اعلام آمادگی ایمیدرو برای اکتشاف نامحدود در خراسان‌ جنوبی

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: با توجه به تعدد و تنوع ذخایر معدنی در خراسان جنوبی در بخش اکتشاف هیچ محدودیتی نداریم و هرچه بتوانیم، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

به گزارش اکونگار به نقل از معدن ۲۴؛ وجیه‌الله جعفریرئیس هیات عامل ایمیدرو در دیدار جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه اکتشاف معادن که در سطح وسیعی از خراسان جنوبی در حال اجراست گفت: نتایج حاصل از اکتشافاتی که تاکنون صورت گرفته، حکایت از وجود معادن غنی و ارزشمند از جمله زغال، آهن، سرب و روی در استان دارد.

او افزود: براساس تخمین‌های انجام شده، ارزش برجای ذخایر اکتشاف شده قطعی استان که ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزش اصلی است حدود سه میلیارد دلار بوده و عدد قابل توجهی است لذا این میزان طی ۲ تا سه سال آینده بیشتر خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر هزینه‌بر بودن عملیات اکتشاف گفت: این اکتشافات و نتایج حاصل از آن کمک بسیار خوبی برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی است.

او ادامه داد: با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی این استان اولویت نخست ما در تامین زیرساخت‌هاست و بنا به قولی که در مذاکرات قبلی دادیم، ۳۰۰ میلیارد تومان به کارخانه فولاد قاینات تخصیص می‌یابد.

جعفری گفت: برای ادامه برنامه‌های توسعه‌ای در کارخانه فولاد قاینات ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که ۳۰۰ میلیارد تومان آن تا پایان امسال تخصیص‌ داده می‌شود و برای تامین اقلام مورد نیاز اجرای خط انتقال تصفیه‌خانه فاضلاب قاین نیز مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به سایر اقدامات ایمیدرو در تامین زیرساخت‌های استان افزود: احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان، تامین برق شاهکوه، کمک به اجرای پروژه انتقال آب به خراسان جنوبی و اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قاین از جمله این اقدامات است که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی ایمیدرو انجام می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به برنامه‌ریزی این سازمان برای سرمایه‌گذاری در پروژه فولادسازی کارخانه فولاد قاینات اشاره کرد و گفت: طرح توسعه فولاد آلیاژی دنبال می‌شود و نیمه دوم سال آینده اجرایی خواهد شد.

او از ورود ایمیدرو به گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی نیز خبر داد و افزود: در شهرستان‌های فردوس و نهبندان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را فعال کرده‌ایم که اقدام خوب و قابل تعمیم به کل استان است.

جعفری گفت: اجرای خط انتقال مزینو در شهرستان طبس هم در برنامه‌های ایمیدرو دیده شده است.

او با اشاره به اهمیت ذخایر غنی زغال‌سنگ در طبس گفت: برای طبس یک طرح جامع تدوین شده زیرا حدود ۸۰ درصد ذخایر زغالی کشور در این منطقه وجود دارد و حجم دخایر نسبت به سایر مناطق کشور بسیار بیشتر است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پیشنهاد استاندار خراسان جنوبی مبنی بر بهسازی و ترمیم محور معدن قلعه‌زری اظهار داشت: در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا در ۶ ماه اول سال آینده تعیین تکلیف شود.

او انتقال حساب‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی به داخل استان را منطقی دانست و افزود: این اقدام می‌تواند در شهرستان‌‍‌ها تحول ایجاد کند و نیازمند سیر مراحل قانونی است.

امروز با حضور مسوولان ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران و شرکت آب و فاضلاب، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در شهرستان قاینات عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین آغاز می‌شود.

این پروژه با پیگیری‌های استاندار و مسوولان خراسان جنوبی در جهت تامین آب مورد نیاز کارخانه فولاد قاینات با پساب اجرا می‌شود و تبادل توافق‌نامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین نیز در برنامه قرار دارد که شامل احداث تصفیه‌خانه و خط انتقال است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان