هزینه‌های سنگین زایمان و بستری در بخش‌های بیمارستان / درد جوان‌سازی جمعیت با جیب خالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه زایمان طبیعی در یک اتاق استاندارد برای یک شب حدود ۱۵ میلیون تومان و برای زایمان دوقلو حدود ۱۸ میلیون تومان است.

به گزارش«اکونگار»، این روزها بلیبوردهای نقاط مختلف شهر تهران پوشیده از یک تبلیغات اجتماعی هستند. در بیشتر این بیلبوردها روی سیاست‌های تشویقی برای جوانی جمعیت تاکید شده است. درحالی که دولت تاکید ویژه ای روی فرزندآوری و جوان سازی جمعیت دارد، کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اصلی کاهش جوانی جمعیت در کشور مشکلات معیشتی و مسایل اقتصادی است. 

هزینه‌های سرسام آور سزارین

به گزارش سلامت نیوز، در حال حاضر، هزینه‌های مرتبط با زایمان و بستری در اتاق‌های بیمارستان به شدت افزایش یافته و برای بسیاری از زوج‌ها به چالش تبدیل شده است. به عنوان مثال، هزینه زایمان طبیعی در یک اتاق استاندارد برای یک شب حدود ۱۵ میلیون تومان، و برای زایمان دوقلو حدود ۱۸ میلیون تومان می‌باشد.

این هزینه با انتخاب اتاق خصوصی و دیپلمات به ترتیب تا ۱۸ و ۲۴ میلیون تومان می‌رسد. هزینه زایمان سزارین نیز از ۲۲ میلیون شروع و برای اتاق‌های دیپلمات تا ۳۳ میلیون تومان می‌رسد.

در گران‌ترین حالت ممکن هم برای زایمان دوقلو با یک شب بستری در اتاق دیپلمات باید ۳۶ میلیون تومان هزینه کنید.این در حالی است که برخی مادران برای عکس‌های بعد از زایمان و تزئین اتاق حدود ۲ تا ۳ روز در این اتاق‌های vip می‌مانند.

 پس از ابلاغ تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال گذشته، پیگیری جهت تعرفه گذاری خدمات همکاران ماما در بخش های مرتبط سلامت مادر و نوزاد صورت پذیرفت و نهایتا طی مصوبه هیات وزیران ابلاغ شد.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان در تشریح اقدامات انجام گرفته جهت تقویت جایگاه ماما در نظام سلامت گفت: در دولت مردمی اقدامات قابل توجهی در زمینه ارتقا خدمات مامایی و جایگاه ماما صورت گرفته و این اقدامات با جدیت ادامه خواهد یافت.

بخش زایمان نیز مشمول تعرفه گذاری خدمات پرستاری شد

فرح بابایی رئیس اداره مامایی معاونت درمان با بیان اینکه بخش زایمان نیز مشمول تعرفه گذاری خدمات پرستاری شد، گفت: پس از ابلاغ تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال گذشته، پیگیری جهت تعرفه گذاری خدمات همکاران ماما در بخش های مرتبط سلامت مادر و نوزاد صورت پذیرفت و نهایتا طی مصوبه هیات وزیران ابلاغ شد.  

وی افزود: در راستای افزایش دسترسی مادران باردار به خدمات سلامت و با توجه به در دسترس بودن همکاران ماما در تمامی نقاط کشور و به منظور اجرایی شدن ماده ۴۵  قانون جوانی جمعیت، پوشش بیمه ای خدمات ماما در دوران بارداری و غیر بارداری سال ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ شده است که توسط اکثر بیمه ها اجرا می شود و پوشش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی نیز در دست انجام است.

بابایی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه ماده ۴۹ قانون جوانی جمعیت (یک مادر به دو ماما) گفت: برآورد نیروی انسانی ماما مورد نیاز جهت ارائه خدمات به مادران باردار در بخش های زایمانی صورت گرفت از اینرو سهمیه استخدام ۶۰۰ ماما در حوزه درمان در آزمون استخدامی وزارت بهداشت در نظر گرفته شد. همچنین طرح نیروی انسانی مامایی از سال ۱۴۰۲ جهت اجرایی کردن ماده ۴۹ قانون جوانی جمعیت الزامی شد.

«تی تک» دردی از والدین نوزادان دوا نکرد/کاهش رغبت داروخانه ها به توزیع شیرخشک

به گفته رییس اداره مامایی معاونت درمان وزارت بهداشت دوره های ارتقای توانمندی گروه مامایی جهت ارائه خدمات با کیفیت به زنان و ترویج فرهنگ فرزندآوری به صورت پیوسته برگزار می شود.

وی با اشاره به برنامه های در حال اجرا برای تقویت جایگاه مامایی، از افزایش ضریب سختی شرایط محیط کار حرفه مامایی، افزایش ضریب حرفه مامایی در مشاغل سخت و زیان آور، تبیین و تقویت جایگاه مامای خانواده در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، تقویت نقش ماما در تیم زایمان در کنار دیگر ذینفعان، تبیین و تقویت جایگاه ماما در اجرایی سازی قانون جوانی جمعیت و فرهنگ سازی فرزندآوری و هماهنگی با حوزه معاونت آموزشی در راستای تقویت آموزش دانشجویان مامایی با رویکرد ارتقای کار تیمی در آموزش به عنوان بخشی از این اقدامات یاد کرد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان