پیش‌بینی همه رویدادهای مهم سال ۲۰۲۴ / از گرمترین سال تاریخ تا رئیس جمهوری ترامپ

تیم فایننشال تایمز برای ۲۰۲۴ نیز پیش‌بینی‌هایی را برای جهان دارد؛ از جمله اینکه آیا سال ۲۰۲۴ گرمترین سال تاریخ خواهد بود؟آیا دونالد ترامپ مجدداً رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد؟

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادآنلاین، جهان در سال ۲۰۲۴ با پرسش‌های مهمی رو به رو است از جمله اینکه آیا سال ۲۰۲۴ گرمترین سال تاریخ خواهد بود؟ آیا جنگ اسرائیل و حماس به یک جنگ گسترده منطقه‌ای بدل خواهد شد؟ آیا فرود نرم اقتصاد ایالات متحده رخ خواهد داد و اقتصاد آرژانتین دلاری خواهد شد؟ آیا X (توییتر سابق) تحت رهبری ایلان ماسک ورشکست خواهد شد؟ پاسخ به همه این سوالات مهم و جالب توجه خواهد بود. اما مهمترین پیش‌بینی مربوط به این سوال است: آیا دونالد ترامپ مجدداً رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد؟

تیم فایننشال تایمز در پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۲۳ به جز سه پاسخ اشتباه به خوبی عمل کرد که مهمترین آن مربوط به خاموشی‌های گسترده در اروپا بود که به وقوع نپیوست. این گروه برای ۲۰۲۴ نیز پیش‌بینی‌هایی را برای جهان دارد؛ از جمله اینکه آیا سال ۲۰۲۴ گرمترین سال تاریخ خواهد بود؟ آیا جنگ اسرائیل و حماس به یک جنگ گسترده منطقه‌ای بدل خواهد شد؟ آیا فرود نرم اقتصاد ایالات متحده رخ خواهد داد و اقتصاد آرژانتین دلاری خواهد شد؟ آیا X (توییتر سابق) تحت رهبری ایلان ماسک ورشکست خواهد شد؟ پاسخ به همه این سوالات مهم و جالب توجه خواهد بود. اما مهمترین پیش‌بینی مربوط به این سوال است: آیا دونالد ترامپ مجدداً رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد؟

آیا دونالد ترامپ دوباره رئیس جمهوری آمریکا می‌شود؟

خیر. اما -با فرض برطرف شدن موانع قانونی اخیر علیه ترامپ در کلرادو و مین- مبارزات انتخاباتی او علیه جو بایدن رقابتی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحده خواهد بود.

رقابت بسیار نزدیک خواهد بود. ترامپ حداقل در یکی از چهار محاکمه خود، احتمالاً در دو محاکمه، قبل از انتخابات محکوم خواهد شد و آن را به عنوان آزار و اذیت سیاسی توسط «گروه جنایتکار بایدن» معرفی خواهد کرد. اگرچه بایدن به وضوح در حال پیر شدن است، اما بیشتر به این دلیل که اکثریت محدود ترامپ را رد می‌کنند تا اینکه بخواهند از بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری حمایت کنند، پاسخ به این سوال منفی است.

آیا سال ۲۰۲۴ به عنوان گرم‌ترین سال ثبت شده از سال ۲۰۲۳ پیشی خواهد گرفت؟

بله. سال ۲۰۲۳ با گرمای شدید بسیار زیادی همراه بود که تقریباً به طور قطع ثابت خواهد شد که گرم‌ترین سال در ۱۷۴ سال رکوردهای آب‌وهوایی، پس از رسیدن به اعداد نهایی، خواهد بود.

اما بسیاری از دانشمندان انتظار دارند سال ۲۰۲۴ حتی گرم‌تر باشد، زیرا گرمای سال ۲۰۲۳ با ظهور یک الگوی آب‌وهوایی طبیعی ال نینو تقویت شد. این معمولاً بیشترین تأثیر را بر دمای جهانی پس از رسیدن به اوج خود دارد؛ که ممکن است تا ژانویه ۲۰۲۴ رخ ندهد.

آیا جنگ اسرائیل و حماس باعث درگیری تمام عیار منطقه‌ای خواهد شد؟

خیر. استمرار حملات اسرائیل به غزه باعث ایجاد واکنش‌هایی از سوی گروه‌هایی چون حزب‌الله و حوثی‌های یمن شده است و همزمان ایران نیز به تهدیدهای خود علیه اسرائیل ادامه می‌دهد. بزرگترین نگرانی این است که درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله، جنبش قدرتمند لبنان و نیروهای اسرائیلی به یک درگیری تمام عیار بین این دو تبدیل شود.

دولت بنیامین نتانیاهو واضح است که دیگر نمی‌تواند با مبارزان حزب‌الله که در مرز لبنان و اسرائیل اردو زده‌اند زندگی کند، اما امید این است که فشار دیپلماتیک این وضعیت را مهار کند.

نه واشنگتن و نه تهران خواهان درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر نیستند، حتی اگر جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل تشدید شود، اما وضعیت به‌طور نگران‌کننده‌ای متزلزل است.

آیا ایالات متحده به فرود نرم دست خواهد یافت؟

بله، در کوتاه مدت. فرود نرم فرآیندی است که در آن یک اقتصاد از رشد به رشد آهسته یا ثابت تغییر می‌کند، اما همزمان از رکود اجتناب می‌کند. فرود نرم معمولاً ناشی از تلاش دولت برای کاهش تورم است که با افزایش نرخ بهره همراه است بدون اینکه باعث از بین رفتن بیکاری شود. اکنون تورم به گونه‌ای کاهش یافته است که حتی فدرال رزرو را در سال جاری شگفت زده کرده است و رشد اقتصادی قوی‌تر از آنچه اکثر اقتصاددانان انتظار داشتند باقی مانده است.

از آنجایی که مخارج مصرف‌کننده همچنان قوی است و رشد دستمزد (نسبتا) به خوبی مهار شده است، فرود نرم می‌تواند برای چندین ماه ادامه یابد. اما روی آن شرط نبندید که تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. حمایت مالی کمتری وجود خواهد داشت، زیرا کمک‌های مالی دوران کووید به خانوارها مصرف شده است. نرخ‌های بهره بالاتر جرقه ورشکستگی را می‌زند، نگرانی‌های مربوط به بدهی ایالات متحده افزایش می‌یابد و استرس‌های ژئوپلیتیکی تجارت جهانی را مختل می‌کند. این می‌تواند تورم را افزایش دهد و رشد را کند کند. بنابراین در عرض یک سال، فرود احتمالاً دردناک‌تر خواهد شد.

آیا کایر استارمر نخست وزیر بریتانیا خواهد شد؟

بله، اگرچه ممکن است انتخابات بریتانیا تا ژانویه ۲۰۲۵ برگزار نشود. محافظه‌کاران ریشی سوناک به نظر متفرقه و خسته به نظر می‌رسند.

تعداد کرسی‌هایی که اپوزیسیون کارگر باید کسب کند به این معنی است که می‌تواند در هر نقطه‌ای بین یک دولت اقلیت و نزولی که نظرسنجی‌ها در حال حاضر به آن اشاره می‌کنند، بیفتد. اما دیدن اینکه چگونه نخست‌وزیر می‌تواند حمایت کافی برای حفظ قدرت را به دست آورد، بسیار سخت است.

آیا رشد اقتصادی چین به ۳ درصد یا کمتر خواهد رسید؟

خیر. کیفیت رشد چین قطعاً در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری بدتر شده است. بازار املاک که تقریباً یک سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، به آرامی در حال فروپاشی است. بسیاری از دولت‌های محلی در بدهی غرق شده‌اند. مصرف‌کننده چینی مردد است.

اما رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ هنوز هم به راحتی از ۴ درصد فراتر خواهد رفت؛ با کمک مجموعه‌ای از بسته‌های نجات بدهی، طرح‌های محرک مالی و سایر اشکال حمایت رسمی. پیشرفت در فناوری همچنان قوی خواهد ماند.

آیا تغییر رئیس جمهوری در تایوان جرقه حمله چین را خواهد زد؟

خیر. بسیاری از مردم در داخل و خارج از تایوان، این روزها به لطف مانورهای نظامی رو به گسترش چین، بیشتر نگران جنگ هستند. نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ژانویه، لای چینگ ته از حزب حاکم دموکراتیک مترقی، نیز پیشینه‌ای بسیار متفاوت با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری فعلی دارد.

اما واضح است که لای از مواضع سیاست محتاطانه تسای در چین پیروی خواهد کرد و پکن را بدون بهانه‌ای برای حمله باقی خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد رهبری چین تحت ریاست‌جمهوری شی جین‌پینگ همچنان معتقد است که این شانس را دارد که با افزایش ارعاب نظامی، نفوذ سیاسی، فریب‌های اقتصادی و انزوای بین‌المللی، تایوان را بدون جنگ مجبور به اتحاد کند.

آیا آرژانتین اقتصاد خود را دلاری خواهد کرد؟

خیر. برخی استدلال می‌کنند که آرژانتینی‌های رنج کشیده قبلاً پزو را به زیر کشیده‌اند: آن‌ها در دلار پس انداز می‌کنند و به طور غیررسمی ملک را به دلار می‌خرند و می‌فروشند.

اما علی‌رغم وعده‌های کمپین انتخاباتی‌اش برای دلاری‌کردن اقتصاد، خاویر مایلی، رئیس‌جمهور آزادی‌خواه جدید و رادیکال آرژانتین، در اولین اقدامات اقتصادی‌اش کاهش ارزش پول را کاهش داد.

اگرچه لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد او اصرار داشت که پذیرش واحد پول ایالات متحده همچنان یک هدف بلندمدت است، اما بعید به نظر می‌رسد که این امر در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد: صندوق بین المللی پول مشتاق نیست و اکثر اقتصاددانان معتقدند که از دست دادن حاکمیت اقتصادی بیشتر از منافع آن خواهد بود.

آیا X (توییتر سابق) ورشکست میشود؟

بله. ایلان ماسک اغلب از هشدارهای ورشکستگی برای ایجاد انگیزه استفاده می‌کند. او این کار را در تسلا و اسپیس ایکس انجام داد. اما این بار، با کاهش مخزن تبلیغاتی X و تلاش برای ایجاد منابع جدید درآمد، شانس خوبی وجود دارد که این اتفاق بیفتد.

پس از طغیان‌های احساسی اخیر علیه تبلیغ کنندگان X، ماسک ممکن است به اندازه کافی بی‌پروا باشد که فکر کند می‌تواند از ورشکستگی عبور کند و همچنان در صدر قرار گیرد. مبارزه ماسک برای کنترل X در صورت ورشکستگی، عاقبتی جذاب برای خرید توئیتر پر از ماجراهای درام خواهد بود.

آیا سم آلتمن دوباره از OpenAI اخراج خواهد شد؟

خیر، سم آلتمن در ابتدا ساختار شرکت خود را به گونه‌ای تشکیل داد که هیئت مدیره آن یک سازمان غیرانتفاعی را کنترل می‌کرد که به نفع بشریت ایجاد شده بود. او گفت که هیچ سهامی در OpenAI ندارد و هیئت مدیره در هر زمانی می‌تواند او را اخراج کند.

اما زمانی که یکی از بنیانگذاران آلتمن و سه عضو مستقل هیئت مدیره در نوامبر این کار را انجام دادند، با اعتراض و گسترده کارکنان و تهدید به استعفا همراه شد و آن‌ها چهار روز بعد او را دوباره به کار گرفتند.

در حال حاضر، به جز یکی از هیئت مدیره اصلی سایرین کنار گذاشته شده‌اند. مایکروسافت -شریک کلیدی OpenAI و بزرگترین پشتیبان مالی این مجموعه- به عنوان یک ناظر بدون رای در هیئت مدیره جدید نقش خواهد داشت و مدیریت شرکت بازنگری خواهد شد تا او نتواند دوباره در چنین موقعیتی قرار گیرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان