 

به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه خرید و فروش مو به شرط اینکه معامله به قصد دلالی نباشد، قانونی است. با این حال موی انسان در بازار جهانی بازاری داغ دارد؛ ماده‌ای که توسط کارخانه‌ها به کلاه‌گیس و اکستنشن مو تبدیل می‌شود.

بازار خرید و فروش مو / گیس‌های بریده میلیونی شدند

 

قیمت هر شاخه موی طبیعی در آرایشگاه‌ها بین ۶۵ تا ۹۵ هزار تومان است. به گفته آرایشگران، برای اکستنشن از ۱۸۰ تا ۲۳۰ شاخه مو نیاز است. با یک حساب سرانگشتی کسی که موی طبیعی برای اکستنشن خریداری می‌کند، باید مبلغی بین ۱۶ تا ۲۲ میلیون پرداخت کند.

تجارت مو در یک سال گذشته در ایران به واسطه تب و تاب اکستنشن در میان زنان ایرانی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. در سال گذشته در خیابان منوچهری تهران، بورس فروش لوازم آرایشی و آرایشگاهی هر «کیلو» موی سیاه رنگ‌نشده، دو و نیم میلیون تومان قیمت داشت.

آمار دقیقی از صادرات و واردات موی طبیعی در کشور منتشر نشده است. آمار ثبت‌شده از فروش جهانی موی صادر شده انسان در سال ۲۰۱۷ مبلغی در حدود ۲/۸۱ میلیون دلار بوده است. در میان قاره‌های جهان، کشورهای قاره آسیا بیشترین بخش از صادرات مو را به‌عهده داشته‌اند و سهم ارزش صادرات مو در این کشورها در سال ۲۰۱۷ به ۴۴.۵ میلیون دلار رسید، یعنی ۵۴.۷ درصد از کل بازار جهان. 

قاره آمریکا با ۴۲.۳ درصد از سهم جهانی رتبه دوم این بازار را به‌خود اختصاص داده‌است و اروپا با ۱.۷ درصد، آمریکای لاتین و کارائیب با ۰.۹ درصد و آفریقا با ۰.۴ درصد در رتبه‌های بعدی این بازار ایستاده‌اند.

به گفته بسیاری از متخصصان پوست و مو،  اکستنشن باعث ریزش شدید موها می‌شود و در نهایت ممکن است به طاسی منجر شود، چراکه در  اکستنشن موها به شدت کشیده می‌شود و پس از مدتی شروع به ریزش می‌کند. این نوع ریزش را ترکشن آلوپسیا (ریزش موی کششی) می‌گویند که در آن، موهای بخش‌هایی از سر که بیشتر تحت فشار و کشیده شدن بوده‌اند می‌ریزد و به تدریج سر طاس می‌شود.

بازار خرید و فروش مو / گیس‌های بریده میلیونی شدند

 

خضری، متخصص پوست، مو و زیبایی، معتقد است که «فروشندگان مو اغلب به دلیل نیاز مالی اقدام به فروش موی خود می‌کند» و فقر باعث فروش موی انسان شده است. 

اما زهره نیکبخت، متخصص پوست،مو و زیبایی، می‌گوید که بسیاری از افراد برای تنوع موهایشان را کوتاه می‌کنند و معتقدند حالا که موهای خود را کوتاه می‌کنند، کسب درآمد نیز داشته باشند. خریداران هم می‌خواهند «یک شبه راه چندساله را بروند و از موی کوتاه به موی بلند ۸۰ سانتی و بیشتر برسند.

بازار خرید و فروش مو / گیس‌های بریده میلیونی شدند

کارشناسان پوست و مو معتقدند که  اگر شرایط بهداشتی در خرید و فروش مو رعایت نشود، عواقب خطرناکی پیش روی افرادی است که از موهای طبیعی دیگران استفاده می‌کنند و منجر به انتقال بیماری‌هایی از جمله موخوره و بیماری‌های پوستی و قارچی می‌شود که طول درمان آن‌ها بیش از یک سال است. در این صورت فردی که مو خریده است، علاوه بر هزینه خرید مو باید هزینه‌های درمان هم متحمل شود. به همین خاطر می‌طلبد که وزارت بهداشت برنامه‌ای را برای نظارت بر این روند طراحی و اجرا کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان