پیشرفت ۹۹ درصدی طرح تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون

مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی از اجرای نخستین پروژه هیپ لیچینگ در کشور با تکیه بر توان متخصصان داخلی خبر داد و گفت: این طرح که با هدف تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون اجرا می شود که ۹۹ درصد پیشرفت دارد.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای معدن؛ صابر پرنیان، مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه به زودی این استان در جمع تولیدکنندگان مس کاتدی در کشور و جهان قرار می گیرد، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت دانش داخلی و اجرای پروژه هیپ لیچینگ در مجتمع مس سونگون، سالانه سه هزار تن مس کاتد با خلوص ۹۹.۹۹ درصد به مرحله تولید می رسد.

او افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه مهم صنعتی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۸۰ نفر به صورت غیر مستقیم فراهم می شود.

گفتنی است، اجرای طرح هیپ لیچینگ مس سونگون ورزقان شهریورماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد که با راه اندازی این کارخانه، برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

محصول نهایی کارخانه هیپ لیچینگ مس سونگون ورزقان در صنایع پایین دستی مس، اشتغال زایی گسترده ای را در منطقه و استان آذربایجان شرقی به همراه خواهد داشت.

مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

معدن مس سونگون با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده بزرگ ترین معدن مس کشور است و در حال حاضر با ورود ۱۴ میلیون تنی معدن سونگون سالانه ۳۳۰ هزار تن کنسانتره در این مجتمع معدنی تولید می شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان